Pembelajaran Bahasa Melayu dalam era globalisasi: kajian penggunaan translanguaging

Dalam konteks pendidikan dwi-bahasa yang berpusatkan bahasa Inggeris dan perancangan bahasa yang berpaksikan bahasa Mandarin, Singapura menghadapi cabaran getir dalam bukan sahaja melestarikan bahasa Melayu, tetapi menentukan kewujudan berterusan bahasa tersebut dalam konteks sebuah negara kosmopoli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mohamed Aidil Subhan Mohamed Sulor
Format: Article
Language:English
Published: Institute of the Malay World and Civilization, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/12445/
http://journalarticle.ukm.my/12445/
http://journalarticle.ukm.my/12445/1/IMAN-2017-0503-02.pdf
id ukm-12445
recordtype eprints
spelling ukm-124452018-12-21T21:33:57Z http://journalarticle.ukm.my/12445/ Pembelajaran Bahasa Melayu dalam era globalisasi: kajian penggunaan translanguaging Mohamed Aidil Subhan Mohamed Sulor, Dalam konteks pendidikan dwi-bahasa yang berpusatkan bahasa Inggeris dan perancangan bahasa yang berpaksikan bahasa Mandarin, Singapura menghadapi cabaran getir dalam bukan sahaja melestarikan bahasa Melayu, tetapi menentukan kewujudan berterusan bahasa tersebut dalam konteks sebuah negara kosmopolitan. Banci penduduk 2015 menunjukkan peratusan keluarga Melayu menggunakan bahasa Melayu di rumah semakin menurun dibandingkan dengan penggunaan bahasa Inggeris (www.singstat.gov.sg) Untuk mengatasi masalah ini, Kementerian Pendidikan Singapura melalui Institut Pendidikan Nasional, Universiti Teknologi Nanyang telah memberi geran kajian untuk meninjau penggunaan bahasa lazim (bahasa yang sering digunakan pelajar – bahasa Inggeris) untuk mencapai objektif pembelajaran bahasa sasaran (bahasa yang hendak dipelajari – bahasa Melayu). Kertas kerja ini meninjau konsep pembelajaran bahasa dengan menggunakan pendekatan translanguaging di sebuah sekolah rendah di Singapura. Pengkaji akan menjelaskan konsep translanguaging serta pengimplementasiannya dalam kelas tersebut. Selain daripada itu, kertas kerja ini juga akan menjelaskan cabaran yang dihadapi serta saranan untuk meluaskan penggunaan pendekatan ini dalam konteks penggunaan bahasa Melayu terhadap mereka yang lebih fasih berbahasa Inggeris. Kajian awal menunjukkan pencapaian pemahaman semakin meningkat apabila bahasa lazim pelajar digunakan dalam pembelajaran bahasa sasaran. Institute of the Malay World and Civilization, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/12445/1/IMAN-2017-0503-02.pdf Mohamed Aidil Subhan Mohamed Sulor, (2017) Pembelajaran Bahasa Melayu dalam era globalisasi: kajian penggunaan translanguaging. International Journal of the Malay World and Civilisation, 5 (3). pp. 1-20. ISSN 2289-1706 http://www.ukm.my/jatma/jilid-5-bil-3/
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Dalam konteks pendidikan dwi-bahasa yang berpusatkan bahasa Inggeris dan perancangan bahasa yang berpaksikan bahasa Mandarin, Singapura menghadapi cabaran getir dalam bukan sahaja melestarikan bahasa Melayu, tetapi menentukan kewujudan berterusan bahasa tersebut dalam konteks sebuah negara kosmopolitan. Banci penduduk 2015 menunjukkan peratusan keluarga Melayu menggunakan bahasa Melayu di rumah semakin menurun dibandingkan dengan penggunaan bahasa Inggeris (www.singstat.gov.sg) Untuk mengatasi masalah ini, Kementerian Pendidikan Singapura melalui Institut Pendidikan Nasional, Universiti Teknologi Nanyang telah memberi geran kajian untuk meninjau penggunaan bahasa lazim (bahasa yang sering digunakan pelajar – bahasa Inggeris) untuk mencapai objektif pembelajaran bahasa sasaran (bahasa yang hendak dipelajari – bahasa Melayu). Kertas kerja ini meninjau konsep pembelajaran bahasa dengan menggunakan pendekatan translanguaging di sebuah sekolah rendah di Singapura. Pengkaji akan menjelaskan konsep translanguaging serta pengimplementasiannya dalam kelas tersebut. Selain daripada itu, kertas kerja ini juga akan menjelaskan cabaran yang dihadapi serta saranan untuk meluaskan penggunaan pendekatan ini dalam konteks penggunaan bahasa Melayu terhadap mereka yang lebih fasih berbahasa Inggeris. Kajian awal menunjukkan pencapaian pemahaman semakin meningkat apabila bahasa lazim pelajar digunakan dalam pembelajaran bahasa sasaran.
format Article
author Mohamed Aidil Subhan Mohamed Sulor,
spellingShingle Mohamed Aidil Subhan Mohamed Sulor,
Pembelajaran Bahasa Melayu dalam era globalisasi: kajian penggunaan translanguaging
author_facet Mohamed Aidil Subhan Mohamed Sulor,
author_sort Mohamed Aidil Subhan Mohamed Sulor,
title Pembelajaran Bahasa Melayu dalam era globalisasi: kajian penggunaan translanguaging
title_short Pembelajaran Bahasa Melayu dalam era globalisasi: kajian penggunaan translanguaging
title_full Pembelajaran Bahasa Melayu dalam era globalisasi: kajian penggunaan translanguaging
title_fullStr Pembelajaran Bahasa Melayu dalam era globalisasi: kajian penggunaan translanguaging
title_full_unstemmed Pembelajaran Bahasa Melayu dalam era globalisasi: kajian penggunaan translanguaging
title_sort pembelajaran bahasa melayu dalam era globalisasi: kajian penggunaan translanguaging
publisher Institute of the Malay World and Civilization, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/12445/
http://journalarticle.ukm.my/12445/
http://journalarticle.ukm.my/12445/1/IMAN-2017-0503-02.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:02:37Z
last_indexed 2023-09-18T20:02:37Z
_version_ 1777406949749424128