Pembelajaran ilmu hadith di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) di Malaysia

Pembelajaran ilmu hadith adalah salah satu aspek penting dalam pendidikan setiap umat Islam. Hal ini kerana hadith adalah sumber kedua terpenting dalam kehidupan umat Islam selepas al-Quran. Namun begitu, masyarakat Islam khususnya di Malaysia pada masa kini hanya menekankan pendidikan al-Quran kepa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Maulana Muhammad Ilyas Temrin, Mohd Akil Muhamed Ali
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13559/
http://journalarticle.ukm.my/13559/
http://journalarticle.ukm.my/13559/1/32-47-1-SM.pdf
id ukm-13559
recordtype eprints
spelling ukm-135592019-10-25T23:26:05Z http://journalarticle.ukm.my/13559/ Pembelajaran ilmu hadith di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) di Malaysia Maulana Muhammad Ilyas Temrin, Mohd Akil Muhamed Ali, Pembelajaran ilmu hadith adalah salah satu aspek penting dalam pendidikan setiap umat Islam. Hal ini kerana hadith adalah sumber kedua terpenting dalam kehidupan umat Islam selepas al-Quran. Namun begitu, masyarakat Islam khususnya di Malaysia pada masa kini hanya menekankan pendidikan al-Quran kepada anak-anak tanpa menjelaskan peranan hadith Rasulullah SAW yang menjadi penjelas kepada makna al-Quran tersebut. Penubuhan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) adalah di antara langkah bijak kerajaan dalam menyampaikan ilmu khususnya ilmu Islam kepada masyarakat. Salah satu bidang yang akan dipelajari oleh pelajar SMKA ialah pengajian ilmu hadith. Meskipun begitu, terdapat kekangan dan kekurangan yang dihadapi dalam proses menyampaikan ilmu kepada murid khususnya ilmu hadith. Artikel ini menggunakan kaedah analisis kandungan iaitu dengan meneliti buku-buku teks dan sukatan pelajaran bagi mendapatkan maklumat mengenai pembelajaran ilmu hadith di peringkat SMKA. Artikel ini bertujuan meninjau pembelajaran ilmu hadith yang disampaikan di peringkat sekolah dan permasalahan yang timbul sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) subjek ini. Artikel ini mendapati bahawa permasalahan yang timbul dalam pengajian ilmu hadith di peringkat sekolah ialah peruntukan masa belajar yang terhad, kelemahan sistem pembelajaran yang hanya menggunakan buku teks dan kekurangan buku teks yang khusus untuk pengajian hadith di peringkat sekolah. Selain itu, para guru juga tidak mendapat bahan bantu mengajar (BBM) yang mencukupi dari pihak pentadbir sekolah. Faktor-faktor tersebut menjadi permasalahan yang sering dihadapi oleh para guru dalam menyampaikan pembelajaran ilmu hadith di peringkat sekolah. Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13559/1/32-47-1-SM.pdf Maulana Muhammad Ilyas Temrin, and Mohd Akil Muhamed Ali, (2017) Pembelajaran ilmu hadith di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) di Malaysia. Journal Al-Turath ; Journal of Al-Quran and Al-Sunnah, 2 (1). pp. 10-19. ISSN 0128-0899 http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/4
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Pembelajaran ilmu hadith adalah salah satu aspek penting dalam pendidikan setiap umat Islam. Hal ini kerana hadith adalah sumber kedua terpenting dalam kehidupan umat Islam selepas al-Quran. Namun begitu, masyarakat Islam khususnya di Malaysia pada masa kini hanya menekankan pendidikan al-Quran kepada anak-anak tanpa menjelaskan peranan hadith Rasulullah SAW yang menjadi penjelas kepada makna al-Quran tersebut. Penubuhan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) adalah di antara langkah bijak kerajaan dalam menyampaikan ilmu khususnya ilmu Islam kepada masyarakat. Salah satu bidang yang akan dipelajari oleh pelajar SMKA ialah pengajian ilmu hadith. Meskipun begitu, terdapat kekangan dan kekurangan yang dihadapi dalam proses menyampaikan ilmu kepada murid khususnya ilmu hadith. Artikel ini menggunakan kaedah analisis kandungan iaitu dengan meneliti buku-buku teks dan sukatan pelajaran bagi mendapatkan maklumat mengenai pembelajaran ilmu hadith di peringkat SMKA. Artikel ini bertujuan meninjau pembelajaran ilmu hadith yang disampaikan di peringkat sekolah dan permasalahan yang timbul sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) subjek ini. Artikel ini mendapati bahawa permasalahan yang timbul dalam pengajian ilmu hadith di peringkat sekolah ialah peruntukan masa belajar yang terhad, kelemahan sistem pembelajaran yang hanya menggunakan buku teks dan kekurangan buku teks yang khusus untuk pengajian hadith di peringkat sekolah. Selain itu, para guru juga tidak mendapat bahan bantu mengajar (BBM) yang mencukupi dari pihak pentadbir sekolah. Faktor-faktor tersebut menjadi permasalahan yang sering dihadapi oleh para guru dalam menyampaikan pembelajaran ilmu hadith di peringkat sekolah.
format Article
author Maulana Muhammad Ilyas Temrin,
Mohd Akil Muhamed Ali,
spellingShingle Maulana Muhammad Ilyas Temrin,
Mohd Akil Muhamed Ali,
Pembelajaran ilmu hadith di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) di Malaysia
author_facet Maulana Muhammad Ilyas Temrin,
Mohd Akil Muhamed Ali,
author_sort Maulana Muhammad Ilyas Temrin,
title Pembelajaran ilmu hadith di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) di Malaysia
title_short Pembelajaran ilmu hadith di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) di Malaysia
title_full Pembelajaran ilmu hadith di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) di Malaysia
title_fullStr Pembelajaran ilmu hadith di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) di Malaysia
title_full_unstemmed Pembelajaran ilmu hadith di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) di Malaysia
title_sort pembelajaran ilmu hadith di sekolah menengah kebangsaan agama (smka) di malaysia
publisher Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/13559/
http://journalarticle.ukm.my/13559/
http://journalarticle.ukm.my/13559/1/32-47-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:05:07Z
last_indexed 2023-09-18T20:05:07Z
_version_ 1777407107095592960