Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia
Artikel ini bertujuan membincangkan amalan penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) Guru Cemerlang pendidikan Islam (GCPI) melalui satu kajian kes.kajian ini dilaksanakan dilapan buah sekolah menengah diseluruh Malaysia yang melibatkan temubual bersama GCPI, rakan guru pelajar dan pengetua atau Penolon...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia
2011
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/2370/ http://journalarticle.ukm.my/2370/ http://journalarticle.ukm.my/2370/1/25.pdf |
id |
ukm-2370 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-23702016-12-14T06:31:25Z http://journalarticle.ukm.my/2370/ Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia Kamarul Azmi Jasmi, Mohd Faeez Ilias, Ab. Halim Tamuri, Mohd Izham Mohd Hamzah, Artikel ini bertujuan membincangkan amalan penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) Guru Cemerlang pendidikan Islam (GCPI) melalui satu kajian kes.kajian ini dilaksanakan dilapan buah sekolah menengah diseluruh Malaysia yang melibatkan temubual bersama GCPI, rakan guru pelajar dan pengetua atau Penolong Kanan sekolah. Hasil Temu bual ini kemudian disusun tadbir dengan program N'Vivo versi 7.0 untuk menghasilkan tema dan jadual matriks berkaitan dengan amalan penggunaan BBM GCPI di sekolah.Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat 16 jenis BBM yang digunakan oleh GCPI dalam P&P mereka.Ia diklasifikasikan kepada BBM pola dan bukan pola. Terdapat enam jenis BBM yang membentuk pola amalan penggunaanya dikalangan GCPI yang utama iaitu buku teks, komputer dan LCD. BBM yang membentuk pola yang sampingan pulaialah kertas edaran dan modul, kertas mahjong , buku rujukan dan gambar. manakala BBM yang tidak membentuk pola ialah carta, akhbar dan keratan, movie dan video, buku latihan, OHP dan transparensi, papan hitam dan putih, bahan maujud radio kaset dan fail audio folio dan kertas manila kad. Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia 2011 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/2370/1/25.pdf Kamarul Azmi Jasmi, and Mohd Faeez Ilias, and Ab. Halim Tamuri, and Mohd Izham Mohd Hamzah, (2011) Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 3 (1). pp. 59-74. ISSN 1985-6236 http://www.ukm.my/jiae/Default.aspx |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Artikel ini bertujuan membincangkan amalan penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) Guru Cemerlang pendidikan Islam (GCPI) melalui satu kajian kes.kajian ini dilaksanakan dilapan buah sekolah menengah diseluruh Malaysia yang melibatkan temubual bersama GCPI, rakan guru pelajar dan pengetua atau Penolong Kanan sekolah. Hasil Temu bual ini kemudian disusun tadbir dengan program N'Vivo versi 7.0 untuk menghasilkan tema dan jadual matriks berkaitan dengan amalan penggunaan BBM GCPI di sekolah.Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat 16 jenis BBM yang digunakan oleh GCPI dalam P&P mereka.Ia diklasifikasikan kepada BBM pola dan bukan pola. Terdapat enam jenis BBM yang membentuk pola amalan penggunaanya dikalangan GCPI yang utama iaitu buku teks, komputer dan LCD. BBM yang membentuk pola yang sampingan pulaialah kertas edaran dan modul, kertas mahjong , buku rujukan dan gambar. manakala BBM yang tidak membentuk pola ialah carta, akhbar dan keratan, movie dan video, buku latihan, OHP dan transparensi, papan hitam dan putih, bahan maujud radio kaset dan fail audio folio dan kertas manila kad. |
format |
Article |
author |
Kamarul Azmi Jasmi, Mohd Faeez Ilias, Ab. Halim Tamuri, Mohd Izham Mohd Hamzah, |
spellingShingle |
Kamarul Azmi Jasmi, Mohd Faeez Ilias, Ab. Halim Tamuri, Mohd Izham Mohd Hamzah, Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia |
author_facet |
Kamarul Azmi Jasmi, Mohd Faeez Ilias, Ab. Halim Tamuri, Mohd Izham Mohd Hamzah, |
author_sort |
Kamarul Azmi Jasmi, |
title |
Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia |
title_short |
Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia |
title_full |
Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia |
title_fullStr |
Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia |
title_full_unstemmed |
Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia |
title_sort |
amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang pendidikan islam sekolah menengah di malaysia |
publisher |
Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2011 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/2370/ http://journalarticle.ukm.my/2370/ http://journalarticle.ukm.my/2370/1/25.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:35:54Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:35:54Z |
_version_ |
1777405268320059392 |