Pengaruh vlog dakwah terhadap kognitif dan afektif remaja di Putrajaya

Vlog merupakan antara aplikasi media baharu yang mendapat tempat dalam kalangan remaja. Oleh kerana ia digunakan dengan meluas, bagaimanakah ia boleh mempengaruhi remaja dari sudut kognitif dan afektif, terutamanya dalam membawa mesej dakwah kepada mereka. Kajian ini mengkaji persepsi remaja di Putr...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Muhamad Faisal Ashaari, Noor Hafizah Jujaji
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13526/
http://journalarticle.ukm.my/13526/
http://journalarticle.ukm.my/13526/1/256-Article%20Text-1167-3-10-20190109.pdf
id ukm-13526
recordtype eprints
spelling ukm-135262019-10-14T21:21:33Z http://journalarticle.ukm.my/13526/ Pengaruh vlog dakwah terhadap kognitif dan afektif remaja di Putrajaya Muhamad Faisal Ashaari, Noor Hafizah Jujaji, Vlog merupakan antara aplikasi media baharu yang mendapat tempat dalam kalangan remaja. Oleh kerana ia digunakan dengan meluas, bagaimanakah ia boleh mempengaruhi remaja dari sudut kognitif dan afektif, terutamanya dalam membawa mesej dakwah kepada mereka. Kajian ini mengkaji persepsi remaja di Putrajaya terhadap vlog dakwah dengan memberikan fokus kepada keperluan kognitif dan afektif yang boleh mempengaruhi mereka kepada kesedaran Islam. Seramai 150 pelajar tingkatan satu, dua, empat dan tingkatan enam dari 3 buah sekolah di Putrajaya dipilih sebagai responden secara bertujuan. Hasil kajian mendapati nilai min tinggi dalam lima konstruk yang boleh mempengaruhi kognitif remaja iaitu vlog yang mengandungi perkataan yang positif dengan min 4.07, vlog yang membawa mesej agama dengan min 4.07, vlog yang mempunyai integrasi kandungan muzik, teks dan bunyi dengan min 4.04, vlog yang mengandungi maklumat yang ringkas dan padat supaya mudah untuk difahami mempunyai nilai min 4.03 serta vlogger yang mempamerkan aksi secara spontan dengan min 4.02. Bagi aspek tema, ia mempunyai lima konstruk yang perlu ditekankan bagi memberikan maklumat dan mempengaruhi remaja kepada kesedaran Islam. Tema tersebut adalah tema penerapan nilai murni iaitu 4.14, tema nasihat iaitu 4.11, tema keinsafan iaitu 4.10, tema ceramah iaitu 4.07 dan tema ketuhanan iaitu 4.06. Manakala dalam mempengaruhi keperluan afektif pula, kajian mendapati tiga konstruk yang perlu ditekankan bagi memberikan kesan menonton iaitu menyedari untuk menghiasi hati dengan sifat mahmudah dengan min 4.21, menyedari bahawa Al-Quran dapat mendekatkan diri kepada Allah iaitu 4.20 dan sedar perlunya melaksanakan perkara amar makruf dan nahi mungkar untuk mendekatkan diri kepada Allah iaitu dengan min 4.20. Hasil kajian ini memberikan implikasi penting bagi membantu pendakwah memantapkan kaedah dakwah dengan menekankan penggunaan tema yang baik serta keperluan kognitif dan keperluan afektif pada ciri persembahan vlog. Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13526/1/256-Article%20Text-1167-3-10-20190109.pdf Muhamad Faisal Ashaari, and Noor Hafizah Jujaji, (2018) Pengaruh vlog dakwah terhadap kognitif dan afektif remaja di Putrajaya. Al-Hikmah, 10 (1). pp. 16-33. ISSN 1985-6822 http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/22
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Vlog merupakan antara aplikasi media baharu yang mendapat tempat dalam kalangan remaja. Oleh kerana ia digunakan dengan meluas, bagaimanakah ia boleh mempengaruhi remaja dari sudut kognitif dan afektif, terutamanya dalam membawa mesej dakwah kepada mereka. Kajian ini mengkaji persepsi remaja di Putrajaya terhadap vlog dakwah dengan memberikan fokus kepada keperluan kognitif dan afektif yang boleh mempengaruhi mereka kepada kesedaran Islam. Seramai 150 pelajar tingkatan satu, dua, empat dan tingkatan enam dari 3 buah sekolah di Putrajaya dipilih sebagai responden secara bertujuan. Hasil kajian mendapati nilai min tinggi dalam lima konstruk yang boleh mempengaruhi kognitif remaja iaitu vlog yang mengandungi perkataan yang positif dengan min 4.07, vlog yang membawa mesej agama dengan min 4.07, vlog yang mempunyai integrasi kandungan muzik, teks dan bunyi dengan min 4.04, vlog yang mengandungi maklumat yang ringkas dan padat supaya mudah untuk difahami mempunyai nilai min 4.03 serta vlogger yang mempamerkan aksi secara spontan dengan min 4.02. Bagi aspek tema, ia mempunyai lima konstruk yang perlu ditekankan bagi memberikan maklumat dan mempengaruhi remaja kepada kesedaran Islam. Tema tersebut adalah tema penerapan nilai murni iaitu 4.14, tema nasihat iaitu 4.11, tema keinsafan iaitu 4.10, tema ceramah iaitu 4.07 dan tema ketuhanan iaitu 4.06. Manakala dalam mempengaruhi keperluan afektif pula, kajian mendapati tiga konstruk yang perlu ditekankan bagi memberikan kesan menonton iaitu menyedari untuk menghiasi hati dengan sifat mahmudah dengan min 4.21, menyedari bahawa Al-Quran dapat mendekatkan diri kepada Allah iaitu 4.20 dan sedar perlunya melaksanakan perkara amar makruf dan nahi mungkar untuk mendekatkan diri kepada Allah iaitu dengan min 4.20. Hasil kajian ini memberikan implikasi penting bagi membantu pendakwah memantapkan kaedah dakwah dengan menekankan penggunaan tema yang baik serta keperluan kognitif dan keperluan afektif pada ciri persembahan vlog.
format Article
author Muhamad Faisal Ashaari,
Noor Hafizah Jujaji,
spellingShingle Muhamad Faisal Ashaari,
Noor Hafizah Jujaji,
Pengaruh vlog dakwah terhadap kognitif dan afektif remaja di Putrajaya
author_facet Muhamad Faisal Ashaari,
Noor Hafizah Jujaji,
author_sort Muhamad Faisal Ashaari,
title Pengaruh vlog dakwah terhadap kognitif dan afektif remaja di Putrajaya
title_short Pengaruh vlog dakwah terhadap kognitif dan afektif remaja di Putrajaya
title_full Pengaruh vlog dakwah terhadap kognitif dan afektif remaja di Putrajaya
title_fullStr Pengaruh vlog dakwah terhadap kognitif dan afektif remaja di Putrajaya
title_full_unstemmed Pengaruh vlog dakwah terhadap kognitif dan afektif remaja di Putrajaya
title_sort pengaruh vlog dakwah terhadap kognitif dan afektif remaja di putrajaya
publisher Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/13526/
http://journalarticle.ukm.my/13526/
http://journalarticle.ukm.my/13526/1/256-Article%20Text-1167-3-10-20190109.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:05:03Z
last_indexed 2023-09-18T20:05:03Z
_version_ 1777407102721982464