Perpaduan pelajar berbilang kaum dalam subjek teras di Universiti Malaysia Pahang

Secara amnya objektif kajian ini dijalankan adalah untuk menentukan tahap perpaduan pelajar pelbagai kaum di Universiti Malaysia Pahang (UMP). Sejumlah 436 orang pelajar UMP telah dipilih melalui persampelan bertujuan.Angkubah perpaduan diukur menggunakan skala Perpaduan yang dibina oleh Abdul Rah...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Noradilah Md Nordin, Munira Abdul Razak, Tuan Sidek Tuan Muda, Ahmad Irfan Ikmal Hisham
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13686/
http://journalarticle.ukm.my/13686/
http://journalarticle.ukm.my/13686/1/28327-86468-7-PB.pdf
Description
Summary:Secara amnya objektif kajian ini dijalankan adalah untuk menentukan tahap perpaduan pelajar pelbagai kaum di Universiti Malaysia Pahang (UMP). Sejumlah 436 orang pelajar UMP telah dipilih melalui persampelan bertujuan.Angkubah perpaduan diukur menggunakan skala Perpaduan yang dibina oleh Abdul Rahim dan Siti Norashikin (2010). Analisis deskriptif statistik menunjukkan bahawa, majoriti (70%) responden berada pada tahap sederhana bagi perpaduan. Sejumlah 17.9% dan 12% responden adalah berada pada tahap tinggi dan rendah masing-masing.Analisis selanjutnya menunjukkan bahawa majoriti pelajar setuju dengan semua penyataan dalam skala tersebut. Namun begitu, peratusan responden yang tidak setuju bagi item empat dan tujuh dalam skala perpaduan perlu diberi perhatian memandangkan ianya akan memberi kesan negatif dalam kalangan masyarakat Malaysia.