Kualiti keusahawanan dalam kalangan usahawan kecil dan sederhana

Kualiti keusahawanan amat penting dalam menjamin kejayaan seseorang usahawan. Kualiti keusahawanan boleh diukur berdasarkan faktor keperibadian dan orientasi keusahawanan. Selain itu, pelbagai program pembangunan usahawan yang dilaksanakan oleh pihak berkepentingan boleh dijadikan kayu ukur kepada k...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Raiz Razuan, Zaimah R., Sarmila M.S., Abd Hair Awang
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/14187/
http://journalarticle.ukm.my/14187/
http://journalarticle.ukm.my/14187/1/31966-107805-1-PB.pdf
id ukm-14187
recordtype eprints
spelling ukm-141872020-02-12T13:54:20Z http://journalarticle.ukm.my/14187/ Kualiti keusahawanan dalam kalangan usahawan kecil dan sederhana Mohd. Raiz Razuan, Zaimah R., Sarmila M.S., Abd Hair Awang, Kualiti keusahawanan amat penting dalam menjamin kejayaan seseorang usahawan. Kualiti keusahawanan boleh diukur berdasarkan faktor keperibadian dan orientasi keusahawanan. Selain itu, pelbagai program pembangunan usahawan yang dilaksanakan oleh pihak berkepentingan boleh dijadikan kayu ukur kepada kualiti keusahawanan. Namun begitu, setiap usahawan tidak bersifat homogeneus kerana mereka mempunyai keperibadian, orientasi dan persekitaran yang berbeza antara satu sama lain. Objektif kajian adalah mengukur tahap kualiti keusahawanan dan mengenal pasti hubungan di antara faktor keperibadian, orientasi dan program pembangunan usahawan dengan kualiti keusahawanan yang dimiliki oleh usahawan kecil dan sederhana di Lembaga Kemajuan Johor Tenggara (KEJORA). Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan kaedah survei. Sampel kajian adalah usahawan kecil dan sederhana yang berdaftar dengan KEJORA. Teknik persampelan rawak mudah digunakan dalam pemilihan sampel. Hasilnya, seramai 101 usahawan kecil dan sederhana terlibat dalam kajian ini. Instrumen pengutipan data adalah menggunakan borang soal selidik. Statistik diskriptif dan inferensi (korelasi Point-Biserial) digunakan bagi menjawab objektif kajian. Hasil kajian menunjukkan tahap kualiti keusahawanan usahawan adalah sederhana. Faktor keperibadian, orientasi dan program pembangunan usahawan didapati mempunyai hubungan dengan kualiti keusahawanan usahawan di KEJORA. Dalam pada itu, faktor orientasi didapati mempunyai hubungan paling penting dalam menetapkan tahap kualiti keusahawanan usahawan. Hal ini menunjukkan bahawa usahawan yang beroperasi di KEJORA mempunyai keupayaan keusahawanan sebenar. Sehubungan itu, pihak berkepentingan perlu memperbaiki program pembangunan sedia ada agar lebih menepati keperluan semasa usahawan di KEJORA. Golongan muda yang mempunyai kelulusan di peringkat universiti juga perlu digalakkan menjadi usahawan agar kualiti keusahawanan usahawan kecil dan sederhana boleh ditingkatkan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019-08 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/14187/1/31966-107805-1-PB.pdf Mohd. Raiz Razuan, and Zaimah R., and Sarmila M.S., and Abd Hair Awang, (2019) Kualiti keusahawanan dalam kalangan usahawan kecil dan sederhana. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 15 (3). pp. 13-27. ISSN 2180-2491 http://ejournals.ukm.my/gmjss/issue/view/1209
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kualiti keusahawanan amat penting dalam menjamin kejayaan seseorang usahawan. Kualiti keusahawanan boleh diukur berdasarkan faktor keperibadian dan orientasi keusahawanan. Selain itu, pelbagai program pembangunan usahawan yang dilaksanakan oleh pihak berkepentingan boleh dijadikan kayu ukur kepada kualiti keusahawanan. Namun begitu, setiap usahawan tidak bersifat homogeneus kerana mereka mempunyai keperibadian, orientasi dan persekitaran yang berbeza antara satu sama lain. Objektif kajian adalah mengukur tahap kualiti keusahawanan dan mengenal pasti hubungan di antara faktor keperibadian, orientasi dan program pembangunan usahawan dengan kualiti keusahawanan yang dimiliki oleh usahawan kecil dan sederhana di Lembaga Kemajuan Johor Tenggara (KEJORA). Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan kaedah survei. Sampel kajian adalah usahawan kecil dan sederhana yang berdaftar dengan KEJORA. Teknik persampelan rawak mudah digunakan dalam pemilihan sampel. Hasilnya, seramai 101 usahawan kecil dan sederhana terlibat dalam kajian ini. Instrumen pengutipan data adalah menggunakan borang soal selidik. Statistik diskriptif dan inferensi (korelasi Point-Biserial) digunakan bagi menjawab objektif kajian. Hasil kajian menunjukkan tahap kualiti keusahawanan usahawan adalah sederhana. Faktor keperibadian, orientasi dan program pembangunan usahawan didapati mempunyai hubungan dengan kualiti keusahawanan usahawan di KEJORA. Dalam pada itu, faktor orientasi didapati mempunyai hubungan paling penting dalam menetapkan tahap kualiti keusahawanan usahawan. Hal ini menunjukkan bahawa usahawan yang beroperasi di KEJORA mempunyai keupayaan keusahawanan sebenar. Sehubungan itu, pihak berkepentingan perlu memperbaiki program pembangunan sedia ada agar lebih menepati keperluan semasa usahawan di KEJORA. Golongan muda yang mempunyai kelulusan di peringkat universiti juga perlu digalakkan menjadi usahawan agar kualiti keusahawanan usahawan kecil dan sederhana boleh ditingkatkan.
format Article
author Mohd. Raiz Razuan,
Zaimah R.,
Sarmila M.S.,
Abd Hair Awang,
spellingShingle Mohd. Raiz Razuan,
Zaimah R.,
Sarmila M.S.,
Abd Hair Awang,
Kualiti keusahawanan dalam kalangan usahawan kecil dan sederhana
author_facet Mohd. Raiz Razuan,
Zaimah R.,
Sarmila M.S.,
Abd Hair Awang,
author_sort Mohd. Raiz Razuan,
title Kualiti keusahawanan dalam kalangan usahawan kecil dan sederhana
title_short Kualiti keusahawanan dalam kalangan usahawan kecil dan sederhana
title_full Kualiti keusahawanan dalam kalangan usahawan kecil dan sederhana
title_fullStr Kualiti keusahawanan dalam kalangan usahawan kecil dan sederhana
title_full_unstemmed Kualiti keusahawanan dalam kalangan usahawan kecil dan sederhana
title_sort kualiti keusahawanan dalam kalangan usahawan kecil dan sederhana
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2019
url http://journalarticle.ukm.my/14187/
http://journalarticle.ukm.my/14187/
http://journalarticle.ukm.my/14187/1/31966-107805-1-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:06:32Z
last_indexed 2023-09-18T20:06:32Z
_version_ 1777407195517812736