Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia

Artikel ini bertujuan membincangkan amalan penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) Guru Cemerlang pendidikan Islam (GCPI) melalui satu kajian kes.kajian ini dilaksanakan dilapan buah sekolah menengah diseluruh Malaysia yang melibatkan temubual bersama GCPI, rakan guru pelajar dan pengetua atau Penolon...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kamarul Azmi Jasmi, Mohd Faeez Ilias, Ab. Halim Tamuri, Mohd Izham Mohd Hamzah
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia 2011
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/2370/
http://journalarticle.ukm.my/2370/
http://journalarticle.ukm.my/2370/1/25.pdf
id ukm-2370
recordtype eprints
spelling ukm-23702016-12-14T06:31:25Z http://journalarticle.ukm.my/2370/ Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia Kamarul Azmi Jasmi, Mohd Faeez Ilias, Ab. Halim Tamuri, Mohd Izham Mohd Hamzah, Artikel ini bertujuan membincangkan amalan penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) Guru Cemerlang pendidikan Islam (GCPI) melalui satu kajian kes.kajian ini dilaksanakan dilapan buah sekolah menengah diseluruh Malaysia yang melibatkan temubual bersama GCPI, rakan guru pelajar dan pengetua atau Penolong Kanan sekolah. Hasil Temu bual ini kemudian disusun tadbir dengan program N'Vivo versi 7.0 untuk menghasilkan tema dan jadual matriks berkaitan dengan amalan penggunaan BBM GCPI di sekolah.Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat 16 jenis BBM yang digunakan oleh GCPI dalam P&P mereka.Ia diklasifikasikan kepada BBM pola dan bukan pola. Terdapat enam jenis BBM yang membentuk pola amalan penggunaanya dikalangan GCPI yang utama iaitu buku teks, komputer dan LCD. BBM yang membentuk pola yang sampingan pulaialah kertas edaran dan modul, kertas mahjong , buku rujukan dan gambar. manakala BBM yang tidak membentuk pola ialah carta, akhbar dan keratan, movie dan video, buku latihan, OHP dan transparensi, papan hitam dan putih, bahan maujud radio kaset dan fail audio folio dan kertas manila kad. Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia 2011 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/2370/1/25.pdf Kamarul Azmi Jasmi, and Mohd Faeez Ilias, and Ab. Halim Tamuri, and Mohd Izham Mohd Hamzah, (2011) Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 3 (1). pp. 59-74. ISSN 1985-6236 http://www.ukm.my/jiae/Default.aspx
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Artikel ini bertujuan membincangkan amalan penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) Guru Cemerlang pendidikan Islam (GCPI) melalui satu kajian kes.kajian ini dilaksanakan dilapan buah sekolah menengah diseluruh Malaysia yang melibatkan temubual bersama GCPI, rakan guru pelajar dan pengetua atau Penolong Kanan sekolah. Hasil Temu bual ini kemudian disusun tadbir dengan program N'Vivo versi 7.0 untuk menghasilkan tema dan jadual matriks berkaitan dengan amalan penggunaan BBM GCPI di sekolah.Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat 16 jenis BBM yang digunakan oleh GCPI dalam P&P mereka.Ia diklasifikasikan kepada BBM pola dan bukan pola. Terdapat enam jenis BBM yang membentuk pola amalan penggunaanya dikalangan GCPI yang utama iaitu buku teks, komputer dan LCD. BBM yang membentuk pola yang sampingan pulaialah kertas edaran dan modul, kertas mahjong , buku rujukan dan gambar. manakala BBM yang tidak membentuk pola ialah carta, akhbar dan keratan, movie dan video, buku latihan, OHP dan transparensi, papan hitam dan putih, bahan maujud radio kaset dan fail audio folio dan kertas manila kad.
format Article
author Kamarul Azmi Jasmi,
Mohd Faeez Ilias,
Ab. Halim Tamuri,
Mohd Izham Mohd Hamzah,
spellingShingle Kamarul Azmi Jasmi,
Mohd Faeez Ilias,
Ab. Halim Tamuri,
Mohd Izham Mohd Hamzah,
Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia
author_facet Kamarul Azmi Jasmi,
Mohd Faeez Ilias,
Ab. Halim Tamuri,
Mohd Izham Mohd Hamzah,
author_sort Kamarul Azmi Jasmi,
title Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia
title_short Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia
title_full Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia
title_fullStr Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia
title_full_unstemmed Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia
title_sort amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang pendidikan islam sekolah menengah di malaysia
publisher Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2011
url http://journalarticle.ukm.my/2370/
http://journalarticle.ukm.my/2370/
http://journalarticle.ukm.my/2370/1/25.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:35:54Z
last_indexed 2023-09-18T19:35:54Z
_version_ 1777405268320059392