Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam program sekolah dalam hospital

Perkhidmatan pendidikan di hospital telah diamalkan di Malaysia melalui penubuhan program Sekolah Dalam Hospital (SDH). Objektif program adalah menyediakan perkhidmatan pendidikan tanpa batasan tempat dan keadaan, menyediakan pendidikan berterusan secara formal dan berstruktur dalam persekitaran kon...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Norhidani Buyong, Norasmah Othman
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/12142/
http://journalarticle.ukm.my/12142/
http://journalarticle.ukm.my/12142/1/23378-76574-1-PB.pdf
id ukm-12142
recordtype eprints
spelling ukm-121422018-09-29T00:50:17Z http://journalarticle.ukm.my/12142/ Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam program sekolah dalam hospital Norhidani Buyong, Norasmah Othman, Perkhidmatan pendidikan di hospital telah diamalkan di Malaysia melalui penubuhan program Sekolah Dalam Hospital (SDH). Objektif program adalah menyediakan perkhidmatan pendidikan tanpa batasan tempat dan keadaan, menyediakan pendidikan berterusan secara formal dan berstruktur dalam persekitaran kondusif bagi murid yang sedang menjalani rawatan di hospital. Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (PdP) dalam program SDH. Kajian dijalankan secara kuantitatif menggunakan kaedah tinjauan. Proses persampelan rawak berkelompok dan rawak mengikut kadar telah digunakan. Sampel kajian terdiri daripada 80 orang guru SDH Malaysia. Pengumpulan data adalah melalui soal selidik. Hasil dapatan dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap pelaksanaan PdP program SDH secara keseluruhan berada pada tahap tinggi. Analisis statistik inferensi menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara pengalaman mengajar guru dan pelaksanaan PdP. Hal ini memberi kesimpulan bahawa guru SDH melaksanakan PdP di SDH dengan baik. Implikasi dapatan kajian ini mencadangkan supaya guru SDH dapat meneruskan pendekatan PdP yang berkesan dalam program SDH. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/12142/1/23378-76574-1-PB.pdf Norhidani Buyong, and Norasmah Othman, (2018) Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam program sekolah dalam hospital. Jurnal Pendidikan Malaysia, 43 (1). pp. 11-16. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1089
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Perkhidmatan pendidikan di hospital telah diamalkan di Malaysia melalui penubuhan program Sekolah Dalam Hospital (SDH). Objektif program adalah menyediakan perkhidmatan pendidikan tanpa batasan tempat dan keadaan, menyediakan pendidikan berterusan secara formal dan berstruktur dalam persekitaran kondusif bagi murid yang sedang menjalani rawatan di hospital. Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (PdP) dalam program SDH. Kajian dijalankan secara kuantitatif menggunakan kaedah tinjauan. Proses persampelan rawak berkelompok dan rawak mengikut kadar telah digunakan. Sampel kajian terdiri daripada 80 orang guru SDH Malaysia. Pengumpulan data adalah melalui soal selidik. Hasil dapatan dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap pelaksanaan PdP program SDH secara keseluruhan berada pada tahap tinggi. Analisis statistik inferensi menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara pengalaman mengajar guru dan pelaksanaan PdP. Hal ini memberi kesimpulan bahawa guru SDH melaksanakan PdP di SDH dengan baik. Implikasi dapatan kajian ini mencadangkan supaya guru SDH dapat meneruskan pendekatan PdP yang berkesan dalam program SDH.
format Article
author Norhidani Buyong,
Norasmah Othman,
spellingShingle Norhidani Buyong,
Norasmah Othman,
Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam program sekolah dalam hospital
author_facet Norhidani Buyong,
Norasmah Othman,
author_sort Norhidani Buyong,
title Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam program sekolah dalam hospital
title_short Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam program sekolah dalam hospital
title_full Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam program sekolah dalam hospital
title_fullStr Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam program sekolah dalam hospital
title_full_unstemmed Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam program sekolah dalam hospital
title_sort pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam program sekolah dalam hospital
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/12142/
http://journalarticle.ukm.my/12142/
http://journalarticle.ukm.my/12142/1/23378-76574-1-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:01:57Z
last_indexed 2023-09-18T20:01:57Z
_version_ 1777406907534802944