Aplikasi Pedagogi Hikmah bagi pengajaran bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris abad ke-21
Kemahiran insaniah yang meliputi kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT), kemahiran kolaboratif dan komunikatif merupakan kemahiran yang penting dalam kehidupan abad ke-21. Dalam konteks Malaysia, bahasa Inggeris adalah penting sebagai bahasa perhubungan, perdagangan antarabangsa dan ilmu, sementara...
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/13641/ http://journalarticle.ukm.my/13641/ http://journalarticle.ukm.my/13641/1/23408-89729-1-PB.pdf |
id |
ukm-13641 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-136412019-11-19T21:19:22Z http://journalarticle.ukm.my/13641/ Aplikasi Pedagogi Hikmah bagi pengajaran bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris abad ke-21 Rosnani Hashim, Wan Mazwati Wan Yusoff, Suhailah Hussien, Madihah Khalid, Rosemaliza Kamalludeen, Kemahiran insaniah yang meliputi kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT), kemahiran kolaboratif dan komunikatif merupakan kemahiran yang penting dalam kehidupan abad ke-21. Dalam konteks Malaysia, bahasa Inggeris adalah penting sebagai bahasa perhubungan, perdagangan antarabangsa dan ilmu, sementara bahasa Malaysia sangat penting sebagai bahasa kebangsaan dan jati diri bangsa. Kajian ini menyelidik sama ada Pedagogi Hikmah (PH) yang mengutamakan metode inkuiri bersama-sama dalam satu komuniti, mampu meningkatkan pencapaian bahasa dan kemahiran kognitif para pelajar. Sampel kajian terdiri daripada 3 buah kelas Bahasa Malaysia dan 2 buah kelas Bahasa Inggeris yang mewakili sekolah rendah, menengah rendah dan menengah atas di Gombak. Metodologi yang digunakan ialah rekabentuk bercampur. Rekabentuk kuantitatif menggunakan kaedah eksperimen kuasi pra-pasca bagi menentukan keberkesanan intervensi PH dengan menggunakan skor peperiksaan sebagai variabel bebas. Bagi menyelidik kemajuan 5K (kemahiran kognitif berfikir kritis, kreatif dan keprihatinan, dan kemahiran komunikatif dan kolaboratif), senarai semak perlakuan kognitif IAPC telah digunakan. Rekabentuk kualitatif menggunakan Perbincangan Kumpulan Fokus (PKF). Hasil kajian kuantitatif menunjukkan bahawa Pedagogi Hikmah berjaya meningkatkan pencapaian dalam mata pelajaran bahasa dan juga menambahbaik kemahiran 5K. Analisis kualitatif mendapati bahawa pelajar mempunyai sikap yang positif terhadap Pedagogi Hikmah. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13641/1/23408-89729-1-PB.pdf Rosnani Hashim, and Wan Mazwati Wan Yusoff, and Suhailah Hussien, and Madihah Khalid, and Rosemaliza Kamalludeen, (2018) Aplikasi Pedagogi Hikmah bagi pengajaran bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris abad ke-21. Jurnal Pendidikan Malaysia, 43 (2). pp. 37-47. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1124 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kemahiran insaniah yang meliputi kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT), kemahiran kolaboratif dan komunikatif
merupakan kemahiran yang penting dalam kehidupan abad ke-21. Dalam konteks Malaysia, bahasa Inggeris adalah
penting sebagai bahasa perhubungan, perdagangan antarabangsa dan ilmu, sementara bahasa Malaysia sangat
penting sebagai bahasa kebangsaan dan jati diri bangsa. Kajian ini menyelidik sama ada Pedagogi Hikmah (PH)
yang mengutamakan metode inkuiri bersama-sama dalam satu komuniti, mampu meningkatkan pencapaian bahasa
dan kemahiran kognitif para pelajar. Sampel kajian terdiri daripada 3 buah kelas Bahasa Malaysia dan 2 buah kelas
Bahasa Inggeris yang mewakili sekolah rendah, menengah rendah dan menengah atas di Gombak. Metodologi yang
digunakan ialah rekabentuk bercampur. Rekabentuk kuantitatif menggunakan kaedah eksperimen kuasi pra-pasca
bagi menentukan keberkesanan intervensi PH dengan menggunakan skor peperiksaan sebagai variabel bebas. Bagi
menyelidik kemajuan 5K (kemahiran kognitif berfikir kritis, kreatif dan keprihatinan, dan kemahiran komunikatif dan
kolaboratif), senarai semak perlakuan kognitif IAPC telah digunakan. Rekabentuk kualitatif menggunakan Perbincangan
Kumpulan Fokus (PKF). Hasil kajian kuantitatif menunjukkan bahawa Pedagogi Hikmah berjaya meningkatkan
pencapaian dalam mata pelajaran bahasa dan juga menambahbaik kemahiran 5K. Analisis kualitatif mendapati
bahawa pelajar mempunyai sikap yang positif terhadap Pedagogi Hikmah. |
format |
Article |
author |
Rosnani Hashim, Wan Mazwati Wan Yusoff, Suhailah Hussien, Madihah Khalid, Rosemaliza Kamalludeen, |
spellingShingle |
Rosnani Hashim, Wan Mazwati Wan Yusoff, Suhailah Hussien, Madihah Khalid, Rosemaliza Kamalludeen, Aplikasi Pedagogi Hikmah bagi pengajaran bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris abad ke-21 |
author_facet |
Rosnani Hashim, Wan Mazwati Wan Yusoff, Suhailah Hussien, Madihah Khalid, Rosemaliza Kamalludeen, |
author_sort |
Rosnani Hashim, |
title |
Aplikasi Pedagogi Hikmah bagi pengajaran bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris abad ke-21 |
title_short |
Aplikasi Pedagogi Hikmah bagi pengajaran bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris abad ke-21 |
title_full |
Aplikasi Pedagogi Hikmah bagi pengajaran bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris abad ke-21 |
title_fullStr |
Aplikasi Pedagogi Hikmah bagi pengajaran bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris abad ke-21 |
title_full_unstemmed |
Aplikasi Pedagogi Hikmah bagi pengajaran bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris abad ke-21 |
title_sort |
aplikasi pedagogi hikmah bagi pengajaran bahasa malaysia dan bahasa inggeris abad ke-21 |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/13641/ http://journalarticle.ukm.my/13641/ http://journalarticle.ukm.my/13641/1/23408-89729-1-PB.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:05:18Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:05:18Z |
_version_ |
1777407118701232128 |