Model analisis aras soalan kognitif: kajian terhadap buku teks Bahasa Melayu sekolah menengah atas

Makalah menganalisis kompleksiti soalan dalam media pengajaran iaitu buku teks Bahasa Melayu. Rujukan adalah laporan rasmi dan data di lapangan. Didapati sistem pendidikan Malaysia masih gagal menyediakan minda pelajar ke arah kepelbagaian tahap berfikir, malah pemikiran pelajar masih terhad pada...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Noor Rohana Mansor
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan 2009
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/3010/
http://journalarticle.ukm.my/3010/
http://journalarticle.ukm.my/3010/1/1-Karim.pdf
id ukm-3010
recordtype eprints
spelling ukm-30102016-12-14T06:33:18Z http://journalarticle.ukm.my/3010/ Model analisis aras soalan kognitif: kajian terhadap buku teks Bahasa Melayu sekolah menengah atas Noor Rohana Mansor, Makalah menganalisis kompleksiti soalan dalam media pengajaran iaitu buku teks Bahasa Melayu. Rujukan adalah laporan rasmi dan data di lapangan. Didapati sistem pendidikan Malaysia masih gagal menyediakan minda pelajar ke arah kepelbagaian tahap berfikir, malah pemikiran pelajar masih terhad pada skop pertanyaan yang stereotaip. Input binaan soalan dalam bahan kurikulum di negara ini memerlukan peningkatan ke arah kandungan kompleksiti soalan yang lebih mencabar minda pelajar serta menjamin kualiti input kurikulum ke tahap yang membanggakan. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan 2009 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/3010/1/1-Karim.pdf Noor Rohana Mansor, (2009) Model analisis aras soalan kognitif: kajian terhadap buku teks Bahasa Melayu sekolah menengah atas. Jurnal Melayu, 4 . pp. 73-90. ISSN 1675-7513 http://www.ukm.my/e-melayu
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Makalah menganalisis kompleksiti soalan dalam media pengajaran iaitu buku teks Bahasa Melayu. Rujukan adalah laporan rasmi dan data di lapangan. Didapati sistem pendidikan Malaysia masih gagal menyediakan minda pelajar ke arah kepelbagaian tahap berfikir, malah pemikiran pelajar masih terhad pada skop pertanyaan yang stereotaip. Input binaan soalan dalam bahan kurikulum di negara ini memerlukan peningkatan ke arah kandungan kompleksiti soalan yang lebih mencabar minda pelajar serta menjamin kualiti input kurikulum ke tahap yang membanggakan.
format Article
author Noor Rohana Mansor,
spellingShingle Noor Rohana Mansor,
Model analisis aras soalan kognitif: kajian terhadap buku teks Bahasa Melayu sekolah menengah atas
author_facet Noor Rohana Mansor,
author_sort Noor Rohana Mansor,
title Model analisis aras soalan kognitif: kajian terhadap buku teks Bahasa Melayu sekolah menengah atas
title_short Model analisis aras soalan kognitif: kajian terhadap buku teks Bahasa Melayu sekolah menengah atas
title_full Model analisis aras soalan kognitif: kajian terhadap buku teks Bahasa Melayu sekolah menengah atas
title_fullStr Model analisis aras soalan kognitif: kajian terhadap buku teks Bahasa Melayu sekolah menengah atas
title_full_unstemmed Model analisis aras soalan kognitif: kajian terhadap buku teks Bahasa Melayu sekolah menengah atas
title_sort model analisis aras soalan kognitif: kajian terhadap buku teks bahasa melayu sekolah menengah atas
publisher Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan
publishDate 2009
url http://journalarticle.ukm.my/3010/
http://journalarticle.ukm.my/3010/
http://journalarticle.ukm.my/3010/1/1-Karim.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:37:36Z
last_indexed 2023-09-18T19:37:36Z
_version_ 1777405375726747648