Amalan kelestarian alam sekitar dalam kalangan guru prasekolah

Pendidikan alam sekitar bukanlah sekadar ilmu pengetahuan yang perlu disampaikan, tetapi dijadikan sebagai suatu gaya hidup yang lengkap. Walaupun terdapat tindakan undang-undang serta inovasi teknologi untuk menyelesaikan masalah berkaitan alam sekitar, namun masih kurang memberikan kesan memandang...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Farah Izyan Raman, Kamariah Abu Bakar
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/14175/
http://journalarticle.ukm.my/14175/
http://journalarticle.ukm.my/14175/1/31288-101703-1-PB.pdf
id ukm-14175
recordtype eprints
spelling ukm-141752020-02-07T11:30:28Z http://journalarticle.ukm.my/14175/ Amalan kelestarian alam sekitar dalam kalangan guru prasekolah Farah Izyan Raman, Kamariah Abu Bakar, Pendidikan alam sekitar bukanlah sekadar ilmu pengetahuan yang perlu disampaikan, tetapi dijadikan sebagai suatu gaya hidup yang lengkap. Walaupun terdapat tindakan undang-undang serta inovasi teknologi untuk menyelesaikan masalah berkaitan alam sekitar, namun masih kurang memberikan kesan memandangkan masalah yang timbul ini berakar umbi daripada sikap dan tingkah laku manusia. Kajian kes ini bertujuan meninjau tahap amalan kelestarian alam sekitar guru prasekolah Kementerian Pendidikan Malaysia di daerah Kanowit, Sarawak. Dua objektif utama kajian ini ialah untuk mengenal pasti tahap amalan kelestarian alam sekitar guru prasekolah, serta membuat perbandingan terhadap amalan kelestarian alam sekitar guru prasekolah semasa di rumah dan di tempat kerja. Responden kajian melibatkan semua guru prasekolah Kementerian Pendidikan Malaysia di daerah Kanowit, Sarawak seramai 40 orang guru prasekolah. Data dikumpul menggunakan borang soal selidik dan dianalisis berdasarkan peratusan kekerapan amalan kelestarian bagi lima kategori amalan kelestarian alam sekitar iaitu amalan 3R (reduce, reuse, recycle), amalan penggunaan produk mesra alam, amalan penggunaan tenaga, amalan penjimatan air dan amalan kemudahan pengangkutan. Hasil kajian mendapati kekerapan amalan kelestarian alam sekitar guru prasekolah rendah belum mencapai tahap memuaskan. Selain itu, perbandingan antara amalan kelestarian alam sekitar guru semasa di rumah dan di sekolah didapati mempunyai perbezaan peratusan yang kecil. Oleh itu, usaha melestarikan alam sekitar melalui pendidikan memerlukan lebih penekanan kepada amalan yang konsisten dan berterusan. Usaha yang bermula seawal peringkat prasekolah merupakan salah satu pelaburan terbaik yang mampu membentuk sebuah masyarakat lestari pada masa hadapan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/14175/1/31288-101703-1-PB.pdf Farah Izyan Raman, and Kamariah Abu Bakar, (2019) Amalan kelestarian alam sekitar dalam kalangan guru prasekolah. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 15 (2). pp. 15-30. ISSN 2180-2491 http://ejournals.ukm.my/gmjss/issue/view/1187
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Pendidikan alam sekitar bukanlah sekadar ilmu pengetahuan yang perlu disampaikan, tetapi dijadikan sebagai suatu gaya hidup yang lengkap. Walaupun terdapat tindakan undang-undang serta inovasi teknologi untuk menyelesaikan masalah berkaitan alam sekitar, namun masih kurang memberikan kesan memandangkan masalah yang timbul ini berakar umbi daripada sikap dan tingkah laku manusia. Kajian kes ini bertujuan meninjau tahap amalan kelestarian alam sekitar guru prasekolah Kementerian Pendidikan Malaysia di daerah Kanowit, Sarawak. Dua objektif utama kajian ini ialah untuk mengenal pasti tahap amalan kelestarian alam sekitar guru prasekolah, serta membuat perbandingan terhadap amalan kelestarian alam sekitar guru prasekolah semasa di rumah dan di tempat kerja. Responden kajian melibatkan semua guru prasekolah Kementerian Pendidikan Malaysia di daerah Kanowit, Sarawak seramai 40 orang guru prasekolah. Data dikumpul menggunakan borang soal selidik dan dianalisis berdasarkan peratusan kekerapan amalan kelestarian bagi lima kategori amalan kelestarian alam sekitar iaitu amalan 3R (reduce, reuse, recycle), amalan penggunaan produk mesra alam, amalan penggunaan tenaga, amalan penjimatan air dan amalan kemudahan pengangkutan. Hasil kajian mendapati kekerapan amalan kelestarian alam sekitar guru prasekolah rendah belum mencapai tahap memuaskan. Selain itu, perbandingan antara amalan kelestarian alam sekitar guru semasa di rumah dan di sekolah didapati mempunyai perbezaan peratusan yang kecil. Oleh itu, usaha melestarikan alam sekitar melalui pendidikan memerlukan lebih penekanan kepada amalan yang konsisten dan berterusan. Usaha yang bermula seawal peringkat prasekolah merupakan salah satu pelaburan terbaik yang mampu membentuk sebuah masyarakat lestari pada masa hadapan.
format Article
author Farah Izyan Raman,
Kamariah Abu Bakar,
spellingShingle Farah Izyan Raman,
Kamariah Abu Bakar,
Amalan kelestarian alam sekitar dalam kalangan guru prasekolah
author_facet Farah Izyan Raman,
Kamariah Abu Bakar,
author_sort Farah Izyan Raman,
title Amalan kelestarian alam sekitar dalam kalangan guru prasekolah
title_short Amalan kelestarian alam sekitar dalam kalangan guru prasekolah
title_full Amalan kelestarian alam sekitar dalam kalangan guru prasekolah
title_fullStr Amalan kelestarian alam sekitar dalam kalangan guru prasekolah
title_full_unstemmed Amalan kelestarian alam sekitar dalam kalangan guru prasekolah
title_sort amalan kelestarian alam sekitar dalam kalangan guru prasekolah
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2019
url http://journalarticle.ukm.my/14175/
http://journalarticle.ukm.my/14175/
http://journalarticle.ukm.my/14175/1/31288-101703-1-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:06:30Z
last_indexed 2023-09-18T20:06:30Z
_version_ 1777407193768787968