Tahap kebolehbacaan teks bahasa Arab at-Taisir dalam kalangan murid tahap 2 di Sekolah Rendah Islam (Sri) al-Amin, Nilai: satu kajian awal
Buku teks merupakan salah satu bahan bacaan pengajaran utama dalam pengajaran bahasa Arab di Malaysia. Kajian para sarjana mendapati penguasaan bahasa Arab dalam kalangan pelajar bukan penutur masih berada pada tahap yang rendah kerana pelbagai faktor termasuk kandungan buku teks yang kurang berk...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/13693/ http://journalarticle.ukm.my/13693/ http://journalarticle.ukm.my/13693/1/29201-90444-4-PB.pdf |
id |
ukm-13693 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-136932019-11-22T21:51:00Z http://journalarticle.ukm.my/13693/ Tahap kebolehbacaan teks bahasa Arab at-Taisir dalam kalangan murid tahap 2 di Sekolah Rendah Islam (Sri) al-Amin, Nilai: satu kajian awal Nur Hidayah Hussain, Maharam Mamat, Buku teks merupakan salah satu bahan bacaan pengajaran utama dalam pengajaran bahasa Arab di Malaysia. Kajian para sarjana mendapati penguasaan bahasa Arab dalam kalangan pelajar bukan penutur masih berada pada tahap yang rendah kerana pelbagai faktor termasuk kandungan buku teks yang kurang berkesan. Penilaian terhadap sesuatu bahan bacaan mengambil kira banyak aspek termasuk terutama tahap kebolehbacaan. Kebolehbacaan merupakan tahap atau aras senang-sukar sesuatu bahan bacaan. Buku teks yang berkualiti merupakan satu teks bacaan yang mudah difahami. Kajian ini membincangkan kebolehbacaan teks berbahasa Arab dalam kalangan murid tahap dua di sekolah rendah melalui ujian kloz dan soal selidik dalam mempertingkatkan keupayaan kefahaman dan penguasaan bahasa Arab. Kajian kebolehbacaan ini berperanan sebagai satu dokumen yang dapat membantu Kementerian Pendidikan, para guru, penyedia dasar, penulis buku teks, dan pihak lain terlibat. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13693/1/29201-90444-4-PB.pdf Nur Hidayah Hussain, and Maharam Mamat, (2018) Tahap kebolehbacaan teks bahasa Arab at-Taisir dalam kalangan murid tahap 2 di Sekolah Rendah Islam (Sri) al-Amin, Nilai: satu kajian awal. MALIM: Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara, 19 . pp. 67-84. ISSN 1511-8393 http://ejournals.ukm.my/malim/issue/view/1145 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Buku teks merupakan salah satu bahan bacaan pengajaran utama dalam pengajaran bahasa Arab
di Malaysia. Kajian para sarjana mendapati penguasaan bahasa Arab dalam kalangan pelajar
bukan penutur masih berada pada tahap yang rendah kerana pelbagai faktor termasuk kandungan
buku teks yang kurang berkesan. Penilaian terhadap sesuatu bahan bacaan mengambil kira
banyak aspek termasuk terutama tahap kebolehbacaan. Kebolehbacaan merupakan tahap atau
aras senang-sukar sesuatu bahan bacaan. Buku teks yang berkualiti merupakan satu teks bacaan
yang mudah difahami. Kajian ini membincangkan kebolehbacaan teks berbahasa Arab dalam
kalangan murid tahap dua di sekolah rendah melalui ujian kloz dan soal selidik dalam
mempertingkatkan keupayaan kefahaman dan penguasaan bahasa Arab. Kajian kebolehbacaan
ini berperanan sebagai satu dokumen yang dapat membantu Kementerian Pendidikan, para guru,
penyedia dasar, penulis buku teks, dan pihak lain terlibat. |
format |
Article |
author |
Nur Hidayah Hussain, Maharam Mamat, |
spellingShingle |
Nur Hidayah Hussain, Maharam Mamat, Tahap kebolehbacaan teks bahasa Arab at-Taisir dalam kalangan murid tahap 2 di Sekolah Rendah Islam (Sri) al-Amin, Nilai: satu kajian awal |
author_facet |
Nur Hidayah Hussain, Maharam Mamat, |
author_sort |
Nur Hidayah Hussain, |
title |
Tahap kebolehbacaan teks bahasa Arab at-Taisir dalam
kalangan murid tahap 2 di Sekolah Rendah Islam (Sri) al-Amin, Nilai: satu kajian awal |
title_short |
Tahap kebolehbacaan teks bahasa Arab at-Taisir dalam
kalangan murid tahap 2 di Sekolah Rendah Islam (Sri) al-Amin, Nilai: satu kajian awal |
title_full |
Tahap kebolehbacaan teks bahasa Arab at-Taisir dalam
kalangan murid tahap 2 di Sekolah Rendah Islam (Sri) al-Amin, Nilai: satu kajian awal |
title_fullStr |
Tahap kebolehbacaan teks bahasa Arab at-Taisir dalam
kalangan murid tahap 2 di Sekolah Rendah Islam (Sri) al-Amin, Nilai: satu kajian awal |
title_full_unstemmed |
Tahap kebolehbacaan teks bahasa Arab at-Taisir dalam
kalangan murid tahap 2 di Sekolah Rendah Islam (Sri) al-Amin, Nilai: satu kajian awal |
title_sort |
tahap kebolehbacaan teks bahasa arab at-taisir dalam
kalangan murid tahap 2 di sekolah rendah islam (sri) al-amin, nilai: satu kajian awal |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/13693/ http://journalarticle.ukm.my/13693/ http://journalarticle.ukm.my/13693/1/29201-90444-4-PB.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:05:26Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:05:26Z |
_version_ |
1777407126236299264 |