Sumbangan orang Arab terhadap perkembangan pendidikan madrasah atau sekolah Arab di Malaysia

Pendidikan merupakan antara aspek penting dalam pembangunan sesebuah masyarakat serta kemajuan sesebuah negara. Kemajuan sesebuah negara turut dikaitkan dengan tahap pendidikan atau literasi bangsanya. Pendidikan berteraskan agama sangat penting dalam kehidupan masyarakat Melayu di Malaysia. Pen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Latifah Abdul Latiff, Siti Nor Azhani Mohd Tohar, Farah Laili Muda @ Ismail, Anita Ismail
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13809/
http://journalarticle.ukm.my/13809/
http://journalarticle.ukm.my/13809/1/328-Article%20Text-1159-3-10-20190109.pdf
id ukm-13809
recordtype eprints
spelling ukm-138092019-12-20T22:43:45Z http://journalarticle.ukm.my/13809/ Sumbangan orang Arab terhadap perkembangan pendidikan madrasah atau sekolah Arab di Malaysia Latifah Abdul Latiff, Siti Nor Azhani Mohd Tohar, Farah Laili Muda @ Ismail, Anita Ismail, Pendidikan merupakan antara aspek penting dalam pembangunan sesebuah masyarakat serta kemajuan sesebuah negara. Kemajuan sesebuah negara turut dikaitkan dengan tahap pendidikan atau literasi bangsanya. Pendidikan berteraskan agama sangat penting dalam kehidupan masyarakat Melayu di Malaysia. Pendidikan agama madrasah atau sekolah Arab di Malaysia mempunyai sejarahnya yang tersendiri dan ia turut mempengaruhi kehidupan beragama masyarakat Melayu pada hari ini. Pendidikan agama di Malaysia merupakan inisiatif dan usaha gigih orang Arab yang prihatin terhadap pegangan agama orang Melayu beragama Islam di negara ini. Namun, sumbangan mereka dalam perkembangan sekolah agama di Malaysia telah dipinggirkan. Justeru, makalah ini bertujuan untuk mengkaji sumbangan orang Arab khasnya orang Arab Hadhrami dalam perkembangan pendidikan agama atau madrasah di Malaysia (Tanah Melayu) pada abad ke-20 Masihi. Kajian ini menggunakan kaedah penyelidikan berbentuk kualitatif secara analisis kajian literatur serta kandungan sumber primer seperti bahan arkib, dokumen dan rekod rasmi. Sumber sekunder seperti makalah ilmiah, buku dan surat khabar turut menjadi rujukan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa orang Arab khasnya Arab Hadhrami keturunan Sayyid berperanan penting dalam pembangunan pendidikan agama di Malaysia melalui penubuhan beberapa buah madrasah atau sekolah Arab yang ditubuhkan sekitar awal abad ke-20 Masihi. Namun, atas faktor masa, kekangan kewangan dan perubahan polisi pendidikan negara, madrasah yang dipelopori oleh orang Arab ini telah diambilalih oleh kerajaan negeri. Sehingga kini masih terdapat madrasah yang masih aktif menggunakan sistem kurikulum dan kokurikulum arus perdana tetapi pada masa yang sama masih mengekalkan identiti madrasah. Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13809/1/328-Article%20Text-1159-3-10-20190109.pdf Latifah Abdul Latiff, and Siti Nor Azhani Mohd Tohar, and Farah Laili Muda @ Ismail, and Anita Ismail, (2018) Sumbangan orang Arab terhadap perkembangan pendidikan madrasah atau sekolah Arab di Malaysia. Al-Hikmah, 10 (2). pp. 35-53. ISSN 1985-6822 http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/23
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Pendidikan merupakan antara aspek penting dalam pembangunan sesebuah masyarakat serta kemajuan sesebuah negara. Kemajuan sesebuah negara turut dikaitkan dengan tahap pendidikan atau literasi bangsanya. Pendidikan berteraskan agama sangat penting dalam kehidupan masyarakat Melayu di Malaysia. Pendidikan agama madrasah atau sekolah Arab di Malaysia mempunyai sejarahnya yang tersendiri dan ia turut mempengaruhi kehidupan beragama masyarakat Melayu pada hari ini. Pendidikan agama di Malaysia merupakan inisiatif dan usaha gigih orang Arab yang prihatin terhadap pegangan agama orang Melayu beragama Islam di negara ini. Namun, sumbangan mereka dalam perkembangan sekolah agama di Malaysia telah dipinggirkan. Justeru, makalah ini bertujuan untuk mengkaji sumbangan orang Arab khasnya orang Arab Hadhrami dalam perkembangan pendidikan agama atau madrasah di Malaysia (Tanah Melayu) pada abad ke-20 Masihi. Kajian ini menggunakan kaedah penyelidikan berbentuk kualitatif secara analisis kajian literatur serta kandungan sumber primer seperti bahan arkib, dokumen dan rekod rasmi. Sumber sekunder seperti makalah ilmiah, buku dan surat khabar turut menjadi rujukan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa orang Arab khasnya Arab Hadhrami keturunan Sayyid berperanan penting dalam pembangunan pendidikan agama di Malaysia melalui penubuhan beberapa buah madrasah atau sekolah Arab yang ditubuhkan sekitar awal abad ke-20 Masihi. Namun, atas faktor masa, kekangan kewangan dan perubahan polisi pendidikan negara, madrasah yang dipelopori oleh orang Arab ini telah diambilalih oleh kerajaan negeri. Sehingga kini masih terdapat madrasah yang masih aktif menggunakan sistem kurikulum dan kokurikulum arus perdana tetapi pada masa yang sama masih mengekalkan identiti madrasah.
format Article
author Latifah Abdul Latiff,
Siti Nor Azhani Mohd Tohar,
Farah Laili Muda @ Ismail,
Anita Ismail,
spellingShingle Latifah Abdul Latiff,
Siti Nor Azhani Mohd Tohar,
Farah Laili Muda @ Ismail,
Anita Ismail,
Sumbangan orang Arab terhadap perkembangan pendidikan madrasah atau sekolah Arab di Malaysia
author_facet Latifah Abdul Latiff,
Siti Nor Azhani Mohd Tohar,
Farah Laili Muda @ Ismail,
Anita Ismail,
author_sort Latifah Abdul Latiff,
title Sumbangan orang Arab terhadap perkembangan pendidikan madrasah atau sekolah Arab di Malaysia
title_short Sumbangan orang Arab terhadap perkembangan pendidikan madrasah atau sekolah Arab di Malaysia
title_full Sumbangan orang Arab terhadap perkembangan pendidikan madrasah atau sekolah Arab di Malaysia
title_fullStr Sumbangan orang Arab terhadap perkembangan pendidikan madrasah atau sekolah Arab di Malaysia
title_full_unstemmed Sumbangan orang Arab terhadap perkembangan pendidikan madrasah atau sekolah Arab di Malaysia
title_sort sumbangan orang arab terhadap perkembangan pendidikan madrasah atau sekolah arab di malaysia
publisher Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/13809/
http://journalarticle.ukm.my/13809/
http://journalarticle.ukm.my/13809/1/328-Article%20Text-1159-3-10-20190109.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:05:41Z
last_indexed 2023-09-18T20:05:41Z
_version_ 1777407142506004480