Konsep minoriti Muslim
Dalam membincangkan subjek minoriti Muslim, satu perkara yang perlu diberi tumpuan ialah konsep “minoriti Muslim” itu sendiri, memandangkan Nabi Muhammad s.a.w. dan para sahabatnya sendiri bermula sebagai minoriti. “Minoriti” bukanlah didasarkan angka tetapi sebaliknya ia didasarkan kepada “posisi k...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2000
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/2140/ http://journalarticle.ukm.my/2140/ |
Summary: | Dalam membincangkan subjek minoriti Muslim, satu perkara yang perlu diberi tumpuan ialah konsep “minoriti Muslim” itu sendiri, memandangkan Nabi Muhammad s.a.w. dan para sahabatnya sendiri bermula sebagai minoriti. “Minoriti” bukanlah didasarkan angka tetapi sebaliknya ia didasarkan kepada “posisi kuasa” sesuatu kumpulan itu. Sekiranya bilangan ahli sebuah kelompok politik dan sosial meliputi seluruh populasi negara berkenaan, maka kumpulan tersebut tidak boleh lagi dianggap sebagai minoriti; sebagaimana dalam kes Muslim Mughal (1556-1857 M) di India. Sebaliknya, walaupun bilangannya besar tetapi aspek yang disebut di atas didominasikan oleh bangsa lain, maka kumpulan tersebu masih dianggap sebagai minoriti, sebagaimana halnya dalam kes Muslim di Ethiopia pada hari ini. Daripada kes ini kita boleh memahami dengan lebih jelas konsep ummatan wasatan dan konsep masyarakat hanyut |
---|