Jurang pencapaian akademik mengikut gender dan jenis sekolah di Sekolah Menengah Agama Negeri

Artikel ini membincangkan jurang pencapaian akademik pelajar lelaki di Sekolah Menengah Agama berdasarkan jenis sekolah iaitu sekolah satu jantina, sekolah bercampur lelaki dan perempuan serta sekolah bercampur lelaki dan perempuan yang berasingan kelas. Fokus kajian ini adalah untuk me...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nurciana Nasaruddin, Zalizan Mohd Jelas, Saemah Rahman
Format: Article
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 2010
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/3540/
http://journalarticle.ukm.my/3540/
id ukm-3540
recordtype eprints
spelling ukm-35402012-04-03T04:40:44Z http://journalarticle.ukm.my/3540/ Jurang pencapaian akademik mengikut gender dan jenis sekolah di Sekolah Menengah Agama Negeri Nurciana Nasaruddin , Zalizan Mohd Jelas, Saemah Rahman, Artikel ini membincangkan jurang pencapaian akademik pelajar lelaki di Sekolah Menengah Agama berdasarkan jenis sekolah iaitu sekolah satu jantina, sekolah bercampur lelaki dan perempuan serta sekolah bercampur lelaki dan perempuan yang berasingan kelas. Fokus kajian ini adalah untuk mengenal pasti pola pencapaian akademik pelajar lelaki dan sejauh mana faktor ekologi sekolah menyumbang kepada pencapaian akademik mereka. Kaedah kajian adalah dengan menggunakan analisis dokumen iaitu dengan menganalisis profil dan tren pencapaian SPM di sekolah berkenaan daripada tahun 2002 hingga 2005. Perbandingan dibuat dengan menggunakan analisis statistik deskripsi dan statistik inferensi iaitu penggunaan min, peratusan dun ANOVA. Kajian mendopati secara keseluruhan, keperluan peperiksaan di sekolah menengah agama negeri menunjukkan pencapaian akademik pelajar lelaki lebih baik daripada pelajar perempuan. Perbandingan pencapaian pelajar lelaki di tiga jenis sekolah tersebut menunjukkan pencapaian pelajar lelaki di sekolah satu jantina lelaki adalah lebih baik daripada pencapaian pelajar lelaki di sekolah bercampur berasingan kelas. Pada masa yang sama pencapaian pelajar lelaki di sekolah bercampur berasingan kelas adalah lebih baik daripada pencapaian pelajar lelaki di sekolah dan kelas bercampur: Implikasi dapatan ini memberi gambaran awal bahawa faktor ekologi sekolah yang diwakili oleh jenis- jenis sekolah mengikut ekologi gender boleh memberi kesan kepada tingkah laku pembelajaran dan pencapaian akademik pelajar lelaki dalam sistem persekolahan yang beriklimkan persekitaran keagamaan. Universiti Kebangsaan Malaysia 2010-12 Article PeerReviewed Nurciana Nasaruddin , and Zalizan Mohd Jelas, and Saemah Rahman, (2010) Jurang pencapaian akademik mengikut gender dan jenis sekolah di Sekolah Menengah Agama Negeri. International Journal of Learner Diversity , 2 (1). pp. 135-146. ISSN 2180-1630 http://www.ukm.my/fpendidikan
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
description Artikel ini membincangkan jurang pencapaian akademik pelajar lelaki di Sekolah Menengah Agama berdasarkan jenis sekolah iaitu sekolah satu jantina, sekolah bercampur lelaki dan perempuan serta sekolah bercampur lelaki dan perempuan yang berasingan kelas. Fokus kajian ini adalah untuk mengenal pasti pola pencapaian akademik pelajar lelaki dan sejauh mana faktor ekologi sekolah menyumbang kepada pencapaian akademik mereka. Kaedah kajian adalah dengan menggunakan analisis dokumen iaitu dengan menganalisis profil dan tren pencapaian SPM di sekolah berkenaan daripada tahun 2002 hingga 2005. Perbandingan dibuat dengan menggunakan analisis statistik deskripsi dan statistik inferensi iaitu penggunaan min, peratusan dun ANOVA. Kajian mendopati secara keseluruhan, keperluan peperiksaan di sekolah menengah agama negeri menunjukkan pencapaian akademik pelajar lelaki lebih baik daripada pelajar perempuan. Perbandingan pencapaian pelajar lelaki di tiga jenis sekolah tersebut menunjukkan pencapaian pelajar lelaki di sekolah satu jantina lelaki adalah lebih baik daripada pencapaian pelajar lelaki di sekolah bercampur berasingan kelas. Pada masa yang sama pencapaian pelajar lelaki di sekolah bercampur berasingan kelas adalah lebih baik daripada pencapaian pelajar lelaki di sekolah dan kelas bercampur: Implikasi dapatan ini memberi gambaran awal bahawa faktor ekologi sekolah yang diwakili oleh jenis- jenis sekolah mengikut ekologi gender boleh memberi kesan kepada tingkah laku pembelajaran dan pencapaian akademik pelajar lelaki dalam sistem persekolahan yang beriklimkan persekitaran keagamaan.
format Article
author Nurciana Nasaruddin ,
Zalizan Mohd Jelas,
Saemah Rahman,
spellingShingle Nurciana Nasaruddin ,
Zalizan Mohd Jelas,
Saemah Rahman,
Jurang pencapaian akademik mengikut gender dan jenis sekolah di Sekolah Menengah Agama Negeri
author_facet Nurciana Nasaruddin ,
Zalizan Mohd Jelas,
Saemah Rahman,
author_sort Nurciana Nasaruddin ,
title Jurang pencapaian akademik mengikut gender dan jenis sekolah di Sekolah Menengah Agama Negeri
title_short Jurang pencapaian akademik mengikut gender dan jenis sekolah di Sekolah Menengah Agama Negeri
title_full Jurang pencapaian akademik mengikut gender dan jenis sekolah di Sekolah Menengah Agama Negeri
title_fullStr Jurang pencapaian akademik mengikut gender dan jenis sekolah di Sekolah Menengah Agama Negeri
title_full_unstemmed Jurang pencapaian akademik mengikut gender dan jenis sekolah di Sekolah Menengah Agama Negeri
title_sort jurang pencapaian akademik mengikut gender dan jenis sekolah di sekolah menengah agama negeri
publisher Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2010
url http://journalarticle.ukm.my/3540/
http://journalarticle.ukm.my/3540/
first_indexed 2023-09-18T19:39:06Z
last_indexed 2023-09-18T19:39:06Z
_version_ 1777405470089150464