Model analisis aras soalan kognitif: kajian terhadap buku teks Bahasa Melayu sekolah menengah atas

Makalah menganalisis kompleksiti soalan dalam media pengajaran iaitu buku teks Bahasa Melayu. Rujukan adalah laporan rasmi dan data di lapangan. Didapati sistem pendidikan Malaysia masih gagal menyediakan minda pelajar ke arah kepelbagaian tahap berfikir, malah pemikiran pelajar masih terhad pada...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Noor Rohana Mansor
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan 2009
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/3010/
http://journalarticle.ukm.my/3010/
http://journalarticle.ukm.my/3010/1/1-Karim.pdf
Description
Summary:Makalah menganalisis kompleksiti soalan dalam media pengajaran iaitu buku teks Bahasa Melayu. Rujukan adalah laporan rasmi dan data di lapangan. Didapati sistem pendidikan Malaysia masih gagal menyediakan minda pelajar ke arah kepelbagaian tahap berfikir, malah pemikiran pelajar masih terhad pada skop pertanyaan yang stereotaip. Input binaan soalan dalam bahan kurikulum di negara ini memerlukan peningkatan ke arah kandungan kompleksiti soalan yang lebih mencabar minda pelajar serta menjamin kualiti input kurikulum ke tahap yang membanggakan.