Ulasan komprehensif terhadap prinsip, matlamat dan pelaksanaan konsep Pendidikan Sains secara Tauhidik dalam program Bioda’i
Program Bioda’i telah dibangunkan untuk mengorientasikan pendidikan Biologi di sekolah menengah bagi mendidik akhlak dan akal murid. Program ini merupakan inovasi dan inisiatif 16 orang guru mata pelajaran Biologi untuk membangunkan sebuah program bagi membuka ruangan perbincangan merentas disipl...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2019
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/14275/ http://journalarticle.ukm.my/14275/ http://journalarticle.ukm.my/14275/1/36893-116363-1-SM.pdf |
Summary: | Program Bioda’i telah dibangunkan untuk mengorientasikan pendidikan Biologi di
sekolah menengah bagi mendidik akhlak dan akal murid. Program ini merupakan
inovasi dan inisiatif 16 orang guru mata pelajaran Biologi untuk membangunkan
sebuah program bagi membuka ruangan perbincangan merentas disiplin Sains
khususnya Biologi dengan agama Islam dalam bilik darjah. Ia telah disasarkan
kepada murid yang beragama Islam dan mengikuti aliran sains tulen. Makalah
ini menganalisis prinsip, matlamat dan pelaksanaan program tersebut. Selain itu,
program ini dibandingkan juga dengan konsep Pendidikan Sains Tauhidik. Melalui
analisis yang dilakukan, program ini didapati menepati acuan Pendidikan Sains
Tauhidik secara prinsip namun telah diadaptasikan mengikut keperluan mata
pelajaran, latar belakang murid dan kapasiti guru mata pelajaran Biologi. |
---|