Amalan pembelajaran pelajar tahfiz di institusi tahfiz swasta

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap persepsi amalan pembelajaran tahfiz pelajar-pelajar di institusi-institusi tahfiz swasta di Malaysia. Kajian ini melibatkan 308 pelajar di institusi tahfiz swasta di Malaysia. Reka bentuk kajian ini adalah kajian kuantitatif yang menggunakan soal selid...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Farah Ilyani Zakaria, Mohd Aderi Che Noh, Khadijah Abdul Razak
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/14404/
http://journalarticle.ukm.my/14404/
http://journalarticle.ukm.my/14404/1/15.pdf
id ukm-14404
recordtype eprints
spelling ukm-144042020-03-06T04:00:13Z http://journalarticle.ukm.my/14404/ Amalan pembelajaran pelajar tahfiz di institusi tahfiz swasta Farah Ilyani Zakaria, Mohd Aderi Che Noh, Khadijah Abdul Razak, Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap persepsi amalan pembelajaran tahfiz pelajar-pelajar di institusi-institusi tahfiz swasta di Malaysia. Kajian ini melibatkan 308 pelajar di institusi tahfiz swasta di Malaysia. Reka bentuk kajian ini adalah kajian kuantitatif yang menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian yang telah dibina sendiri oleh penyelidik dan disahkan kandungannya oleh panel rujukan pakar. Data kuantitatif dianalisis secara deskriptif menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS) untuk mendapatkan kekerapan, peratus, min dan sisihan piawai. Dapatan keseluruhan menunjukkan bahawa tahap amalan pembelajaran pelajar tahfiz pada tahap sederhana tinggi iaitu (min = 3.74, sp.= 0.43). Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap amalan pembelajaran bersama guru, rakan sebaya dan kendiri berada pada tahap tinggi. Namun demikian elemen-elemen seperti kaedah penulisan dan elemen kefahaman berada pada tahap sederhana tinggi manakala elemen yang melibatkan aktiviti penulisan al-Quran berada pada tahap sederhana rendah sedangkan teori dan dapatan lepas menunjukkan kepentingan elemen-elemen tersebut dalam amalan pembelajaran pelajar tahfiz. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/14404/1/15.pdf Farah Ilyani Zakaria, and Mohd Aderi Che Noh, and Khadijah Abdul Razak, (2018) Amalan pembelajaran pelajar tahfiz di institusi tahfiz swasta. Jurnal Pendidikan Malaysia, 43 (1(SI)). pp. 141-148. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1141
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap persepsi amalan pembelajaran tahfiz pelajar-pelajar di institusi-institusi tahfiz swasta di Malaysia. Kajian ini melibatkan 308 pelajar di institusi tahfiz swasta di Malaysia. Reka bentuk kajian ini adalah kajian kuantitatif yang menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian yang telah dibina sendiri oleh penyelidik dan disahkan kandungannya oleh panel rujukan pakar. Data kuantitatif dianalisis secara deskriptif menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS) untuk mendapatkan kekerapan, peratus, min dan sisihan piawai. Dapatan keseluruhan menunjukkan bahawa tahap amalan pembelajaran pelajar tahfiz pada tahap sederhana tinggi iaitu (min = 3.74, sp.= 0.43). Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap amalan pembelajaran bersama guru, rakan sebaya dan kendiri berada pada tahap tinggi. Namun demikian elemen-elemen seperti kaedah penulisan dan elemen kefahaman berada pada tahap sederhana tinggi manakala elemen yang melibatkan aktiviti penulisan al-Quran berada pada tahap sederhana rendah sedangkan teori dan dapatan lepas menunjukkan kepentingan elemen-elemen tersebut dalam amalan pembelajaran pelajar tahfiz.
format Article
author Farah Ilyani Zakaria,
Mohd Aderi Che Noh,
Khadijah Abdul Razak,
spellingShingle Farah Ilyani Zakaria,
Mohd Aderi Che Noh,
Khadijah Abdul Razak,
Amalan pembelajaran pelajar tahfiz di institusi tahfiz swasta
author_facet Farah Ilyani Zakaria,
Mohd Aderi Che Noh,
Khadijah Abdul Razak,
author_sort Farah Ilyani Zakaria,
title Amalan pembelajaran pelajar tahfiz di institusi tahfiz swasta
title_short Amalan pembelajaran pelajar tahfiz di institusi tahfiz swasta
title_full Amalan pembelajaran pelajar tahfiz di institusi tahfiz swasta
title_fullStr Amalan pembelajaran pelajar tahfiz di institusi tahfiz swasta
title_full_unstemmed Amalan pembelajaran pelajar tahfiz di institusi tahfiz swasta
title_sort amalan pembelajaran pelajar tahfiz di institusi tahfiz swasta
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/14404/
http://journalarticle.ukm.my/14404/
http://journalarticle.ukm.my/14404/1/15.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:07:00Z
last_indexed 2023-09-18T20:07:00Z
_version_ 1777407225003769856