Tahap pengetahuan guru Melayu dalam pengajaran tatabahasa bahasa Arab

Kompetensi boleh ditakrifkan sebagai kemahiran generik, kemahiran asas, kemahiran utama, dan kemahiran personal yang merujuk kepada pengetahuan dan kemahiran serta sikap yang menjadi asas kepada tugasan atau prestasi kerja yang dipertanggungjawabkan merentasi semua bidang. Dalam senario pendidikan M...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Awatif Abdul Rahman, Mohd Shafie Zulkifli, Muhammad Hashimee, Naqibah Mansor
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/14326/
http://journalarticle.ukm.my/14326/
http://journalarticle.ukm.my/14326/1/35390-110907-1-SM.pdf
id ukm-14326
recordtype eprints
spelling ukm-143262020-02-27T04:10:24Z http://journalarticle.ukm.my/14326/ Tahap pengetahuan guru Melayu dalam pengajaran tatabahasa bahasa Arab Awatif Abdul Rahman, Mohd Shafie Zulkifli, Muhammad Hashimee, Naqibah Mansor, Kompetensi boleh ditakrifkan sebagai kemahiran generik, kemahiran asas, kemahiran utama, dan kemahiran personal yang merujuk kepada pengetahuan dan kemahiran serta sikap yang menjadi asas kepada tugasan atau prestasi kerja yang dipertanggungjawabkan merentasi semua bidang. Dalam senario pendidikan Malaysia, gelombang pertama Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025, memberi fokus kepada meningkatkan standard profesionalisme guru, iaitu berdasarkan Standard Guru Malaysia (SGM). Dalam konteks guru bahasa Arab, kompetensi yang paling penting adalah penguasaan bahasa. Oleh itu, objektif kajian ini adalah menilai tahap pengetahuan guru melayu dalam aspek sintaksis Bahasa Arab, dan mengenalpasti tajuk sintaksis yang menjadi kesukaran dalam kalangan guru bahasa Arab di SABK di Malaysia. Kajian ini melibatkan 218 guru melayu yang mengajar subjek bahasa Arab di SABK meliputi empat zon iaitu zon Utara, Timur, Selatan dan Tengah. Kajian ini berbentuk kuantitatif dengan menggunakan instrumen satu set soalan ujian kompetensi guru bahasa Arab yang diadaptasi dan dibangunkan berdasarkan kriteria guru bahasa Arab yang telah dikeluarkan dan diguna pakai oleh National Center for Assessment in Higher Education, Saudi Arabia. Instrumen kajian ini telah melalui proses kesahan pakar dan telah dirintis sebelum digunakan dalam kajian ini. Data yang diperoleh daripada soalan ujian dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 25. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap pengetahuan guru melayu dalam pengajaran sintaksis bahasa Arab di SABK berada pada tahap baik dengan min peratus 82% manakala tajuk sintaksis yang menjadi kesukaran kepada para responden adalah tajuk المنصوبات . Beberapa cadangan dikemukakan di akhir kajian bagi tujuan penambahbaikan dan pemantapan tahap pengetahuan guru melayu dalam pengajaran sintaksis bahasa Arab di SABK sebagai pelaksana Kurikulum Bersepadu Dini. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/14326/1/35390-110907-1-SM.pdf Awatif Abdul Rahman, and Mohd Shafie Zulkifli, and Muhammad Hashimee, and Naqibah Mansor, (2019) Tahap pengetahuan guru Melayu dalam pengajaran tatabahasa bahasa Arab. Jurnal Melayu, 18 (2). pp. 231-243. ISSN 1675-7513 http://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1223
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kompetensi boleh ditakrifkan sebagai kemahiran generik, kemahiran asas, kemahiran utama, dan kemahiran personal yang merujuk kepada pengetahuan dan kemahiran serta sikap yang menjadi asas kepada tugasan atau prestasi kerja yang dipertanggungjawabkan merentasi semua bidang. Dalam senario pendidikan Malaysia, gelombang pertama Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025, memberi fokus kepada meningkatkan standard profesionalisme guru, iaitu berdasarkan Standard Guru Malaysia (SGM). Dalam konteks guru bahasa Arab, kompetensi yang paling penting adalah penguasaan bahasa. Oleh itu, objektif kajian ini adalah menilai tahap pengetahuan guru melayu dalam aspek sintaksis Bahasa Arab, dan mengenalpasti tajuk sintaksis yang menjadi kesukaran dalam kalangan guru bahasa Arab di SABK di Malaysia. Kajian ini melibatkan 218 guru melayu yang mengajar subjek bahasa Arab di SABK meliputi empat zon iaitu zon Utara, Timur, Selatan dan Tengah. Kajian ini berbentuk kuantitatif dengan menggunakan instrumen satu set soalan ujian kompetensi guru bahasa Arab yang diadaptasi dan dibangunkan berdasarkan kriteria guru bahasa Arab yang telah dikeluarkan dan diguna pakai oleh National Center for Assessment in Higher Education, Saudi Arabia. Instrumen kajian ini telah melalui proses kesahan pakar dan telah dirintis sebelum digunakan dalam kajian ini. Data yang diperoleh daripada soalan ujian dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 25. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap pengetahuan guru melayu dalam pengajaran sintaksis bahasa Arab di SABK berada pada tahap baik dengan min peratus 82% manakala tajuk sintaksis yang menjadi kesukaran kepada para responden adalah tajuk المنصوبات . Beberapa cadangan dikemukakan di akhir kajian bagi tujuan penambahbaikan dan pemantapan tahap pengetahuan guru melayu dalam pengajaran sintaksis bahasa Arab di SABK sebagai pelaksana Kurikulum Bersepadu Dini.
format Article
author Awatif Abdul Rahman,
Mohd Shafie Zulkifli,
Muhammad Hashimee,
Naqibah Mansor,
spellingShingle Awatif Abdul Rahman,
Mohd Shafie Zulkifli,
Muhammad Hashimee,
Naqibah Mansor,
Tahap pengetahuan guru Melayu dalam pengajaran tatabahasa bahasa Arab
author_facet Awatif Abdul Rahman,
Mohd Shafie Zulkifli,
Muhammad Hashimee,
Naqibah Mansor,
author_sort Awatif Abdul Rahman,
title Tahap pengetahuan guru Melayu dalam pengajaran tatabahasa bahasa Arab
title_short Tahap pengetahuan guru Melayu dalam pengajaran tatabahasa bahasa Arab
title_full Tahap pengetahuan guru Melayu dalam pengajaran tatabahasa bahasa Arab
title_fullStr Tahap pengetahuan guru Melayu dalam pengajaran tatabahasa bahasa Arab
title_full_unstemmed Tahap pengetahuan guru Melayu dalam pengajaran tatabahasa bahasa Arab
title_sort tahap pengetahuan guru melayu dalam pengajaran tatabahasa bahasa arab
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2019
url http://journalarticle.ukm.my/14326/
http://journalarticle.ukm.my/14326/
http://journalarticle.ukm.my/14326/1/35390-110907-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:06:51Z
last_indexed 2023-09-18T20:06:51Z
_version_ 1777407215321219072