Kaedah pengajaran subjek Hifz al-Qur’an terhadap pelajar tahfiz di Marsah, Johor

Kajian ini menganalisis tentang pelajar tahfiz terhadap kaedah pengajaran subjek di Jabatan Tahfiz al-Quran, Kolej Pengajian Islam, Johor (Marsah). Seramai enam orang responden telah dipilih, iaitu tiga orang pelajar lelaki dan tiga orang pelajar perempuan yang menduduki semester akhir, iaitu serama...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Intan Zakiah Jamaluddin, Mohamad Khairi Othman, Mohd Zailani Mohd. Yusof, Mardzelah Makhsin
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/12105/
http://journalarticle.ukm.my/12105/
http://journalarticle.ukm.my/12105/1/25693-76675-1-SM.pdf
id ukm-12105
recordtype eprints
spelling ukm-121052018-09-23T05:48:31Z http://journalarticle.ukm.my/12105/ Kaedah pengajaran subjek Hifz al-Qur’an terhadap pelajar tahfiz di Marsah, Johor Intan Zakiah Jamaluddin, Mohamad Khairi Othman, Mohd Zailani Mohd. Yusof, Mardzelah Makhsin, Kajian ini menganalisis tentang pelajar tahfiz terhadap kaedah pengajaran subjek di Jabatan Tahfiz al-Quran, Kolej Pengajian Islam, Johor (Marsah). Seramai enam orang responden telah dipilih, iaitu tiga orang pelajar lelaki dan tiga orang pelajar perempuan yang menduduki semester akhir, iaitu seramai enam orang. Bilangan ini adalah memadai bagi analisis penerokaan data kualitatif. Pemilihan responden pada tahap ini adalah berasaskan kepada gred pencapaian dalam subjek Ḥifẓ al-Qur’an iaitu gred pencapaian mumtaz (cemerlang), jayyid (baik) dan maqbul (lulus). Bagi tujuan menilai kaedah pengajaran subjek Ḥifẓ al-Qur’an, sesi temu bual telah dijalankan ke atas pelajar. Kandungan temu bual merangkumi ilmu, kemahiran dan personaliti pensyarah, aktiviti pengajaran serta amalan pengajaran subjek Ḥifẓ al-Qur’an yang digunakan oleh pensyarah. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pensyarah subjek Ḥifẓ al-Qur’an menggunakan kaedah tersendiri dalam pengajaran di samping menekankan tatacara pembacaan al-Quran. Dari segi aktiviti pengajaran subjek Hifz al-Quran, pensyarah melaksanakan aktiviti tasmī. Dari segi amalan pengajaran pensyarah, menjalankan aktiviti murājaʿaṯ pada setiap hari. Pensyarah turut memberikan tanggungjawab menghafaz al-Quran secara formal di hadapan pensyarah kepada pelajar lelaki pada setiap hari, manakala bagi pelajar perempuan, pensyarah mengkhususkan aktiviti murajaʿaṯ semasa maʿdhuraṯ. Secara keseluruhannya, terdapat beberapa elemen yang harus diberi perhatian bagi meningkatkan pengajaran subjek Ḥifẓ al-Qur’an seperti penekanan aspek murājaʿaṯ dan usaha meningkatkan gred pencapaian pelajar perempuan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/12105/1/25693-76675-1-SM.pdf Intan Zakiah Jamaluddin, and Mohamad Khairi Othman, and Mohd Zailani Mohd. Yusof, and Mardzelah Makhsin, (2018) Kaedah pengajaran subjek Hifz al-Qur’an terhadap pelajar tahfiz di Marsah, Johor. Jurnal Hadhari, 10 (1). pp. 109-124. ISSN 1985-6830 http://ejournals.ukm.my/jhadhari/issue/view/1090
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini menganalisis tentang pelajar tahfiz terhadap kaedah pengajaran subjek di Jabatan Tahfiz al-Quran, Kolej Pengajian Islam, Johor (Marsah). Seramai enam orang responden telah dipilih, iaitu tiga orang pelajar lelaki dan tiga orang pelajar perempuan yang menduduki semester akhir, iaitu seramai enam orang. Bilangan ini adalah memadai bagi analisis penerokaan data kualitatif. Pemilihan responden pada tahap ini adalah berasaskan kepada gred pencapaian dalam subjek Ḥifẓ al-Qur’an iaitu gred pencapaian mumtaz (cemerlang), jayyid (baik) dan maqbul (lulus). Bagi tujuan menilai kaedah pengajaran subjek Ḥifẓ al-Qur’an, sesi temu bual telah dijalankan ke atas pelajar. Kandungan temu bual merangkumi ilmu, kemahiran dan personaliti pensyarah, aktiviti pengajaran serta amalan pengajaran subjek Ḥifẓ al-Qur’an yang digunakan oleh pensyarah. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pensyarah subjek Ḥifẓ al-Qur’an menggunakan kaedah tersendiri dalam pengajaran di samping menekankan tatacara pembacaan al-Quran. Dari segi aktiviti pengajaran subjek Hifz al-Quran, pensyarah melaksanakan aktiviti tasmī. Dari segi amalan pengajaran pensyarah, menjalankan aktiviti murājaʿaṯ pada setiap hari. Pensyarah turut memberikan tanggungjawab menghafaz al-Quran secara formal di hadapan pensyarah kepada pelajar lelaki pada setiap hari, manakala bagi pelajar perempuan, pensyarah mengkhususkan aktiviti murajaʿaṯ semasa maʿdhuraṯ. Secara keseluruhannya, terdapat beberapa elemen yang harus diberi perhatian bagi meningkatkan pengajaran subjek Ḥifẓ al-Qur’an seperti penekanan aspek murājaʿaṯ dan usaha meningkatkan gred pencapaian pelajar perempuan.
format Article
author Intan Zakiah Jamaluddin,
Mohamad Khairi Othman,
Mohd Zailani Mohd. Yusof,
Mardzelah Makhsin,
spellingShingle Intan Zakiah Jamaluddin,
Mohamad Khairi Othman,
Mohd Zailani Mohd. Yusof,
Mardzelah Makhsin,
Kaedah pengajaran subjek Hifz al-Qur’an terhadap pelajar tahfiz di Marsah, Johor
author_facet Intan Zakiah Jamaluddin,
Mohamad Khairi Othman,
Mohd Zailani Mohd. Yusof,
Mardzelah Makhsin,
author_sort Intan Zakiah Jamaluddin,
title Kaedah pengajaran subjek Hifz al-Qur’an terhadap pelajar tahfiz di Marsah, Johor
title_short Kaedah pengajaran subjek Hifz al-Qur’an terhadap pelajar tahfiz di Marsah, Johor
title_full Kaedah pengajaran subjek Hifz al-Qur’an terhadap pelajar tahfiz di Marsah, Johor
title_fullStr Kaedah pengajaran subjek Hifz al-Qur’an terhadap pelajar tahfiz di Marsah, Johor
title_full_unstemmed Kaedah pengajaran subjek Hifz al-Qur’an terhadap pelajar tahfiz di Marsah, Johor
title_sort kaedah pengajaran subjek hifz al-qur’an terhadap pelajar tahfiz di marsah, johor
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/12105/
http://journalarticle.ukm.my/12105/
http://journalarticle.ukm.my/12105/1/25693-76675-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:01:52Z
last_indexed 2023-09-18T20:01:52Z
_version_ 1777406902391537664