Pemerkasaan watak wanita dalam filem berunsurkan Islam: kajian kes “Ketika Cinta Bertasbih"
Kajian ini memfokus kepada isu representasi wanita dalam filem berunsurkan Islam. Isu penindasan watak wanita oleh ideologi patriarki dalam filem sering diperdebatkan oleh para sarjana dalam pelbagai genre filem. Justeru, kajian ini melihat representasi watak wanita dalam genre filem berunsurkan...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/13586/ http://journalarticle.ukm.my/13586/ http://journalarticle.ukm.my/13586/1/23218-69267-1-PB.pdf |
id |
ukm-13586 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-135862019-10-26T22:47:09Z http://journalarticle.ukm.my/13586/ Pemerkasaan watak wanita dalam filem berunsurkan Islam: kajian kes “Ketika Cinta Bertasbih" Mohd Helmi Yusoh, Jamaluddin Aziz, Kajian ini memfokus kepada isu representasi wanita dalam filem berunsurkan Islam. Isu penindasan watak wanita oleh ideologi patriarki dalam filem sering diperdebatkan oleh para sarjana dalam pelbagai genre filem. Justeru, kajian ini melihat representasi watak wanita dalam genre filem berunsurkan Islam bagi mengetahui representasi watak wanita dalam filem berunsurkan Islam. Bagi mendapatkan data kajian, sebuah filem dari Indonesia arahan Hanung Bramantyo iaitu Ketika Cinta Bertasbih (2009) telah dipilih secara kaedah persampelan bertujuan dan dianalisis melalui pendekatan analisis tekstual secara mendalam. Analisis watak wanita yang terpilih dilakukan dengan menggunakan kerangka kritikan feminisme berserta teori Ilmu Sosial Profetik melalui teknik sinematik seperti syot kamera, pergerakan kamera dan dialog. Teori Ilmu Sosial Profetik ini diasaskan melalui kitab Al Quran, ayat 110 dalam surah Ali ‘Imran dan ia memiliki dua konsep perlakuan iaitu Humanisasi dan Liberasi serta satu konsep matlamat iaitu Transendensi. Penulis ingin bahaskan di sini bahawa dalam Ketika Cinta Bertasbih, terdapat watak-watak wanita yang melalui proses pemerkasaan selepas berlakunya penindasan terhadap mereka dan proses pemerkasaan watak wanita ini pula boleh difahami dalam dua bentuk iaitu pemerkasaan berkonsepkan Islam dan juga proses pemerkasaan feminisme. Dapatan ini mampu memberi nilai tambah terhadap kefahaman mengenai genre berunsurkan Islam, iaitu melalui pemaparan watak wanita. Analisis gabungan teori ini juga memberikan dimensi baharu dalam kaedah menganalisis filem berunsurkan Islam. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-02 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13586/1/23218-69267-1-PB.pdf Mohd Helmi Yusoh, and Jamaluddin Aziz, (2018) Pemerkasaan watak wanita dalam filem berunsurkan Islam: kajian kes “Ketika Cinta Bertasbih". GEMA: Online Journal of Language Studies, 18 (1). pp. 140-160. ISSN 1675-8021 http://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/1073 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kajian ini memfokus kepada isu representasi wanita dalam filem berunsurkan Islam. Isu
penindasan watak wanita oleh ideologi patriarki dalam filem sering diperdebatkan oleh para
sarjana dalam pelbagai genre filem. Justeru, kajian ini melihat representasi watak wanita
dalam genre filem berunsurkan Islam bagi mengetahui representasi watak wanita dalam filem
berunsurkan Islam. Bagi mendapatkan data kajian, sebuah filem dari Indonesia arahan
Hanung Bramantyo iaitu Ketika Cinta Bertasbih (2009) telah dipilih secara kaedah
persampelan bertujuan dan dianalisis melalui pendekatan analisis tekstual secara mendalam.
Analisis watak wanita yang terpilih dilakukan dengan menggunakan kerangka kritikan
feminisme berserta teori Ilmu Sosial Profetik melalui teknik sinematik seperti syot kamera,
pergerakan kamera dan dialog. Teori Ilmu Sosial Profetik ini diasaskan melalui kitab Al
Quran, ayat 110 dalam surah Ali ‘Imran dan ia memiliki dua konsep perlakuan iaitu
Humanisasi dan Liberasi serta satu konsep matlamat iaitu Transendensi. Penulis ingin
bahaskan di sini bahawa dalam Ketika Cinta Bertasbih, terdapat watak-watak wanita yang
melalui proses pemerkasaan selepas berlakunya penindasan terhadap mereka dan proses
pemerkasaan watak wanita ini pula boleh difahami dalam dua bentuk iaitu pemerkasaan
berkonsepkan Islam dan juga proses pemerkasaan feminisme. Dapatan ini mampu memberi
nilai tambah terhadap kefahaman mengenai genre berunsurkan Islam, iaitu melalui
pemaparan watak wanita. Analisis gabungan teori ini juga memberikan dimensi baharu
dalam kaedah menganalisis filem berunsurkan Islam. |
format |
Article |
author |
Mohd Helmi Yusoh, Jamaluddin Aziz, |
spellingShingle |
Mohd Helmi Yusoh, Jamaluddin Aziz, Pemerkasaan watak wanita dalam filem berunsurkan Islam: kajian kes “Ketika Cinta Bertasbih" |
author_facet |
Mohd Helmi Yusoh, Jamaluddin Aziz, |
author_sort |
Mohd Helmi Yusoh, |
title |
Pemerkasaan watak wanita dalam filem berunsurkan Islam:
kajian kes “Ketika Cinta Bertasbih" |
title_short |
Pemerkasaan watak wanita dalam filem berunsurkan Islam:
kajian kes “Ketika Cinta Bertasbih" |
title_full |
Pemerkasaan watak wanita dalam filem berunsurkan Islam:
kajian kes “Ketika Cinta Bertasbih" |
title_fullStr |
Pemerkasaan watak wanita dalam filem berunsurkan Islam:
kajian kes “Ketika Cinta Bertasbih" |
title_full_unstemmed |
Pemerkasaan watak wanita dalam filem berunsurkan Islam:
kajian kes “Ketika Cinta Bertasbih" |
title_sort |
pemerkasaan watak wanita dalam filem berunsurkan islam:
kajian kes “ketika cinta bertasbih" |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/13586/ http://journalarticle.ukm.my/13586/ http://journalarticle.ukm.my/13586/1/23218-69267-1-PB.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:05:11Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:05:11Z |
_version_ |
1777407111055015936 |