Model analisis aras soalan kognitif: kajian terhadap buku teks Bahasa Melayu sekolah menengah atas
Makalah menganalisis kompleksiti soalan dalam media pengajaran iaitu buku teks Bahasa Melayu. Rujukan adalah laporan rasmi dan data di lapangan. Didapati sistem pendidikan Malaysia masih gagal menyediakan minda pelajar ke arah kepelbagaian tahap berfikir, malah pemikiran pelajar masih terhad pada...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan
2009
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/3010/ http://journalarticle.ukm.my/3010/ http://journalarticle.ukm.my/3010/1/1-Karim.pdf |
id |
ukm-3010 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-30102016-12-14T06:33:18Z http://journalarticle.ukm.my/3010/ Model analisis aras soalan kognitif: kajian terhadap buku teks Bahasa Melayu sekolah menengah atas Noor Rohana Mansor, Makalah menganalisis kompleksiti soalan dalam media pengajaran iaitu buku teks Bahasa Melayu. Rujukan adalah laporan rasmi dan data di lapangan. Didapati sistem pendidikan Malaysia masih gagal menyediakan minda pelajar ke arah kepelbagaian tahap berfikir, malah pemikiran pelajar masih terhad pada skop pertanyaan yang stereotaip. Input binaan soalan dalam bahan kurikulum di negara ini memerlukan peningkatan ke arah kandungan kompleksiti soalan yang lebih mencabar minda pelajar serta menjamin kualiti input kurikulum ke tahap yang membanggakan. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan 2009 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/3010/1/1-Karim.pdf Noor Rohana Mansor, (2009) Model analisis aras soalan kognitif: kajian terhadap buku teks Bahasa Melayu sekolah menengah atas. Jurnal Melayu, 4 . pp. 73-90. ISSN 1675-7513 http://www.ukm.my/e-melayu |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Makalah menganalisis kompleksiti soalan dalam media pengajaran iaitu buku
teks Bahasa Melayu. Rujukan adalah laporan rasmi dan data di lapangan. Didapati
sistem pendidikan Malaysia masih gagal menyediakan minda pelajar ke arah
kepelbagaian tahap berfikir, malah pemikiran pelajar masih terhad pada skop
pertanyaan yang stereotaip. Input binaan soalan dalam bahan kurikulum di
negara ini memerlukan peningkatan ke arah kandungan kompleksiti soalan yang
lebih mencabar minda pelajar serta menjamin kualiti input kurikulum ke tahap
yang membanggakan. |
format |
Article |
author |
Noor Rohana Mansor, |
spellingShingle |
Noor Rohana Mansor, Model analisis aras soalan kognitif: kajian terhadap buku teks Bahasa Melayu sekolah menengah atas |
author_facet |
Noor Rohana Mansor, |
author_sort |
Noor Rohana Mansor, |
title |
Model analisis aras soalan kognitif: kajian terhadap buku teks Bahasa Melayu sekolah menengah atas |
title_short |
Model analisis aras soalan kognitif: kajian terhadap buku teks Bahasa Melayu sekolah menengah atas |
title_full |
Model analisis aras soalan kognitif: kajian terhadap buku teks Bahasa Melayu sekolah menengah atas |
title_fullStr |
Model analisis aras soalan kognitif: kajian terhadap buku teks Bahasa Melayu sekolah menengah atas |
title_full_unstemmed |
Model analisis aras soalan kognitif: kajian terhadap buku teks Bahasa Melayu sekolah menengah atas |
title_sort |
model analisis aras soalan kognitif: kajian terhadap buku teks bahasa melayu sekolah menengah atas |
publisher |
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan |
publishDate |
2009 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/3010/ http://journalarticle.ukm.my/3010/ http://journalarticle.ukm.my/3010/1/1-Karim.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:37:36Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:37:36Z |
_version_ |
1777405375726747648 |