Peranan guru pendidikan Islam membentuk akhlak pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kunak Sabah

Pembentukan akhlak pelajar berkait rapat dengan perlaksanaan aktiviti dakwah di sekolah oleh guru pendidikan Islam. Oleh yang demikian, kajian ini dijalankan untuk menganalisis peranan guru pendidikan Islam dalam membentuk akhlak pelajar di sekolah menengah kebangsaan yang terdapat di daerah Kunak S...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rosnijah Arolah, A’dawiyah Ismail
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13820/
http://journalarticle.ukm.my/13820/
http://journalarticle.ukm.my/13820/1/348-Article%20Text-1314-1-10-20191214.pdf
id ukm-13820
recordtype eprints
spelling ukm-138202019-12-20T22:55:24Z http://journalarticle.ukm.my/13820/ Peranan guru pendidikan Islam membentuk akhlak pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kunak Sabah Rosnijah Arolah, A’dawiyah Ismail, Pembentukan akhlak pelajar berkait rapat dengan perlaksanaan aktiviti dakwah di sekolah oleh guru pendidikan Islam. Oleh yang demikian, kajian ini dijalankan untuk menganalisis peranan guru pendidikan Islam dalam membentuk akhlak pelajar di sekolah menengah kebangsaan yang terdapat di daerah Kunak Sabah. Reka bentuk kajian adalah kajian tinjauan. Kajian ini dijalankan di tiga buah Sekolah Menengah Kebangsaan daerah Kunak, yang melibatkan pelajar lelaki dan perempuan di tingkatan empat. Pengumpulan data melalui instrument set borang soal selidik dan diproses menggunakan perisian komputer Statistical Package for Social Science (SPSS) Version 23. Data dianalisis secara statistik deskriptif dalam bentuk kekerapan, peratusan dan skor min. Hasil kajian Peranan Guru Pendidikan Islam dalam membentuk akhlak pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan daerah Kunak mendapati beberapa item tertentu menunjukkan min yang tertinggi. Antaranya Guru Pendidikan Islam mengajak ke arah kebaikan mendapat skor 59.3% dan min 4.54, Guru Pendidikan Islam memberi bimbingan dan Kaunseling Islam mendapat skor 55.8% dan min 4.48, dan Guru Pendidikan Islam menyampaikan ilmu agama kepada pelajar dan masyarakat mendapat skor 53.9% dan min 4.45. Kajian ini mencadangkan agar pihak guru, ibu bapa dan organisasi pendidikan memberi perhatian kepada diri remaja dalam membentuk akhlak yang baik dan holistik. Pembentukan akhlak dalam kalangan pelajar sewajarnya di pandang serius oleh guru Pendidikan Islam agar terhasil individu muslim yang dapat menyeimbangi nilai-nilai murni dari segi penghayatan dan pengamalan Islam dalam kehidupan. Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia 2019 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13820/1/348-Article%20Text-1314-1-10-20191214.pdf Rosnijah Arolah, and A’dawiyah Ismail, (2019) Peranan guru pendidikan Islam membentuk akhlak pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kunak Sabah. Al-Hikmah, 11 (1). pp. 74-87. ISSN 1985-6822 http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/24
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Pembentukan akhlak pelajar berkait rapat dengan perlaksanaan aktiviti dakwah di sekolah oleh guru pendidikan Islam. Oleh yang demikian, kajian ini dijalankan untuk menganalisis peranan guru pendidikan Islam dalam membentuk akhlak pelajar di sekolah menengah kebangsaan yang terdapat di daerah Kunak Sabah. Reka bentuk kajian adalah kajian tinjauan. Kajian ini dijalankan di tiga buah Sekolah Menengah Kebangsaan daerah Kunak, yang melibatkan pelajar lelaki dan perempuan di tingkatan empat. Pengumpulan data melalui instrument set borang soal selidik dan diproses menggunakan perisian komputer Statistical Package for Social Science (SPSS) Version 23. Data dianalisis secara statistik deskriptif dalam bentuk kekerapan, peratusan dan skor min. Hasil kajian Peranan Guru Pendidikan Islam dalam membentuk akhlak pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan daerah Kunak mendapati beberapa item tertentu menunjukkan min yang tertinggi. Antaranya Guru Pendidikan Islam mengajak ke arah kebaikan mendapat skor 59.3% dan min 4.54, Guru Pendidikan Islam memberi bimbingan dan Kaunseling Islam mendapat skor 55.8% dan min 4.48, dan Guru Pendidikan Islam menyampaikan ilmu agama kepada pelajar dan masyarakat mendapat skor 53.9% dan min 4.45. Kajian ini mencadangkan agar pihak guru, ibu bapa dan organisasi pendidikan memberi perhatian kepada diri remaja dalam membentuk akhlak yang baik dan holistik. Pembentukan akhlak dalam kalangan pelajar sewajarnya di pandang serius oleh guru Pendidikan Islam agar terhasil individu muslim yang dapat menyeimbangi nilai-nilai murni dari segi penghayatan dan pengamalan Islam dalam kehidupan.
format Article
author Rosnijah Arolah,
A’dawiyah Ismail,
spellingShingle Rosnijah Arolah,
A’dawiyah Ismail,
Peranan guru pendidikan Islam membentuk akhlak pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kunak Sabah
author_facet Rosnijah Arolah,
A’dawiyah Ismail,
author_sort Rosnijah Arolah,
title Peranan guru pendidikan Islam membentuk akhlak pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kunak Sabah
title_short Peranan guru pendidikan Islam membentuk akhlak pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kunak Sabah
title_full Peranan guru pendidikan Islam membentuk akhlak pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kunak Sabah
title_fullStr Peranan guru pendidikan Islam membentuk akhlak pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kunak Sabah
title_full_unstemmed Peranan guru pendidikan Islam membentuk akhlak pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kunak Sabah
title_sort peranan guru pendidikan islam membentuk akhlak pelajar di sekolah menengah kebangsaan daerah kunak sabah
publisher Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2019
url http://journalarticle.ukm.my/13820/
http://journalarticle.ukm.my/13820/
http://journalarticle.ukm.my/13820/1/348-Article%20Text-1314-1-10-20191214.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:05:43Z
last_indexed 2023-09-18T20:05:43Z
_version_ 1777407144114520064