Pengetahuan dan sokongan belia terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim
Dasar kerajaan mengenai perubahan iklim digubal sebagai langkah adaptasi dan mitigasi dalam mengurangkan impak perubahan iklim. Namun, kesedaran dan keprihatinan orang awam mengenai perubahan iklim haruslah wujud seiring dengan matlamat yang ditetapkan oleh pihak kerajaan dalam perlaksanaan dasar ke...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/12590/ http://journalarticle.ukm.my/12590/ http://journalarticle.ukm.my/12590/1/23063-69489-2-PB.pdf |
id |
ukm-12590 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-125902019-02-18T22:09:51Z http://journalarticle.ukm.my/12590/ Pengetahuan dan sokongan belia terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim Suhana Saad, Tuan Fazliyanna Tuan Kamarudin, Abd. Hair Awang, Dasar kerajaan mengenai perubahan iklim digubal sebagai langkah adaptasi dan mitigasi dalam mengurangkan impak perubahan iklim. Namun, kesedaran dan keprihatinan orang awam mengenai perubahan iklim haruslah wujud seiring dengan matlamat yang ditetapkan oleh pihak kerajaan dalam perlaksanaan dasar kerajaan tersebut. Situasi ini telah menimbulkan persoalan tahap kesedaran dan keprihatinan terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pengetahuan dan sokongan pelajar terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim berdasarkan dua bidang pengajian sains dan sains sosial. Seramai 455 pelajar Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan (FSSK) dan Fakulti Sains Teknologi (FST), Universiti Kebangsaan Malaysia dipilih menggunakan kaedah persampelan bertujuan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa hanya pengetahuan menunjukkan perbezaan yang signifikan di antara dua bidang pengajian. Bagi sokongan terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim pula, pengetahuan menyumbang pengaruh yang tertinggi. Aspek kesedaran perlu dilihat dari pelbagai komponen bagi meningkatkan sokongan terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim. Pengetahuan berkaitan perubahan iklim harus diterapkan sejak di alam persekolahan serta melalui kegiatan ko-kurikulum di sekolah. Program sekolah hijau boleh dijalankan di setiap sekolah termasuklah menghijaukan kawasan sekolah, kempen kitar semula, cara-cara menjimatkan penggunaan elektrik, kaedah untuk mengurangkan jejak karbon boleh dilakukan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/12590/1/23063-69489-2-PB.pdf Suhana Saad, and Tuan Fazliyanna Tuan Kamarudin, and Abd. Hair Awang, (2018) Pengetahuan dan sokongan belia terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 14 (1). pp. 130-141. ISSN 2180-2491 http://ejournals.ukm.my/gmjss/issue/view/1074 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Dasar kerajaan mengenai perubahan iklim digubal sebagai langkah adaptasi dan mitigasi dalam mengurangkan impak perubahan iklim. Namun, kesedaran dan keprihatinan orang awam mengenai perubahan iklim haruslah wujud seiring dengan matlamat yang ditetapkan oleh pihak kerajaan dalam perlaksanaan dasar kerajaan tersebut. Situasi ini telah menimbulkan persoalan tahap kesedaran dan keprihatinan terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pengetahuan dan sokongan pelajar terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim berdasarkan dua bidang pengajian sains dan sains sosial. Seramai 455 pelajar Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan (FSSK) dan Fakulti Sains Teknologi (FST), Universiti Kebangsaan Malaysia dipilih menggunakan kaedah persampelan bertujuan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa hanya pengetahuan menunjukkan perbezaan yang signifikan di antara dua bidang pengajian. Bagi sokongan terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim pula, pengetahuan menyumbang pengaruh yang tertinggi. Aspek kesedaran perlu dilihat dari pelbagai komponen bagi meningkatkan sokongan terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim. Pengetahuan berkaitan perubahan iklim harus diterapkan sejak di alam persekolahan serta melalui kegiatan ko-kurikulum di sekolah. Program sekolah hijau boleh dijalankan di setiap sekolah termasuklah menghijaukan kawasan sekolah, kempen kitar semula, cara-cara menjimatkan penggunaan elektrik, kaedah untuk mengurangkan jejak karbon boleh dilakukan. |
format |
Article |
author |
Suhana Saad, Tuan Fazliyanna Tuan Kamarudin, Abd. Hair Awang, |
spellingShingle |
Suhana Saad, Tuan Fazliyanna Tuan Kamarudin, Abd. Hair Awang, Pengetahuan dan sokongan belia terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim |
author_facet |
Suhana Saad, Tuan Fazliyanna Tuan Kamarudin, Abd. Hair Awang, |
author_sort |
Suhana Saad, |
title |
Pengetahuan dan sokongan belia terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim |
title_short |
Pengetahuan dan sokongan belia terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim |
title_full |
Pengetahuan dan sokongan belia terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim |
title_fullStr |
Pengetahuan dan sokongan belia terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim |
title_full_unstemmed |
Pengetahuan dan sokongan belia terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim |
title_sort |
pengetahuan dan sokongan belia terhadap dasar kerajaan mengenai perubahan iklim |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/12590/ http://journalarticle.ukm.my/12590/ http://journalarticle.ukm.my/12590/1/23063-69489-2-PB.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:02:57Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:02:57Z |
_version_ |
1777406970220773376 |