Ke arah kebolehpasaran graduan: pertalian antara pendekatan pembelajaran dengan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar IPT berteraskan Islam
Kajian yang dijalankan ini bermatlamat untuk menilai sejauh mana kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar di dua buah IPT berteraskan Islam di Malaysia selain melihat sejauh manakah pendekatan pelajaran pelajar menyumbang kepada kemahiran insaniah setelah dikawal faktor gender. Mengambil pendekat...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/13645/ http://journalarticle.ukm.my/13645/ http://journalarticle.ukm.my/13645/1/25530-89733-1-PB.pdf |
id |
ukm-13645 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-136452019-11-19T21:24:07Z http://journalarticle.ukm.my/13645/ Ke arah kebolehpasaran graduan: pertalian antara pendekatan pembelajaran dengan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar IPT berteraskan Islam Sharifah Azizah Syed Sahil, Haslinawati Hasan, Kajian yang dijalankan ini bermatlamat untuk menilai sejauh mana kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar di dua buah IPT berteraskan Islam di Malaysia selain melihat sejauh manakah pendekatan pelajaran pelajar menyumbang kepada kemahiran insaniah setelah dikawal faktor gender. Mengambil pendekatan kuantitatif dan kaedah tinjauan, kajian telah mengadaptasi instrumen Revised Approaches to Studying Inventory (RASI) (Duff, 1997) untuk mengukur jenis-jenis pendekatan pembelajaran yang diguna oleh pelajar. Kajian juga mengadaptasi instrumen Course Experience Questionnaire (CEQ) (Wilson & Lizzion, 1997) untuk mengukur kemahiran insaniah selain item soalan yang dibina sendiri oleh pengkaji. Seramai 233 orang pelajar jurusan Pengajian Islam pelbagai cabang telah mengambil bahagian di dalam kajian ini. Menggunapakai persampelan bertujuan, responden terdiri daripada pelajar tahun akhir sahaja. Berdasarkan analisis model persamaan berstruktur, data kajian menunjukkan wujudnya hubungan yang positif antara pendekatan pembelajaran berstrategi dengan kemahiran insaniah. Walau bagaimanapun, terdapat hubungan yang signifikan negatif antara pendekatan luaran dengan kemahiran insaniah. Hasil kajian juga menunjukkan terdapatnya perbezaan pendekatan pembelajaran dan kemahiran insaniah berdasarkan gender. Kemahiran insaniah pelajar lelaki lebih tinggi berbanding pelajar perempuan. Dapatan kajian menyokong model 3Ps Biggs yang menunjukkan kepentingan proses (pendekatan pembelajaran) ke atas hasil pembelajaran (kemahiran insaniah). Beberapa implikasi kajian juga dibincangkan khususnya dalam konteks kemahiran insaniah agar kebolehpasaran pelajar disiplin Pengajian Islam dapat ditingkatkan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13645/1/25530-89733-1-PB.pdf Sharifah Azizah Syed Sahil, and Haslinawati Hasan, (2018) Ke arah kebolehpasaran graduan: pertalian antara pendekatan pembelajaran dengan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar IPT berteraskan Islam. Jurnal Pendidikan Malaysia, 43 (2). pp. 81-90. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1124 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kajian yang dijalankan ini bermatlamat untuk menilai sejauh mana kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar di dua
buah IPT berteraskan Islam di Malaysia selain melihat sejauh manakah pendekatan pelajaran pelajar menyumbang
kepada kemahiran insaniah setelah dikawal faktor gender. Mengambil pendekatan kuantitatif dan kaedah tinjauan,
kajian telah mengadaptasi instrumen Revised Approaches to Studying Inventory (RASI) (Duff, 1997) untuk mengukur
jenis-jenis pendekatan pembelajaran yang diguna oleh pelajar. Kajian juga mengadaptasi instrumen Course Experience
Questionnaire (CEQ) (Wilson & Lizzion, 1997) untuk mengukur kemahiran insaniah selain item soalan yang dibina
sendiri oleh pengkaji. Seramai 233 orang pelajar jurusan Pengajian Islam pelbagai cabang telah mengambil bahagian
di dalam kajian ini. Menggunapakai persampelan bertujuan, responden terdiri daripada pelajar tahun akhir sahaja.
Berdasarkan analisis model persamaan berstruktur, data kajian menunjukkan wujudnya hubungan yang positif antara
pendekatan pembelajaran berstrategi dengan kemahiran insaniah. Walau bagaimanapun, terdapat hubungan yang
signifikan negatif antara pendekatan luaran dengan kemahiran insaniah. Hasil kajian juga menunjukkan terdapatnya
perbezaan pendekatan pembelajaran dan kemahiran insaniah berdasarkan gender. Kemahiran insaniah pelajar
lelaki lebih tinggi berbanding pelajar perempuan. Dapatan kajian menyokong model 3Ps Biggs yang menunjukkan
kepentingan proses (pendekatan pembelajaran) ke atas hasil pembelajaran (kemahiran insaniah). Beberapa implikasi
kajian juga dibincangkan khususnya dalam konteks kemahiran insaniah agar kebolehpasaran pelajar disiplin Pengajian
Islam dapat ditingkatkan. |
format |
Article |
author |
Sharifah Azizah Syed Sahil, Haslinawati Hasan, |
spellingShingle |
Sharifah Azizah Syed Sahil, Haslinawati Hasan, Ke arah kebolehpasaran graduan: pertalian antara pendekatan pembelajaran dengan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar IPT berteraskan Islam |
author_facet |
Sharifah Azizah Syed Sahil, Haslinawati Hasan, |
author_sort |
Sharifah Azizah Syed Sahil, |
title |
Ke arah kebolehpasaran graduan: pertalian antara pendekatan pembelajaran dengan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar IPT berteraskan Islam |
title_short |
Ke arah kebolehpasaran graduan: pertalian antara pendekatan pembelajaran dengan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar IPT berteraskan Islam |
title_full |
Ke arah kebolehpasaran graduan: pertalian antara pendekatan pembelajaran dengan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar IPT berteraskan Islam |
title_fullStr |
Ke arah kebolehpasaran graduan: pertalian antara pendekatan pembelajaran dengan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar IPT berteraskan Islam |
title_full_unstemmed |
Ke arah kebolehpasaran graduan: pertalian antara pendekatan pembelajaran dengan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar IPT berteraskan Islam |
title_sort |
ke arah kebolehpasaran graduan: pertalian antara pendekatan pembelajaran dengan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar ipt berteraskan islam |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/13645/ http://journalarticle.ukm.my/13645/ http://journalarticle.ukm.my/13645/1/25530-89733-1-PB.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:05:19Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:05:19Z |
_version_ |
1777407119263268864 |