Perbandingan proses tazkiyah al-nafs menurut Imam al-Ghazali dan Ibnu Qayyim
Kajian ini mengkaji tentang perbandingan konsep tazkiyah al-nafs antara al-Ghazali dan Ibnu Qayyim. Objektif kajian adalah untuk membincangkan konsep tazkiyah al-nafs, mendalami konsep tazkiyah al-nafs menurut al-Ghazali dan Ibnu Qayyim dan membandingkan konsep tazkiyah al-nafs menurut al-Ghazali da...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia
2017
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/13562/ http://journalarticle.ukm.my/13562/ http://journalarticle.ukm.my/13562/1/35-53-1-SM.pdf |
id |
ukm-13562 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-135622019-10-25T23:33:11Z http://journalarticle.ukm.my/13562/ Perbandingan proses tazkiyah al-nafs menurut Imam al-Ghazali dan Ibnu Qayyim Zidni Nuran Noordin, Zaizul Ab. Rahman, Kajian ini mengkaji tentang perbandingan konsep tazkiyah al-nafs antara al-Ghazali dan Ibnu Qayyim. Objektif kajian adalah untuk membincangkan konsep tazkiyah al-nafs, mendalami konsep tazkiyah al-nafs menurut al-Ghazali dan Ibnu Qayyim dan membandingkan konsep tazkiyah al-nafs menurut al-Ghazali dan Ibnu Qayyim. Kajian ini menggunakan metodologi kajian kepustakaan. Sementara itu, maklumat yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan metode deskriptif dan komparatif. Hasil kajian mendapati terdapat perbezaan pandangan antara al-Ghazali dan Ibnu Qayyim terhadap konsep tazkiyah al-nafs. Hasil kajian menunjukkan pandangan al-Ghazali dilihat lebih terperinci dan jelas dengan membahagikan mujāhadah al-nafs dan riyāḍah al-nafs kepada beberapa peringkat. Al-Ghazali membahagikan mujāhadah al-nafs kepada 12 penyakit kejiwaan dan beliau mengemukakan rawatan bagi penyakit-penyakit tersebut. Seterusnya, al-Ghazali membahagikan proses riyāḍah al-nafs kepada tiga peringkat iaitu memantapkan keimanan, mempertingkatkan ibadah dan mengaplikasikan sifat-sifat maḥmūdah dalam jiwa. Manakala pandangan Ibnu Qayyim mengenai proses mujāhadah al-nafs adalah secara umum sahaja tanpa membahagikan perkara-perkara tersebut kepada beberapa bahagian. Manakala proses riyāḍah al-nafs hanya menyentuh satu aspek sahaja iaitu akhlak. Matlamat akhir pengamalan tazkiyah al-nafs adalah untuk membimbing umat Islam ke jalan yang diredhai Allah s.w.t. dan mendapat kebahagiaan di dunia dan akhirat. Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13562/1/35-53-1-SM.pdf Zidni Nuran Noordin, and Zaizul Ab. Rahman, (2017) Perbandingan proses tazkiyah al-nafs menurut Imam al-Ghazali dan Ibnu Qayyim. Journal Al-Turath ; Journal of Al-Quran and Al-Sunnah, 2 (1). pp. 37-46. ISSN 0128-0899 http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/4 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kajian ini mengkaji tentang perbandingan konsep tazkiyah al-nafs antara al-Ghazali dan Ibnu Qayyim. Objektif kajian adalah untuk membincangkan konsep tazkiyah al-nafs, mendalami konsep tazkiyah al-nafs menurut al-Ghazali dan Ibnu Qayyim dan membandingkan konsep tazkiyah al-nafs menurut al-Ghazali dan Ibnu Qayyim. Kajian ini menggunakan metodologi kajian kepustakaan. Sementara itu, maklumat yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan metode deskriptif dan komparatif. Hasil kajian mendapati terdapat perbezaan pandangan antara al-Ghazali dan Ibnu Qayyim terhadap konsep tazkiyah al-nafs. Hasil kajian menunjukkan pandangan al-Ghazali dilihat lebih terperinci dan jelas dengan membahagikan mujāhadah al-nafs dan riyāḍah al-nafs kepada beberapa peringkat. Al-Ghazali membahagikan mujāhadah al-nafs kepada 12 penyakit kejiwaan dan beliau mengemukakan rawatan bagi penyakit-penyakit tersebut. Seterusnya, al-Ghazali membahagikan proses riyāḍah al-nafs kepada tiga peringkat iaitu memantapkan keimanan, mempertingkatkan ibadah dan mengaplikasikan sifat-sifat maḥmūdah dalam jiwa. Manakala pandangan Ibnu Qayyim mengenai proses mujāhadah al-nafs adalah secara umum sahaja tanpa membahagikan perkara-perkara tersebut kepada beberapa bahagian. Manakala proses riyāḍah al-nafs hanya menyentuh satu aspek sahaja iaitu akhlak. Matlamat akhir pengamalan tazkiyah al-nafs adalah untuk membimbing umat Islam ke jalan yang diredhai Allah s.w.t. dan mendapat kebahagiaan di dunia dan akhirat. |
format |
Article |
author |
Zidni Nuran Noordin, Zaizul Ab. Rahman, |
spellingShingle |
Zidni Nuran Noordin, Zaizul Ab. Rahman, Perbandingan proses tazkiyah al-nafs menurut Imam al-Ghazali dan Ibnu Qayyim |
author_facet |
Zidni Nuran Noordin, Zaizul Ab. Rahman, |
author_sort |
Zidni Nuran Noordin, |
title |
Perbandingan proses tazkiyah al-nafs menurut Imam al-Ghazali dan Ibnu Qayyim |
title_short |
Perbandingan proses tazkiyah al-nafs menurut Imam al-Ghazali dan Ibnu Qayyim |
title_full |
Perbandingan proses tazkiyah al-nafs menurut Imam al-Ghazali dan Ibnu Qayyim |
title_fullStr |
Perbandingan proses tazkiyah al-nafs menurut Imam al-Ghazali dan Ibnu Qayyim |
title_full_unstemmed |
Perbandingan proses tazkiyah al-nafs menurut Imam al-Ghazali dan Ibnu Qayyim |
title_sort |
perbandingan proses tazkiyah al-nafs menurut imam al-ghazali dan ibnu qayyim |
publisher |
Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2017 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/13562/ http://journalarticle.ukm.my/13562/ http://journalarticle.ukm.my/13562/1/35-53-1-SM.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:05:08Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:05:08Z |
_version_ |
1777407107544383488 |