Penilaian kesesuaian prasarana pendidikan melalui proses hirarki analitik di Kuala Lumpur

Penyediaan kemudahan dan prasarana pendidikan telah dijadikan sebagai suatu agenda utama dalam pembangunan di Malaysia. Bagaimanapun, isu pembangunan sekolah dan peletakan lokasi sekolah telah mengujudkan perdebatan hangat di kalangan masyarakat. Ini adalah kerana lokasi dan peletakan sekolah baru a...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Noorazuan Md. Hashim, Yusof Ibrahim, Sulong Mohamad
Format: Article
Language:English
Published: Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia 2011
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/2817/
http://journalarticle.ukm.my/2817/
http://journalarticle.ukm.my/2817/1/noorazuan011.pdf
id ukm-2817
recordtype eprints
spelling ukm-28172016-12-14T06:32:44Z http://journalarticle.ukm.my/2817/ Penilaian kesesuaian prasarana pendidikan melalui proses hirarki analitik di Kuala Lumpur Noorazuan Md. Hashim, Yusof Ibrahim, Sulong Mohamad, Penyediaan kemudahan dan prasarana pendidikan telah dijadikan sebagai suatu agenda utama dalam pembangunan di Malaysia. Bagaimanapun, isu pembangunan sekolah dan peletakan lokasi sekolah telah mengujudkan perdebatan hangat di kalangan masyarakat. Ini adalah kerana lokasi dan peletakan sekolah baru adakalanya tidak bertepatan dengan kehendak penduduk setempat. Kajian ini menilai tahap kesesuaian sekolah rendah sediada di Zon Strategik Sentul-Manjalara pada tahun 2007. Ia dilakukan bagi mengenalpasti aspek penambahbaikan perancangan dan pembangunan pendidikan di kawasan tersebut. Tujuh parameter penting yang mempengaruhi proses penilaian kesesuaian sekolah dipilih termasuk saiz dan tapak sekolah, jumlah dan nisbah bilik darjah dengan kelas. Memandangkan pemilihan dan penilaian tapak sekolah melibatkan pelbagai kriteria dalam membuat keputusan, kaedah proses hirarki analitik digunakan bagi membentuk skor dan pemberat bagi setiap parameter berkenaan. Hasil kajian mendapati, daripada 47 buah sekolah sediada, hanya 20 buah sekolah adalah dalam kategori sesuai-paling sesuai, manakala selebihnya (27 buah sekolah) adalah dalam kategori agak sesuai hingga kurang sesuai berdasarkan kepada kriteria yang dipilih melalui analisis berkenaan. Hasil aplikasi proses hirarki analitik telah menunjukkan proses membuat keputusan dan pemilihan tapak sekolah adalah lebih efisien dan bersepadu. Bagaimanapun, hasil kajian berkenaan masih memerlukan pandangan pakar di Jabatan berkaitan untuk pengesahan dan penambahbaikan. Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia 2011 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/2817/1/noorazuan011.pdf Noorazuan Md. Hashim, and Yusof Ibrahim, and Sulong Mohamad, (2011) Penilaian kesesuaian prasarana pendidikan melalui proses hirarki analitik di Kuala Lumpur. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 6 (2). pp. 336-348. ISSN 1823-884x http://www.ukm.my/e-bangi
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Penyediaan kemudahan dan prasarana pendidikan telah dijadikan sebagai suatu agenda utama dalam pembangunan di Malaysia. Bagaimanapun, isu pembangunan sekolah dan peletakan lokasi sekolah telah mengujudkan perdebatan hangat di kalangan masyarakat. Ini adalah kerana lokasi dan peletakan sekolah baru adakalanya tidak bertepatan dengan kehendak penduduk setempat. Kajian ini menilai tahap kesesuaian sekolah rendah sediada di Zon Strategik Sentul-Manjalara pada tahun 2007. Ia dilakukan bagi mengenalpasti aspek penambahbaikan perancangan dan pembangunan pendidikan di kawasan tersebut. Tujuh parameter penting yang mempengaruhi proses penilaian kesesuaian sekolah dipilih termasuk saiz dan tapak sekolah, jumlah dan nisbah bilik darjah dengan kelas. Memandangkan pemilihan dan penilaian tapak sekolah melibatkan pelbagai kriteria dalam membuat keputusan, kaedah proses hirarki analitik digunakan bagi membentuk skor dan pemberat bagi setiap parameter berkenaan. Hasil kajian mendapati, daripada 47 buah sekolah sediada, hanya 20 buah sekolah adalah dalam kategori sesuai-paling sesuai, manakala selebihnya (27 buah sekolah) adalah dalam kategori agak sesuai hingga kurang sesuai berdasarkan kepada kriteria yang dipilih melalui analisis berkenaan. Hasil aplikasi proses hirarki analitik telah menunjukkan proses membuat keputusan dan pemilihan tapak sekolah adalah lebih efisien dan bersepadu. Bagaimanapun, hasil kajian berkenaan masih memerlukan pandangan pakar di Jabatan berkaitan untuk pengesahan dan penambahbaikan.
format Article
author Noorazuan Md. Hashim,
Yusof Ibrahim,
Sulong Mohamad,
spellingShingle Noorazuan Md. Hashim,
Yusof Ibrahim,
Sulong Mohamad,
Penilaian kesesuaian prasarana pendidikan melalui proses hirarki analitik di Kuala Lumpur
author_facet Noorazuan Md. Hashim,
Yusof Ibrahim,
Sulong Mohamad,
author_sort Noorazuan Md. Hashim,
title Penilaian kesesuaian prasarana pendidikan melalui proses hirarki analitik di Kuala Lumpur
title_short Penilaian kesesuaian prasarana pendidikan melalui proses hirarki analitik di Kuala Lumpur
title_full Penilaian kesesuaian prasarana pendidikan melalui proses hirarki analitik di Kuala Lumpur
title_fullStr Penilaian kesesuaian prasarana pendidikan melalui proses hirarki analitik di Kuala Lumpur
title_full_unstemmed Penilaian kesesuaian prasarana pendidikan melalui proses hirarki analitik di Kuala Lumpur
title_sort penilaian kesesuaian prasarana pendidikan melalui proses hirarki analitik di kuala lumpur
publisher Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2011
url http://journalarticle.ukm.my/2817/
http://journalarticle.ukm.my/2817/
http://journalarticle.ukm.my/2817/1/noorazuan011.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:37:05Z
last_indexed 2023-09-18T19:37:05Z
_version_ 1777405343247106048