Falsafah dakwah dalam ekonomi Islam
Dakwah merupakan mekanisma untuk menyebarluaskan syariat Islam dimuka bumi. Skop dakwah tidak hanya terbatas kepada bidang tertentu sahaja, bahkan ia meliputi segenap bidang kehidupan manusia sesuai dengan ajaran Islam yang bersifat syumul. Bidang ekonomi turut berperanan sebagai medium dakwah yang...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Published: |
Universiti Kebangsaan Malaysia
2011
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/3414/ |
id |
ukm-3414 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-34142012-02-19T04:36:32Z http://journalarticle.ukm.my/3414/ Falsafah dakwah dalam ekonomi Islam Shofian Ahmad, Dakwah merupakan mekanisma untuk menyebarluaskan syariat Islam dimuka bumi. Skop dakwah tidak hanya terbatas kepada bidang tertentu sahaja, bahkan ia meliputi segenap bidang kehidupan manusia sesuai dengan ajaran Islam yang bersifat syumul. Bidang ekonomi turut berperanan sebagai medium dakwah yang terbaik dalam Islam. Melalui konsep-konsep serta prinsip-prinsip asas ekonomi Islam yang diletakkan oleh para fuqaha serta ahli ekonomi Islam, memperlihatkan falsafah dakwah dalam sistem ekonomi. Di sinilah terletak perbezaan dan keistimewaan sistem ekonomi Islam berbanding sistem-sistem lain yang tidak mengaitkan nilai-nilai dakwah (agama) menerusi aktiviti ekonomi mereka. Kajian ini bertujuan menganalisa konsep-konsep serta prinsip-prinsip asas yang terdapat dalam sistem ekonomi Islam sebagai satu medium dakwah menerusi bidang ekonomi. Untuk tujuan tersebut, kajian ini akan menggunakan metod kepustakaan bagi mengenalpasti falsafah dakwah Islam yang dikaitkan dengan konsep-konsep serta prinsip-prinsip asas dalam ekonomi Islam. Universiti Kebangsaan Malaysia 2011 Article PeerReviewed Shofian Ahmad, (2011) Falsafah dakwah dalam ekonomi Islam. Al-Hikmah, 3 . pp. 45-55. ISSN 1985--6822 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
description |
Dakwah merupakan mekanisma untuk menyebarluaskan syariat Islam dimuka bumi. Skop dakwah tidak hanya terbatas kepada bidang tertentu sahaja, bahkan ia meliputi segenap bidang kehidupan manusia sesuai dengan ajaran Islam yang bersifat syumul. Bidang ekonomi turut berperanan sebagai medium dakwah yang terbaik dalam Islam. Melalui konsep-konsep serta prinsip-prinsip asas ekonomi Islam yang diletakkan oleh para fuqaha serta ahli ekonomi Islam, memperlihatkan falsafah dakwah dalam sistem ekonomi. Di sinilah terletak perbezaan
dan keistimewaan sistem ekonomi Islam berbanding sistem-sistem lain yang tidak mengaitkan nilai-nilai dakwah (agama) menerusi aktiviti ekonomi mereka. Kajian ini bertujuan menganalisa konsep-konsep serta prinsip-prinsip asas yang terdapat dalam sistem ekonomi Islam sebagai satu medium dakwah menerusi bidang ekonomi. Untuk tujuan tersebut,
kajian ini akan menggunakan metod kepustakaan bagi mengenalpasti falsafah dakwah Islam yang dikaitkan dengan konsep-konsep serta prinsip-prinsip asas dalam ekonomi Islam.
|
format |
Article |
author |
Shofian Ahmad, |
spellingShingle |
Shofian Ahmad, Falsafah dakwah dalam ekonomi Islam |
author_facet |
Shofian Ahmad, |
author_sort |
Shofian Ahmad, |
title |
Falsafah dakwah dalam ekonomi Islam
|
title_short |
Falsafah dakwah dalam ekonomi Islam
|
title_full |
Falsafah dakwah dalam ekonomi Islam
|
title_fullStr |
Falsafah dakwah dalam ekonomi Islam
|
title_full_unstemmed |
Falsafah dakwah dalam ekonomi Islam
|
title_sort |
falsafah dakwah dalam ekonomi islam |
publisher |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2011 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/3414/ |
first_indexed |
2023-09-18T19:38:44Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:38:44Z |
_version_ |
1777405446500384768 |