Sikap guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah terhadap penggunaan penggunaan buku teks Bahasa Melayu

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sikap guru Bahasa Melayu sekolah rendah terhadap penggunaan buku teks Bahasa Melayu dalam pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Keberkesanan buku teks dinilai daripada empat aspek, iaitu (i) keberkesanan isi kandungan, (ii) persembahan, (iii) ak...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Zamri Mahamod, Mahidin Awang Hitam, Afendi Hamat
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2011
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/3180/
http://journalarticle.ukm.my/3180/
http://journalarticle.ukm.my/3180/1/17-30_Artikel_2_Zamri_et_al.pdf
id ukm-3180
recordtype eprints
spelling ukm-31802016-12-14T06:33:51Z http://journalarticle.ukm.my/3180/ Sikap guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah terhadap penggunaan penggunaan buku teks Bahasa Melayu Zamri Mahamod, Mahidin Awang Hitam, Afendi Hamat, Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sikap guru Bahasa Melayu sekolah rendah terhadap penggunaan buku teks Bahasa Melayu dalam pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Keberkesanan buku teks dinilai daripada empat aspek, iaitu (i) keberkesanan isi kandungan, (ii) persembahan, (iii) aktiviti dan latihan serta (iv) bahasa dan istilah. Selain itu, tahap kekerapan penggunaan buku teks Bahasa Melayu semasa pengajaran dan pembelajaran (P&P) juga dikaji. Seramai 198 orang guru Bahasa Melayu di sekolah rendah daerah Hulu Langat dipilih sebagai sampel kajian. Soal selidik digunakan sebagai instrumen kajian dan data dianalisis secara statistik deskriptif. Hasil kajian menunjukkan sikap guru Bahasa Melayu terhadap penggunaan buku teks berada pada tahap sederhana bagi aspek isi kandungan, persembahan serta aktiviti dan latihan. Bagi aspek bahasa dan istilah menunjukkan sikap penggunaan Buku Teks Bahasa Melayu (BTBM) yang tinggi dalam kalangan guru. Manakala tahap kekerapan penggunaan buku teks menunjukkan tahap penggunaan yang sederhana bagi aktiviti semasa P&P. Implikasi kajian menunjukkan bahawa guru-guru Bahasa Melayu kurang didedahkan tentang tata cara penggunaan BTBM secara berkesan di dalam bilik darjah. Oleh itu, dicadangkan langkah-langkah bagi memastikan guru-guru menggunakan BTBM dengan mempertingkatkan kualiti isi kandungan, persembahan, aktiviti dan latihan. Penerbit UKM 2011-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/3180/1/17-30_Artikel_2_Zamri_et_al.pdf Zamri Mahamod, and Mahidin Awang Hitam, and Afendi Hamat, (2011) Sikap guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah terhadap penggunaan penggunaan buku teks Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 1 (2). pp. 17-30. ISSN ISSN: 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/current.aspx
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sikap guru Bahasa Melayu sekolah rendah terhadap penggunaan buku teks Bahasa Melayu dalam pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Keberkesanan buku teks dinilai daripada empat aspek, iaitu (i) keberkesanan isi kandungan, (ii) persembahan, (iii) aktiviti dan latihan serta (iv) bahasa dan istilah. Selain itu, tahap kekerapan penggunaan buku teks Bahasa Melayu semasa pengajaran dan pembelajaran (P&P) juga dikaji. Seramai 198 orang guru Bahasa Melayu di sekolah rendah daerah Hulu Langat dipilih sebagai sampel kajian. Soal selidik digunakan sebagai instrumen kajian dan data dianalisis secara statistik deskriptif. Hasil kajian menunjukkan sikap guru Bahasa Melayu terhadap penggunaan buku teks berada pada tahap sederhana bagi aspek isi kandungan, persembahan serta aktiviti dan latihan. Bagi aspek bahasa dan istilah menunjukkan sikap penggunaan Buku Teks Bahasa Melayu (BTBM) yang tinggi dalam kalangan guru. Manakala tahap kekerapan penggunaan buku teks menunjukkan tahap penggunaan yang sederhana bagi aktiviti semasa P&P. Implikasi kajian menunjukkan bahawa guru-guru Bahasa Melayu kurang didedahkan tentang tata cara penggunaan BTBM secara berkesan di dalam bilik darjah. Oleh itu, dicadangkan langkah-langkah bagi memastikan guru-guru menggunakan BTBM dengan mempertingkatkan kualiti isi kandungan, persembahan, aktiviti dan latihan.
format Article
author Zamri Mahamod,
Mahidin Awang Hitam,
Afendi Hamat,
spellingShingle Zamri Mahamod,
Mahidin Awang Hitam,
Afendi Hamat,
Sikap guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah terhadap penggunaan penggunaan buku teks Bahasa Melayu
author_facet Zamri Mahamod,
Mahidin Awang Hitam,
Afendi Hamat,
author_sort Zamri Mahamod,
title Sikap guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah terhadap penggunaan penggunaan buku teks Bahasa Melayu
title_short Sikap guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah terhadap penggunaan penggunaan buku teks Bahasa Melayu
title_full Sikap guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah terhadap penggunaan penggunaan buku teks Bahasa Melayu
title_fullStr Sikap guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah terhadap penggunaan penggunaan buku teks Bahasa Melayu
title_full_unstemmed Sikap guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah terhadap penggunaan penggunaan buku teks Bahasa Melayu
title_sort sikap guru bahasa melayu sekolah rendah terhadap penggunaan penggunaan buku teks bahasa melayu
publisher Penerbit UKM
publishDate 2011
url http://journalarticle.ukm.my/3180/
http://journalarticle.ukm.my/3180/
http://journalarticle.ukm.my/3180/1/17-30_Artikel_2_Zamri_et_al.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:38:04Z
last_indexed 2023-09-18T19:38:04Z
_version_ 1777405405328048128