Pembelajaran konsonan Arab mengikut pelat Bahasa Melayu

Susunan alfabet konsonan bahasa Arab sekarang, iaitu [..... ا ب ت ث ] tidak mengikut konsep ansur-maju (dari mudah ke sukar) kepada pelajar Melayu sebagaimana yang disarankan dalam teori pendidikan. Misalnya, huruf konsonan tha [ ث] ialah konsonan yang sukar kepada pelajar Melayu kerana konsonan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, Harun Baharudin, Ghazali Yusri, Kamarul Shukri Mat Teh, Mohamed Amin Embi
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2010
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/2333/
http://journalarticle.ukm.my/2333/
http://journalarticle.ukm.my/2333/1/page1_21.pdf
id ukm-2333
recordtype eprints
spelling ukm-23332016-12-14T06:31:19Z http://journalarticle.ukm.my/2333/ Pembelajaran konsonan Arab mengikut pelat Bahasa Melayu Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, Harun Baharudin, Ghazali Yusri, Kamarul Shukri Mat Teh, Mohamed Amin Embi, Susunan alfabet konsonan bahasa Arab sekarang, iaitu [..... ا ب ت ث ] tidak mengikut konsep ansur-maju (dari mudah ke sukar) kepada pelajar Melayu sebagaimana yang disarankan dalam teori pendidikan. Misalnya, huruf konsonan tha [ ث] ialah konsonan yang sukar kepada pelajar Melayu kerana konsonan ini tidak ada dalam bahasa Melayu, tetapi konsonan ini berada di awal susunan alfabet Arab. Justeru kajian ini bertujuan menyusun huruf konsonan Arab mengikut pelat bahasa Melayu bagi tujuan pembelajaran. Manakala objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti tahap kefasihan pelat bahasa Melayu menyebut huruf konsonan Arab, dan menyusun huruf konsonan Arab mengikut kefasihan pelat bahasa Melayu. Kajian ini dijalankan di pusat prasekolah dan responden yang terlibat dalam kajian ini terdiri daripada murid prasekolah berumur enam tahun. Pemilihan responden ini berasaskan mereka sedang berada di peringkat permulaan pembelajaran bahasa Arab. Kajian ini menggunakan satu set ujian sebutan konsonan Arab berasaskan kaedah al-Khalil. Kaedah ini telah digunakan oleh al-Khalil untuk menyusun sebutan Arab dari bunyi rongga rengkung hingga bunyi dua bibir. Hasil ujian dinilai oleh dua penilai yang pakar dalam bidang tajwid dan tarannum. Hasil kajian menunjukkan 12 konsonan berada pada tahap sederhana fasih dan satu konsonan berada pada tahap tidak fasih, manakala selebihnya berada pada tahap fasih. Hasil kajian juga menunjukkan huruf wau [ و ] ialah huruf yang paling tinggi skor sebutan, dan huruf ghain غ] ] ialah yang paling rendah skor sebutan. Oleh itu, disarankan hasil susunan konsonan Arab dalam kajian ini digunakan untuk tujuan pembelajaran bahasa Arab di sekolahsekolah di Malaysia. Penerbit UKM 2010 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/2333/1/page1_21.pdf Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, and Harun Baharudin, and Ghazali Yusri, and Kamarul Shukri Mat Teh, and Mohamed Amin Embi, (2010) Pembelajaran konsonan Arab mengikut pelat Bahasa Melayu. GEMA: Online Journal of Language Studies, 10 (3). pp. 1-14. ISSN 1675-8021 http://www.ukm.my/ppbl/Gema/GEMA%20vol%2010%20%283%29%202010/pp%201_14.pdf
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Susunan alfabet konsonan bahasa Arab sekarang, iaitu [..... ا ب ت ث ] tidak mengikut konsep ansur-maju (dari mudah ke sukar) kepada pelajar Melayu sebagaimana yang disarankan dalam teori pendidikan. Misalnya, huruf konsonan tha [ ث] ialah konsonan yang sukar kepada pelajar Melayu kerana konsonan ini tidak ada dalam bahasa Melayu, tetapi konsonan ini berada di awal susunan alfabet Arab. Justeru kajian ini bertujuan menyusun huruf konsonan Arab mengikut pelat bahasa Melayu bagi tujuan pembelajaran. Manakala objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti tahap kefasihan pelat bahasa Melayu menyebut huruf konsonan Arab, dan menyusun huruf konsonan Arab mengikut kefasihan pelat bahasa Melayu. Kajian ini dijalankan di pusat prasekolah dan responden yang terlibat dalam kajian ini terdiri daripada murid prasekolah berumur enam tahun. Pemilihan responden ini berasaskan mereka sedang berada di peringkat permulaan pembelajaran bahasa Arab. Kajian ini menggunakan satu set ujian sebutan konsonan Arab berasaskan kaedah al-Khalil. Kaedah ini telah digunakan oleh al-Khalil untuk menyusun sebutan Arab dari bunyi rongga rengkung hingga bunyi dua bibir. Hasil ujian dinilai oleh dua penilai yang pakar dalam bidang tajwid dan tarannum. Hasil kajian menunjukkan 12 konsonan berada pada tahap sederhana fasih dan satu konsonan berada pada tahap tidak fasih, manakala selebihnya berada pada tahap fasih. Hasil kajian juga menunjukkan huruf wau [ و ] ialah huruf yang paling tinggi skor sebutan, dan huruf ghain غ] ] ialah yang paling rendah skor sebutan. Oleh itu, disarankan hasil susunan konsonan Arab dalam kajian ini digunakan untuk tujuan pembelajaran bahasa Arab di sekolahsekolah di Malaysia.
format Article
author Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff,
Harun Baharudin,
Ghazali Yusri,
Kamarul Shukri Mat Teh,
Mohamed Amin Embi,
spellingShingle Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff,
Harun Baharudin,
Ghazali Yusri,
Kamarul Shukri Mat Teh,
Mohamed Amin Embi,
Pembelajaran konsonan Arab mengikut pelat Bahasa Melayu
author_facet Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff,
Harun Baharudin,
Ghazali Yusri,
Kamarul Shukri Mat Teh,
Mohamed Amin Embi,
author_sort Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff,
title Pembelajaran konsonan Arab mengikut pelat Bahasa Melayu
title_short Pembelajaran konsonan Arab mengikut pelat Bahasa Melayu
title_full Pembelajaran konsonan Arab mengikut pelat Bahasa Melayu
title_fullStr Pembelajaran konsonan Arab mengikut pelat Bahasa Melayu
title_full_unstemmed Pembelajaran konsonan Arab mengikut pelat Bahasa Melayu
title_sort pembelajaran konsonan arab mengikut pelat bahasa melayu
publisher Penerbit UKM
publishDate 2010
url http://journalarticle.ukm.my/2333/
http://journalarticle.ukm.my/2333/
http://journalarticle.ukm.my/2333/1/page1_21.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:35:49Z
last_indexed 2023-09-18T19:35:49Z
_version_ 1777405263619293184