Tahap kebolehbacaan teks bahasa Arab at-Taisir dalam kalangan murid tahap 2 di Sekolah Rendah Islam (Sri) al-Amin, Nilai: satu kajian awal
Buku teks merupakan salah satu bahan bacaan pengajaran utama dalam pengajaran bahasa Arab di Malaysia. Kajian para sarjana mendapati penguasaan bahasa Arab dalam kalangan pelajar bukan penutur masih berada pada tahap yang rendah kerana pelbagai faktor termasuk kandungan buku teks yang kurang berk...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/13693/ http://journalarticle.ukm.my/13693/ http://journalarticle.ukm.my/13693/1/29201-90444-4-PB.pdf |
Summary: | Buku teks merupakan salah satu bahan bacaan pengajaran utama dalam pengajaran bahasa Arab
di Malaysia. Kajian para sarjana mendapati penguasaan bahasa Arab dalam kalangan pelajar
bukan penutur masih berada pada tahap yang rendah kerana pelbagai faktor termasuk kandungan
buku teks yang kurang berkesan. Penilaian terhadap sesuatu bahan bacaan mengambil kira
banyak aspek termasuk terutama tahap kebolehbacaan. Kebolehbacaan merupakan tahap atau
aras senang-sukar sesuatu bahan bacaan. Buku teks yang berkualiti merupakan satu teks bacaan
yang mudah difahami. Kajian ini membincangkan kebolehbacaan teks berbahasa Arab dalam
kalangan murid tahap dua di sekolah rendah melalui ujian kloz dan soal selidik dalam
mempertingkatkan keupayaan kefahaman dan penguasaan bahasa Arab. Kajian kebolehbacaan
ini berperanan sebagai satu dokumen yang dapat membantu Kementerian Pendidikan, para guru,
penyedia dasar, penulis buku teks, dan pihak lain terlibat. |
---|