Inovasi perkhidmatan awam Malaysia melalui pelaksanaan e-Kerajaan: satu kajian empirik tentang penerimaan e-Servis di Lembah Kelang

Tahun 2000, menyaksikan lebih banyak perkhidmatan awam di negara ini terinovasi melalui penggunaan kaedah elektronik. Perkhidmatan secara elektronik yang melibatkan permohonan, pembayaran, maklumat, komunikasi, perolehan, pungutan suara, pengurusan khidmat pelanggan dan aduan awam, bukan sahaja menj...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Maizatul Haizan Mahbob, Mohammed Zin Nordin, Wan Idros Wan Sulaiman
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 2011
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/2209/
http://journalarticle.ukm.my/2209/
http://journalarticle.ukm.my/2209/1/V27_1_2.pdf
id ukm-2209
recordtype eprints
spelling ukm-22092016-12-14T06:30:59Z http://journalarticle.ukm.my/2209/ Inovasi perkhidmatan awam Malaysia melalui pelaksanaan e-Kerajaan: satu kajian empirik tentang penerimaan e-Servis di Lembah Kelang Maizatul Haizan Mahbob, Mohammed Zin Nordin, Wan Idros Wan Sulaiman, Tahun 2000, menyaksikan lebih banyak perkhidmatan awam di negara ini terinovasi melalui penggunaan kaedah elektronik. Perkhidmatan secara elektronik yang melibatkan permohonan, pembayaran, maklumat, komunikasi, perolehan, pungutan suara, pengurusan khidmat pelanggan dan aduan awam, bukan sahaja menjimatkan masa dan kos malah mampu mengurangkan khidmat konvensional melalui kaunter dan telefon, seterusnya membolehkan kakitangan awam memberi tumpuan kepada tugas yang lebih penting. Sungguhpun inovasi perkhidmatan ini dilihat cekap, namun kecekapan sebenarnya bergantung kepada penerimaannya dalam kalangan rakyat. Penggunaan inovasi ini dengan skala besar dan berterusan adalah penting agar matlamat dasar e-kerajaan itu tercapai. Bagaimanapun berdasarkan kajian, penerimaan ke atas inovasi ini khususnya melibatkan pembayaran elektronik melalui e-servis adalah rendah sungguhpun setelah lapan tahun perkhidmatan ini disediakan. Faktor yang mempengaruhi penggunaan tersebut ialah persepsi rakyat tentang sejauh mana inovasi tersebut berfaedah kepada mereka, mudah digunakan, boleh dipercayai, mempunyai efikasi diri dan suasana yang mendorong kepada penggunaan inovasi seperti infrastruktur yang mencukupi Universiti Kebangsaan Malaysia 2011 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/2209/1/V27_1_2.pdf Maizatul Haizan Mahbob, and Mohammed Zin Nordin, and Wan Idros Wan Sulaiman, (2011) Inovasi perkhidmatan awam Malaysia melalui pelaksanaan e-Kerajaan: satu kajian empirik tentang penerimaan e-Servis di Lembah Kelang. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 27 (1). pp. 18-33. ISSN 0128-1496 http://www.ukm.my/jkom
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Tahun 2000, menyaksikan lebih banyak perkhidmatan awam di negara ini terinovasi melalui penggunaan kaedah elektronik. Perkhidmatan secara elektronik yang melibatkan permohonan, pembayaran, maklumat, komunikasi, perolehan, pungutan suara, pengurusan khidmat pelanggan dan aduan awam, bukan sahaja menjimatkan masa dan kos malah mampu mengurangkan khidmat konvensional melalui kaunter dan telefon, seterusnya membolehkan kakitangan awam memberi tumpuan kepada tugas yang lebih penting. Sungguhpun inovasi perkhidmatan ini dilihat cekap, namun kecekapan sebenarnya bergantung kepada penerimaannya dalam kalangan rakyat. Penggunaan inovasi ini dengan skala besar dan berterusan adalah penting agar matlamat dasar e-kerajaan itu tercapai. Bagaimanapun berdasarkan kajian, penerimaan ke atas inovasi ini khususnya melibatkan pembayaran elektronik melalui e-servis adalah rendah sungguhpun setelah lapan tahun perkhidmatan ini disediakan. Faktor yang mempengaruhi penggunaan tersebut ialah persepsi rakyat tentang sejauh mana inovasi tersebut berfaedah kepada mereka, mudah digunakan, boleh dipercayai, mempunyai efikasi diri dan suasana yang mendorong kepada penggunaan inovasi seperti infrastruktur yang mencukupi
format Article
author Maizatul Haizan Mahbob,
Mohammed Zin Nordin,
Wan Idros Wan Sulaiman,
spellingShingle Maizatul Haizan Mahbob,
Mohammed Zin Nordin,
Wan Idros Wan Sulaiman,
Inovasi perkhidmatan awam Malaysia melalui pelaksanaan e-Kerajaan: satu kajian empirik tentang penerimaan e-Servis di Lembah Kelang
author_facet Maizatul Haizan Mahbob,
Mohammed Zin Nordin,
Wan Idros Wan Sulaiman,
author_sort Maizatul Haizan Mahbob,
title Inovasi perkhidmatan awam Malaysia melalui pelaksanaan e-Kerajaan: satu kajian empirik tentang penerimaan e-Servis di Lembah Kelang
title_short Inovasi perkhidmatan awam Malaysia melalui pelaksanaan e-Kerajaan: satu kajian empirik tentang penerimaan e-Servis di Lembah Kelang
title_full Inovasi perkhidmatan awam Malaysia melalui pelaksanaan e-Kerajaan: satu kajian empirik tentang penerimaan e-Servis di Lembah Kelang
title_fullStr Inovasi perkhidmatan awam Malaysia melalui pelaksanaan e-Kerajaan: satu kajian empirik tentang penerimaan e-Servis di Lembah Kelang
title_full_unstemmed Inovasi perkhidmatan awam Malaysia melalui pelaksanaan e-Kerajaan: satu kajian empirik tentang penerimaan e-Servis di Lembah Kelang
title_sort inovasi perkhidmatan awam malaysia melalui pelaksanaan e-kerajaan: satu kajian empirik tentang penerimaan e-servis di lembah kelang
publisher Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2011
url http://journalarticle.ukm.my/2209/
http://journalarticle.ukm.my/2209/
http://journalarticle.ukm.my/2209/1/V27_1_2.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:35:28Z
last_indexed 2023-09-18T19:35:28Z
_version_ 1777405241496436736