Jurang pencapaian akademik mengikut gender dan jenis sekolah di Sekolah Menengah Agama Negeri
Artikel ini membincangkan jurang pencapaian akademik pelajar lelaki di Sekolah Menengah Agama berdasarkan jenis sekolah iaitu sekolah satu jantina, sekolah bercampur lelaki dan perempuan serta sekolah bercampur lelaki dan perempuan yang berasingan kelas. Fokus kajian ini adalah untuk me...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Published: |
Universiti Kebangsaan Malaysia
2010
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/3540/ http://journalarticle.ukm.my/3540/ |
id |
ukm-3540 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-35402012-04-03T04:40:44Z http://journalarticle.ukm.my/3540/ Jurang pencapaian akademik mengikut gender dan jenis sekolah di Sekolah Menengah Agama Negeri Nurciana Nasaruddin , Zalizan Mohd Jelas, Saemah Rahman, Artikel ini membincangkan jurang pencapaian akademik pelajar lelaki di Sekolah Menengah Agama berdasarkan jenis sekolah iaitu sekolah satu jantina, sekolah bercampur lelaki dan perempuan serta sekolah bercampur lelaki dan perempuan yang berasingan kelas. Fokus kajian ini adalah untuk mengenal pasti pola pencapaian akademik pelajar lelaki dan sejauh mana faktor ekologi sekolah menyumbang kepada pencapaian akademik mereka. Kaedah kajian adalah dengan menggunakan analisis dokumen iaitu dengan menganalisis profil dan tren pencapaian SPM di sekolah berkenaan daripada tahun 2002 hingga 2005. Perbandingan dibuat dengan menggunakan analisis statistik deskripsi dan statistik inferensi iaitu penggunaan min, peratusan dun ANOVA. Kajian mendopati secara keseluruhan, keperluan peperiksaan di sekolah menengah agama negeri menunjukkan pencapaian akademik pelajar lelaki lebih baik daripada pelajar perempuan. Perbandingan pencapaian pelajar lelaki di tiga jenis sekolah tersebut menunjukkan pencapaian pelajar lelaki di sekolah satu jantina lelaki adalah lebih baik daripada pencapaian pelajar lelaki di sekolah bercampur berasingan kelas. Pada masa yang sama pencapaian pelajar lelaki di sekolah bercampur berasingan kelas adalah lebih baik daripada pencapaian pelajar lelaki di sekolah dan kelas bercampur: Implikasi dapatan ini memberi gambaran awal bahawa faktor ekologi sekolah yang diwakili oleh jenis- jenis sekolah mengikut ekologi gender boleh memberi kesan kepada tingkah laku pembelajaran dan pencapaian akademik pelajar lelaki dalam sistem persekolahan yang beriklimkan persekitaran keagamaan. Universiti Kebangsaan Malaysia 2010-12 Article PeerReviewed Nurciana Nasaruddin , and Zalizan Mohd Jelas, and Saemah Rahman, (2010) Jurang pencapaian akademik mengikut gender dan jenis sekolah di Sekolah Menengah Agama Negeri. International Journal of Learner Diversity , 2 (1). pp. 135-146. ISSN 2180-1630 http://www.ukm.my/fpendidikan |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
description |
Artikel ini membincangkan jurang pencapaian akademik pelajar lelaki di
Sekolah Menengah Agama berdasarkan jenis sekolah iaitu sekolah satu jantina,
sekolah bercampur lelaki dan perempuan serta sekolah bercampur lelaki dan
perempuan yang berasingan kelas. Fokus kajian ini adalah untuk mengenal
pasti pola pencapaian akademik pelajar lelaki dan sejauh mana faktor ekologi
sekolah menyumbang kepada pencapaian akademik mereka. Kaedah kajian
adalah dengan menggunakan analisis dokumen iaitu dengan menganalisis profil
dan tren pencapaian SPM di sekolah berkenaan daripada tahun 2002 hingga
2005. Perbandingan dibuat dengan menggunakan analisis statistik deskripsi
dan statistik inferensi iaitu penggunaan min, peratusan dun ANOVA. Kajian
mendopati secara keseluruhan, keperluan peperiksaan di sekolah menengah
agama negeri menunjukkan pencapaian akademik pelajar lelaki lebih baik
daripada pelajar perempuan. Perbandingan pencapaian pelajar lelaki di tiga
jenis sekolah tersebut menunjukkan pencapaian pelajar lelaki di sekolah satu
jantina lelaki adalah lebih baik daripada pencapaian pelajar lelaki di sekolah
bercampur berasingan kelas. Pada masa yang sama pencapaian pelajar lelaki
di sekolah bercampur berasingan kelas adalah lebih baik daripada pencapaian
pelajar lelaki di sekolah dan kelas bercampur: Implikasi dapatan ini memberi
gambaran awal bahawa faktor ekologi sekolah yang diwakili oleh jenis-
jenis sekolah mengikut ekologi gender boleh memberi kesan kepada tingkah
laku pembelajaran dan pencapaian akademik pelajar lelaki dalam sistem
persekolahan yang beriklimkan persekitaran keagamaan.
|
format |
Article |
author |
Nurciana Nasaruddin , Zalizan Mohd Jelas, Saemah Rahman, |
spellingShingle |
Nurciana Nasaruddin , Zalizan Mohd Jelas, Saemah Rahman, Jurang pencapaian akademik mengikut gender dan jenis sekolah di Sekolah Menengah Agama Negeri |
author_facet |
Nurciana Nasaruddin , Zalizan Mohd Jelas, Saemah Rahman, |
author_sort |
Nurciana Nasaruddin , |
title |
Jurang pencapaian akademik mengikut gender dan jenis sekolah di Sekolah Menengah Agama Negeri
|
title_short |
Jurang pencapaian akademik mengikut gender dan jenis sekolah di Sekolah Menengah Agama Negeri
|
title_full |
Jurang pencapaian akademik mengikut gender dan jenis sekolah di Sekolah Menengah Agama Negeri
|
title_fullStr |
Jurang pencapaian akademik mengikut gender dan jenis sekolah di Sekolah Menengah Agama Negeri
|
title_full_unstemmed |
Jurang pencapaian akademik mengikut gender dan jenis sekolah di Sekolah Menengah Agama Negeri
|
title_sort |
jurang pencapaian akademik mengikut gender dan jenis sekolah di sekolah menengah agama negeri |
publisher |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2010 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/3540/ http://journalarticle.ukm.my/3540/ |
first_indexed |
2023-09-18T19:39:06Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:39:06Z |
_version_ |
1777405470089150464 |