Perpaduan pelajar berbilang kaum dalam subjek teras di Universiti Malaysia Pahang
Secara amnya objektif kajian ini dijalankan adalah untuk menentukan tahap perpaduan pelajar pelbagai kaum di Universiti Malaysia Pahang (UMP). Sejumlah 436 orang pelajar UMP telah dipilih melalui persampelan bertujuan.Angkubah perpaduan diukur menggunakan skala Perpaduan yang dibina oleh Abdul Rah...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2017
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/13686/ http://journalarticle.ukm.my/13686/ http://journalarticle.ukm.my/13686/1/28327-86468-7-PB.pdf |
Summary: | Secara amnya objektif kajian ini dijalankan adalah untuk menentukan tahap perpaduan pelajar pelbagai kaum di
Universiti Malaysia Pahang (UMP). Sejumlah 436 orang pelajar UMP telah dipilih melalui persampelan
bertujuan.Angkubah perpaduan diukur menggunakan skala Perpaduan yang dibina oleh Abdul Rahim dan Siti
Norashikin (2010). Analisis deskriptif statistik menunjukkan bahawa, majoriti (70%) responden berada pada tahap
sederhana bagi perpaduan. Sejumlah 17.9% dan 12% responden adalah berada pada tahap tinggi dan rendah
masing-masing.Analisis selanjutnya menunjukkan bahawa majoriti pelajar setuju dengan semua penyataan dalam
skala tersebut. Namun begitu, peratusan responden yang tidak setuju bagi item empat dan tujuh dalam skala
perpaduan perlu diberi perhatian memandangkan ianya akan memberi kesan negatif dalam kalangan masyarakat
Malaysia. |
---|