Tahap amalan guru besar serta pengajaran dan pembelajaran guru sekolah rendah

Kajian berbentuk deskriptif ini dijalankan secara tinjauan melalui edaran soal selidik di sekolah rendah zon 2 dalam daerah Gua Musang, Kelantan. Kajian dijalankan bertujuan untuk mengetahui persepsi guru terhadap amalan pengurusan guru besar dan pembelajaran pengajaran guru di sekolah. Seramai 120...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nurul Huda Ab Rahman, Azlin Norhaini Mansor
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/12536/
http://journalarticle.ukm.my/12536/
http://journalarticle.ukm.my/12536/1/20273-57863-1-PB.pdf
id ukm-12536
recordtype eprints
spelling ukm-125362019-01-29T21:36:55Z http://journalarticle.ukm.my/12536/ Tahap amalan guru besar serta pengajaran dan pembelajaran guru sekolah rendah Nurul Huda Ab Rahman, Azlin Norhaini Mansor, Kajian berbentuk deskriptif ini dijalankan secara tinjauan melalui edaran soal selidik di sekolah rendah zon 2 dalam daerah Gua Musang, Kelantan. Kajian dijalankan bertujuan untuk mengetahui persepsi guru terhadap amalan pengurusan guru besar dan pembelajaran pengajaran guru di sekolah. Seramai 120 orang guru telah dipilih secara rawak untuk menjayakan kajian ini dengan mengedarkan soal selidik berkaitan persoalan kajian kepada guru-guru terlibat. Kaedah kuantitatif digunakan dan data dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS). Kajian deskriptif dijalankan dan hasil dapatan dipamerkan dalam bentuk min, kekerapan dan peratusan. Hasil kajian secara keseluruhan menunjukkan tahap kepimpinan pentadbir di sekolah adalah tinggi; pengurusan organisasi guru besar sekolah adalah tinggi; tahap amalan guru besar dalam aspek pengurusan kurikulum, kokurikulum dan sukan serta hal ehwal murid adalah tinggi; dan tahap amalan pengajaran dan pembelajaran guru juga tinggi. Beberapa cadangan juga dikemukakan sebagai langkah untuk meningkatkan lagi tahap kepimpinan guru besar dan pengajaran dan pembelajaran guru. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/12536/1/20273-57863-1-PB.pdf Nurul Huda Ab Rahman, and Azlin Norhaini Mansor, (2017) Tahap amalan guru besar serta pengajaran dan pembelajaran guru sekolah rendah. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 13 (3). pp. 65-74. ISSN 2180-2491 http://ejournals.ukm.my/gmjss/issue/view/974
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian berbentuk deskriptif ini dijalankan secara tinjauan melalui edaran soal selidik di sekolah rendah zon 2 dalam daerah Gua Musang, Kelantan. Kajian dijalankan bertujuan untuk mengetahui persepsi guru terhadap amalan pengurusan guru besar dan pembelajaran pengajaran guru di sekolah. Seramai 120 orang guru telah dipilih secara rawak untuk menjayakan kajian ini dengan mengedarkan soal selidik berkaitan persoalan kajian kepada guru-guru terlibat. Kaedah kuantitatif digunakan dan data dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS). Kajian deskriptif dijalankan dan hasil dapatan dipamerkan dalam bentuk min, kekerapan dan peratusan. Hasil kajian secara keseluruhan menunjukkan tahap kepimpinan pentadbir di sekolah adalah tinggi; pengurusan organisasi guru besar sekolah adalah tinggi; tahap amalan guru besar dalam aspek pengurusan kurikulum, kokurikulum dan sukan serta hal ehwal murid adalah tinggi; dan tahap amalan pengajaran dan pembelajaran guru juga tinggi. Beberapa cadangan juga dikemukakan sebagai langkah untuk meningkatkan lagi tahap kepimpinan guru besar dan pengajaran dan pembelajaran guru.
format Article
author Nurul Huda Ab Rahman,
Azlin Norhaini Mansor,
spellingShingle Nurul Huda Ab Rahman,
Azlin Norhaini Mansor,
Tahap amalan guru besar serta pengajaran dan pembelajaran guru sekolah rendah
author_facet Nurul Huda Ab Rahman,
Azlin Norhaini Mansor,
author_sort Nurul Huda Ab Rahman,
title Tahap amalan guru besar serta pengajaran dan pembelajaran guru sekolah rendah
title_short Tahap amalan guru besar serta pengajaran dan pembelajaran guru sekolah rendah
title_full Tahap amalan guru besar serta pengajaran dan pembelajaran guru sekolah rendah
title_fullStr Tahap amalan guru besar serta pengajaran dan pembelajaran guru sekolah rendah
title_full_unstemmed Tahap amalan guru besar serta pengajaran dan pembelajaran guru sekolah rendah
title_sort tahap amalan guru besar serta pengajaran dan pembelajaran guru sekolah rendah
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/12536/
http://journalarticle.ukm.my/12536/
http://journalarticle.ukm.my/12536/1/20273-57863-1-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:02:50Z
last_indexed 2023-09-18T20:02:50Z
_version_ 1777406962818875392