Model analisis aras soalan kognitif: kajian terhadap buku teks Bahasa Melayu sekolah menengah atas
Makalah menganalisis kompleksiti soalan dalam media pengajaran iaitu buku teks Bahasa Melayu. Rujukan adalah laporan rasmi dan data di lapangan. Didapati sistem pendidikan Malaysia masih gagal menyediakan minda pelajar ke arah kepelbagaian tahap berfikir, malah pemikiran pelajar masih terhad pada...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan
2009
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/3010/ http://journalarticle.ukm.my/3010/ http://journalarticle.ukm.my/3010/1/1-Karim.pdf |
Summary: | Makalah menganalisis kompleksiti soalan dalam media pengajaran iaitu buku
teks Bahasa Melayu. Rujukan adalah laporan rasmi dan data di lapangan. Didapati
sistem pendidikan Malaysia masih gagal menyediakan minda pelajar ke arah
kepelbagaian tahap berfikir, malah pemikiran pelajar masih terhad pada skop
pertanyaan yang stereotaip. Input binaan soalan dalam bahan kurikulum di
negara ini memerlukan peningkatan ke arah kandungan kompleksiti soalan yang
lebih mencabar minda pelajar serta menjamin kualiti input kurikulum ke tahap
yang membanggakan. |
---|