Peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum di sekolah

Sekolah merupakan antara institusi penting yang berupaya membantu pembentukan perpaduan kaum melalui proses sosialisasi yang melibatkan pelbagai agen seperti guru dan rakan sebaya. Dalam konteks ini, guru merupakan agen yang lebih berautoriti, sekali gus dapat memberi impak yang lebih positif ke ara...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Yong, Hie Hie, Ku Hasnita Ku Samsu, Zatul Himmah Adnan, Mohd Daud Awang, Adlina Ab Halim
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/12833/
http://journalarticle.ukm.my/12833/
http://journalarticle.ukm.my/12833/1/18914-81005-1-PB.pdf
id ukm-12833
recordtype eprints
spelling ukm-128332019-04-25T20:52:15Z http://journalarticle.ukm.my/12833/ Peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum di sekolah Yong, Hie Hie Ku Hasnita Ku Samsu, Zatul Himmah Adnan, Mohd Daud Awang, Adlina Ab Halim, Sekolah merupakan antara institusi penting yang berupaya membantu pembentukan perpaduan kaum melalui proses sosialisasi yang melibatkan pelbagai agen seperti guru dan rakan sebaya. Dalam konteks ini, guru merupakan agen yang lebih berautoriti, sekali gus dapat memberi impak yang lebih positif ke arah pembentukan perpaduan kaum di sekolah. Para guru terutamanya di peringkat sekolah rendah merupakan agen sosialisasi yang penting dalam menyatupadukan pelajar yang terdiri daripada pelbagai kaum, seterusnya membentuk kesedaran generasi muda mengenai tanggungjawab mereka sebagai seorang warganegara. Walau bagaimanapun, terdapat guru yang mewujudkan provokasi perkauman serta melakukan pengasingan pelajar mengikut kaum, latar belakang ekonomi dan agama agar pelajarnya dapat mencapai keputusan yang baik dalam peperiksaan, dan sebahagiannya juga mengabaikan peranan mereka sebagai agen sosialisasi dan membentuk perpaduan kaum kepada pelajar. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk meneliti peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum. Kaedah kualitatif melalui teknik perbincangan kumpulan berfokus (Focus Group Discussion atau FGD) telah dijalankan bagi mencapai objektif kajian melibatkan seramai enam orang guru yang terdiri daripada guru Melayu, Cina dan India. Mereka merupakan guru yang berkhidmat di enam buah sekolah rendah daripada Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Tamil (SJKT) di daerah Petaling. Hasil kajian menunjukkan terdapat empat peranan utama dalam memupuk dan membentuk perpaduan kaum, iaitu penyampai maklumat ilmu kenegaraan; ilmu perpaduan; ilmu kebudayaan kaum; dan sebagai suri teladan kepada pelajar ke arah pemupukan perpaduan kaum. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/12833/1/18914-81005-1-PB.pdf Yong, Hie Hie and Ku Hasnita Ku Samsu, and Zatul Himmah Adnan, and Mohd Daud Awang, and Adlina Ab Halim, (2018) Peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum di sekolah. AKADEMIKA, 88 (2). pp. 95-108. ISSN 0126-5008 http://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1064
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Sekolah merupakan antara institusi penting yang berupaya membantu pembentukan perpaduan kaum melalui proses sosialisasi yang melibatkan pelbagai agen seperti guru dan rakan sebaya. Dalam konteks ini, guru merupakan agen yang lebih berautoriti, sekali gus dapat memberi impak yang lebih positif ke arah pembentukan perpaduan kaum di sekolah. Para guru terutamanya di peringkat sekolah rendah merupakan agen sosialisasi yang penting dalam menyatupadukan pelajar yang terdiri daripada pelbagai kaum, seterusnya membentuk kesedaran generasi muda mengenai tanggungjawab mereka sebagai seorang warganegara. Walau bagaimanapun, terdapat guru yang mewujudkan provokasi perkauman serta melakukan pengasingan pelajar mengikut kaum, latar belakang ekonomi dan agama agar pelajarnya dapat mencapai keputusan yang baik dalam peperiksaan, dan sebahagiannya juga mengabaikan peranan mereka sebagai agen sosialisasi dan membentuk perpaduan kaum kepada pelajar. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk meneliti peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum. Kaedah kualitatif melalui teknik perbincangan kumpulan berfokus (Focus Group Discussion atau FGD) telah dijalankan bagi mencapai objektif kajian melibatkan seramai enam orang guru yang terdiri daripada guru Melayu, Cina dan India. Mereka merupakan guru yang berkhidmat di enam buah sekolah rendah daripada Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Tamil (SJKT) di daerah Petaling. Hasil kajian menunjukkan terdapat empat peranan utama dalam memupuk dan membentuk perpaduan kaum, iaitu penyampai maklumat ilmu kenegaraan; ilmu perpaduan; ilmu kebudayaan kaum; dan sebagai suri teladan kepada pelajar ke arah pemupukan perpaduan kaum.
format Article
author Yong, Hie Hie
Ku Hasnita Ku Samsu,
Zatul Himmah Adnan,
Mohd Daud Awang,
Adlina Ab Halim,
spellingShingle Yong, Hie Hie
Ku Hasnita Ku Samsu,
Zatul Himmah Adnan,
Mohd Daud Awang,
Adlina Ab Halim,
Peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum di sekolah
author_facet Yong, Hie Hie
Ku Hasnita Ku Samsu,
Zatul Himmah Adnan,
Mohd Daud Awang,
Adlina Ab Halim,
author_sort Yong, Hie Hie
title Peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum di sekolah
title_short Peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum di sekolah
title_full Peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum di sekolah
title_fullStr Peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum di sekolah
title_full_unstemmed Peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum di sekolah
title_sort peranan guru sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan kaum di sekolah
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/12833/
http://journalarticle.ukm.my/12833/
http://journalarticle.ukm.my/12833/1/18914-81005-1-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:03:29Z
last_indexed 2023-09-18T20:03:29Z
_version_ 1777407004009037824