Pembelajaran ilmu hadith di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) di Malaysia
Pembelajaran ilmu hadith adalah salah satu aspek penting dalam pendidikan setiap umat Islam. Hal ini kerana hadith adalah sumber kedua terpenting dalam kehidupan umat Islam selepas al-Quran. Namun begitu, masyarakat Islam khususnya di Malaysia pada masa kini hanya menekankan pendidikan al-Quran kepa...
Main Authors: | Maulana Muhammad Ilyas Temrin, Mohd Akil Muhamed Ali |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia
2017
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/13559/ http://journalarticle.ukm.my/13559/ http://journalarticle.ukm.my/13559/1/32-47-1-SM.pdf |
Similar Items
-
Pembangunan Spiritual dalam Pelaksanaan Program Tarbiah di Asrama Sekolah-Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Pulau Pinang
by: Mohd Suhardi, Mat Jusoh, et al.
Published: (2018) -
Penguasaan pelajar terhadap pengajian ilmu Balaghah (retorik) Arab: kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) dan Sekolah Menengah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) di Negeri Melaka / Anuar Sopian and Fakrulnizam Jafri
by: Sopian, Anuar, et al.
Published: (2011) -
Teori pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab di sekolah-sekolah menengah agama di Malaysia
by: Ahmad Kilani Mohamad
Published: (2001) -
Teori pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah Menengah Agama di Malaysia
by: Mohd Adi Amzar Muhammad Nawawi,, et al.
Published: (2017) -
Pembangunan Kerohanian Menurut Model Tazkiyah al-Nafs al-Ghazali: Aplikasinya dalam Pelaksanaan Program Tarbiah di Asrama Sekolah - Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Pulau Pinang
by: Mohd Suhardi, Mat Jusoh, et al.
Published: (2018)