Peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum di sekolah
Sekolah merupakan antara institusi penting yang berupaya membantu pembentukan perpaduan kaum melalui proses sosialisasi yang melibatkan pelbagai agen seperti guru dan rakan sebaya. Dalam konteks ini, guru merupakan agen yang lebih berautoriti, sekali gus dapat memberi impak yang lebih positif ke ara...
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/12833/ http://journalarticle.ukm.my/12833/ http://journalarticle.ukm.my/12833/1/18914-81005-1-PB.pdf |
id |
ukm-12833 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-128332019-04-25T20:52:15Z http://journalarticle.ukm.my/12833/ Peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum di sekolah Yong, Hie Hie Ku Hasnita Ku Samsu, Zatul Himmah Adnan, Mohd Daud Awang, Adlina Ab Halim, Sekolah merupakan antara institusi penting yang berupaya membantu pembentukan perpaduan kaum melalui proses sosialisasi yang melibatkan pelbagai agen seperti guru dan rakan sebaya. Dalam konteks ini, guru merupakan agen yang lebih berautoriti, sekali gus dapat memberi impak yang lebih positif ke arah pembentukan perpaduan kaum di sekolah. Para guru terutamanya di peringkat sekolah rendah merupakan agen sosialisasi yang penting dalam menyatupadukan pelajar yang terdiri daripada pelbagai kaum, seterusnya membentuk kesedaran generasi muda mengenai tanggungjawab mereka sebagai seorang warganegara. Walau bagaimanapun, terdapat guru yang mewujudkan provokasi perkauman serta melakukan pengasingan pelajar mengikut kaum, latar belakang ekonomi dan agama agar pelajarnya dapat mencapai keputusan yang baik dalam peperiksaan, dan sebahagiannya juga mengabaikan peranan mereka sebagai agen sosialisasi dan membentuk perpaduan kaum kepada pelajar. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk meneliti peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum. Kaedah kualitatif melalui teknik perbincangan kumpulan berfokus (Focus Group Discussion atau FGD) telah dijalankan bagi mencapai objektif kajian melibatkan seramai enam orang guru yang terdiri daripada guru Melayu, Cina dan India. Mereka merupakan guru yang berkhidmat di enam buah sekolah rendah daripada Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Tamil (SJKT) di daerah Petaling. Hasil kajian menunjukkan terdapat empat peranan utama dalam memupuk dan membentuk perpaduan kaum, iaitu penyampai maklumat ilmu kenegaraan; ilmu perpaduan; ilmu kebudayaan kaum; dan sebagai suri teladan kepada pelajar ke arah pemupukan perpaduan kaum. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/12833/1/18914-81005-1-PB.pdf Yong, Hie Hie and Ku Hasnita Ku Samsu, and Zatul Himmah Adnan, and Mohd Daud Awang, and Adlina Ab Halim, (2018) Peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum di sekolah. AKADEMIKA, 88 (2). pp. 95-108. ISSN 0126-5008 http://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1064 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Sekolah merupakan antara institusi penting yang berupaya membantu pembentukan perpaduan kaum melalui proses sosialisasi yang melibatkan pelbagai agen seperti guru dan rakan sebaya. Dalam konteks ini, guru merupakan agen yang lebih berautoriti, sekali gus dapat memberi impak yang lebih positif ke arah pembentukan perpaduan kaum di sekolah. Para guru terutamanya di peringkat sekolah rendah merupakan agen sosialisasi yang penting dalam menyatupadukan pelajar yang terdiri daripada pelbagai kaum, seterusnya membentuk kesedaran generasi muda mengenai tanggungjawab mereka sebagai seorang warganegara. Walau bagaimanapun, terdapat guru yang mewujudkan provokasi perkauman serta melakukan pengasingan pelajar mengikut kaum, latar belakang ekonomi dan agama agar pelajarnya dapat mencapai keputusan yang baik dalam peperiksaan, dan sebahagiannya juga mengabaikan peranan mereka sebagai agen sosialisasi dan membentuk perpaduan kaum kepada pelajar. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk meneliti peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum. Kaedah kualitatif melalui teknik perbincangan kumpulan berfokus (Focus Group Discussion atau FGD) telah dijalankan bagi mencapai objektif kajian melibatkan seramai enam orang guru yang terdiri daripada guru Melayu, Cina dan India. Mereka merupakan guru yang berkhidmat di enam buah sekolah rendah daripada Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Tamil (SJKT) di daerah Petaling. Hasil kajian menunjukkan terdapat empat peranan utama dalam memupuk dan membentuk perpaduan kaum, iaitu penyampai maklumat ilmu kenegaraan; ilmu perpaduan; ilmu kebudayaan kaum; dan sebagai suri teladan kepada pelajar ke arah pemupukan perpaduan kaum. |
format |
Article |
author |
Yong, Hie Hie Ku Hasnita Ku Samsu, Zatul Himmah Adnan, Mohd Daud Awang, Adlina Ab Halim, |
spellingShingle |
Yong, Hie Hie Ku Hasnita Ku Samsu, Zatul Himmah Adnan, Mohd Daud Awang, Adlina Ab Halim, Peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum di sekolah |
author_facet |
Yong, Hie Hie Ku Hasnita Ku Samsu, Zatul Himmah Adnan, Mohd Daud Awang, Adlina Ab Halim, |
author_sort |
Yong, Hie Hie |
title |
Peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum di sekolah |
title_short |
Peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum di sekolah |
title_full |
Peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum di sekolah |
title_fullStr |
Peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum di sekolah |
title_full_unstemmed |
Peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum di sekolah |
title_sort |
peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum di sekolah |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/12833/ http://journalarticle.ukm.my/12833/ http://journalarticle.ukm.my/12833/1/18914-81005-1-PB.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:03:29Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:03:29Z |
_version_ |
1777407004009037824 |