Pengukuran prestasi universiti menggunakan model kecemerlangan prestasi menyeluruh berasaskan nilai teras

Perubahan yang berlaku dalam persekitaran politik dan ekonomi global menjadikan pengurusan organisasi semakin mencabar. Proses globalisasi dan liberalisasi ekonomi, peralihan ekonomi negara kepada K-ekonomi, tekanan untuk memperluaskan konsep governans, jangkaan pemegang taruh dan pelanggan serta...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nazzatul Dasyeema Bahar, Nurshuhadah Mohd Sharif, Nur Riza Mohd Suradi, Zainol Mustafa, Zalina Mohd Ali, Norkisme Zainal Abidin
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13869/
http://journalarticle.ukm.my/13869/
http://journalarticle.ukm.my/13869/1/jqma-15-2-paper2.pdf
Description
Summary:Perubahan yang berlaku dalam persekitaran politik dan ekonomi global menjadikan pengurusan organisasi semakin mencabar. Proses globalisasi dan liberalisasi ekonomi, peralihan ekonomi negara kepada K-ekonomi, tekanan untuk memperluaskan konsep governans, jangkaan pemegang taruh dan pelanggan serta revolusi dalam teknologi maklumat memerlukan suatu pengukuran prestasi yang lebih seimbang untuk memastikan organisasi terus relevan dan bersaing. Keperluan sebuah organisasi bagi menterjemahkan nilai dan berpegang kepada prinsip amatlah signifikan dan penting dalam mewujudkan satu sistem pengukuran bagi meningkatkan prestasi organisasi yang berasaskan nilai teras. Model Kecemerlangan Prestasi Menyeluruh Berasaskan Nilai Teras (VBTPEM) merupakan satu daripada pengukuran prestasi yang tidak asing lagi bagi kebanyakan organisasi. Dengan menggunakan nilai-nilai teras yang telah dibangunkan oleh model VBTPEM ini, pengukuran nilai lebih mudah ditentukan. Dalam kajian ini, beberapa kriterium bersandarkan nilai teras, iaitu kepimpinan, budaya, produktiviti dan prestasi diukur untuk mengkaji prestasi Institut Pengajian Tinggi (IPT). Perisian SmartPLS telah digunakan untuk menguji hubungan di dalam model teori tersebut. Dapatan kajian menyokong empat daripada lima hipotesis yang diajukan dan menjelaskan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara nilai yang dipilih dengan prestasi sesebuah universiti.