Ke arah kebolehpasaran graduan: pertalian antara pendekatan pembelajaran dengan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar IPT berteraskan Islam

Kajian yang dijalankan ini bermatlamat untuk menilai sejauh mana kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar di dua buah IPT berteraskan Islam di Malaysia selain melihat sejauh manakah pendekatan pelajaran pelajar menyumbang kepada kemahiran insaniah setelah dikawal faktor gender. Mengambil pendekat...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sharifah Azizah Syed Sahil, Haslinawati Hasan
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13645/
http://journalarticle.ukm.my/13645/
http://journalarticle.ukm.my/13645/1/25530-89733-1-PB.pdf
id ukm-13645
recordtype eprints
spelling ukm-136452019-11-19T21:24:07Z http://journalarticle.ukm.my/13645/ Ke arah kebolehpasaran graduan: pertalian antara pendekatan pembelajaran dengan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar IPT berteraskan Islam Sharifah Azizah Syed Sahil, Haslinawati Hasan, Kajian yang dijalankan ini bermatlamat untuk menilai sejauh mana kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar di dua buah IPT berteraskan Islam di Malaysia selain melihat sejauh manakah pendekatan pelajaran pelajar menyumbang kepada kemahiran insaniah setelah dikawal faktor gender. Mengambil pendekatan kuantitatif dan kaedah tinjauan, kajian telah mengadaptasi instrumen Revised Approaches to Studying Inventory (RASI) (Duff, 1997) untuk mengukur jenis-jenis pendekatan pembelajaran yang diguna oleh pelajar. Kajian juga mengadaptasi instrumen Course Experience Questionnaire (CEQ) (Wilson & Lizzion, 1997) untuk mengukur kemahiran insaniah selain item soalan yang dibina sendiri oleh pengkaji. Seramai 233 orang pelajar jurusan Pengajian Islam pelbagai cabang telah mengambil bahagian di dalam kajian ini. Menggunapakai persampelan bertujuan, responden terdiri daripada pelajar tahun akhir sahaja. Berdasarkan analisis model persamaan berstruktur, data kajian menunjukkan wujudnya hubungan yang positif antara pendekatan pembelajaran berstrategi dengan kemahiran insaniah. Walau bagaimanapun, terdapat hubungan yang signifikan negatif antara pendekatan luaran dengan kemahiran insaniah. Hasil kajian juga menunjukkan terdapatnya perbezaan pendekatan pembelajaran dan kemahiran insaniah berdasarkan gender. Kemahiran insaniah pelajar lelaki lebih tinggi berbanding pelajar perempuan. Dapatan kajian menyokong model 3Ps Biggs yang menunjukkan kepentingan proses (pendekatan pembelajaran) ke atas hasil pembelajaran (kemahiran insaniah). Beberapa implikasi kajian juga dibincangkan khususnya dalam konteks kemahiran insaniah agar kebolehpasaran pelajar disiplin Pengajian Islam dapat ditingkatkan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13645/1/25530-89733-1-PB.pdf Sharifah Azizah Syed Sahil, and Haslinawati Hasan, (2018) Ke arah kebolehpasaran graduan: pertalian antara pendekatan pembelajaran dengan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar IPT berteraskan Islam. Jurnal Pendidikan Malaysia, 43 (2). pp. 81-90. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1124
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian yang dijalankan ini bermatlamat untuk menilai sejauh mana kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar di dua buah IPT berteraskan Islam di Malaysia selain melihat sejauh manakah pendekatan pelajaran pelajar menyumbang kepada kemahiran insaniah setelah dikawal faktor gender. Mengambil pendekatan kuantitatif dan kaedah tinjauan, kajian telah mengadaptasi instrumen Revised Approaches to Studying Inventory (RASI) (Duff, 1997) untuk mengukur jenis-jenis pendekatan pembelajaran yang diguna oleh pelajar. Kajian juga mengadaptasi instrumen Course Experience Questionnaire (CEQ) (Wilson & Lizzion, 1997) untuk mengukur kemahiran insaniah selain item soalan yang dibina sendiri oleh pengkaji. Seramai 233 orang pelajar jurusan Pengajian Islam pelbagai cabang telah mengambil bahagian di dalam kajian ini. Menggunapakai persampelan bertujuan, responden terdiri daripada pelajar tahun akhir sahaja. Berdasarkan analisis model persamaan berstruktur, data kajian menunjukkan wujudnya hubungan yang positif antara pendekatan pembelajaran berstrategi dengan kemahiran insaniah. Walau bagaimanapun, terdapat hubungan yang signifikan negatif antara pendekatan luaran dengan kemahiran insaniah. Hasil kajian juga menunjukkan terdapatnya perbezaan pendekatan pembelajaran dan kemahiran insaniah berdasarkan gender. Kemahiran insaniah pelajar lelaki lebih tinggi berbanding pelajar perempuan. Dapatan kajian menyokong model 3Ps Biggs yang menunjukkan kepentingan proses (pendekatan pembelajaran) ke atas hasil pembelajaran (kemahiran insaniah). Beberapa implikasi kajian juga dibincangkan khususnya dalam konteks kemahiran insaniah agar kebolehpasaran pelajar disiplin Pengajian Islam dapat ditingkatkan.
format Article
author Sharifah Azizah Syed Sahil,
Haslinawati Hasan,
spellingShingle Sharifah Azizah Syed Sahil,
Haslinawati Hasan,
Ke arah kebolehpasaran graduan: pertalian antara pendekatan pembelajaran dengan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar IPT berteraskan Islam
author_facet Sharifah Azizah Syed Sahil,
Haslinawati Hasan,
author_sort Sharifah Azizah Syed Sahil,
title Ke arah kebolehpasaran graduan: pertalian antara pendekatan pembelajaran dengan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar IPT berteraskan Islam
title_short Ke arah kebolehpasaran graduan: pertalian antara pendekatan pembelajaran dengan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar IPT berteraskan Islam
title_full Ke arah kebolehpasaran graduan: pertalian antara pendekatan pembelajaran dengan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar IPT berteraskan Islam
title_fullStr Ke arah kebolehpasaran graduan: pertalian antara pendekatan pembelajaran dengan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar IPT berteraskan Islam
title_full_unstemmed Ke arah kebolehpasaran graduan: pertalian antara pendekatan pembelajaran dengan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar IPT berteraskan Islam
title_sort ke arah kebolehpasaran graduan: pertalian antara pendekatan pembelajaran dengan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar ipt berteraskan islam
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/13645/
http://journalarticle.ukm.my/13645/
http://journalarticle.ukm.my/13645/1/25530-89733-1-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:05:19Z
last_indexed 2023-09-18T20:05:19Z
_version_ 1777407119263268864