Sorotan literatur perniagaan jualan langsung secara pemasaran berbilang tingkat vs sistem Piramid
Kaedah pemasaran jualan langsung secara berbilang tingkat atau dikenali sebagai Multilevel Marketing (MLM) semakin mendapat sambutan masyarakat Malaysia. Sungguhpun begitu, bentuk perniagaan ini dirudung dengan pelbagai isu yang berkait rapat dengan soal sikap dan etika pihak yang menjalankannya. ML...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2017
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/11936/ http://journalarticle.ukm.my/11936/ http://journalarticle.ukm.my/11936/1/22613-67932-1-PB.pdf |
id |
ukm-11936 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-119362018-07-22T02:28:27Z http://journalarticle.ukm.my/11936/ Sorotan literatur perniagaan jualan langsung secara pemasaran berbilang tingkat vs sistem Piramid Suhailah Mohd Nordin, Salmy Edawati Yaacob, Kaedah pemasaran jualan langsung secara berbilang tingkat atau dikenali sebagai Multilevel Marketing (MLM) semakin mendapat sambutan masyarakat Malaysia. Sungguhpun begitu, bentuk perniagaan ini dirudung dengan pelbagai isu yang berkait rapat dengan soal sikap dan etika pihak yang menjalankannya. MLM juga berdepan dengan skeptisme dan kekeliruan, iaitu pengguna keliru seterusnya gagal membezakan sistem perniagaan MLM yang sah dengan sistem Piramid atau money game sehinggakan sebahagian mereka menyamakan keduanya. Justeru, artikel ini bertujuan untuk menyoroti kajian lepas berkaitan dengan struktur serta konsep MLM dan sistem Piramid. Analisis literatur dibuat untuk mencari persamaan dan perbezaan antara sistem perniagaan MLM dengan sistem Piramid. Kajian ini berbentuk kualitatif dengan mengambil pendekatan kajian kepustakaan. Hasil kajian mendapati terdapat pelbagai pandangan daripada ahli ekonomi yang sebahagian pengkaji menyamakan konsep perniagaan MLM Konvensional ini dengan sistem Piramid kerana keduanya hanya mementingkan aktiviti merekrut downline untuk mendapatkan keuntungan yang tinggi. Manakala, sebahagian pengkaji membezakan dengan jelas antara kedua sistem pemasaran ini dari sudut struktur serta konsep perniagaan, iaitu MLM merupakan perniagaan yang berteraskan penjualan produk atau perkhidmatan syarikat, manakala sistem Piramid lebih memfokuskan pencarian downline semata. Implikasinya, satu kajian lain perlu dilakukan secara terperinci berkenaan struktur dan bentuk MLM Patuh Syariah memandangkan sistem perniagaan ini semakin diterima oleh orang Islam. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11936/1/22613-67932-1-PB.pdf Suhailah Mohd Nordin, and Salmy Edawati Yaacob, (2017) Sorotan literatur perniagaan jualan langsung secara pemasaran berbilang tingkat vs sistem Piramid. Islamiyyat : Jurnal Antarabangsa Pengajian Islam; International Journal of Islamic Studies, 39 (2). pp. 143-152. ISSN 0216-5636 http://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1056 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kaedah pemasaran jualan langsung secara berbilang tingkat atau dikenali sebagai Multilevel Marketing (MLM) semakin mendapat sambutan masyarakat Malaysia. Sungguhpun begitu, bentuk perniagaan ini dirudung dengan pelbagai isu yang berkait rapat dengan soal sikap dan etika pihak yang menjalankannya. MLM juga berdepan dengan skeptisme dan kekeliruan, iaitu pengguna keliru seterusnya gagal membezakan sistem perniagaan MLM yang sah dengan sistem Piramid atau money game sehinggakan sebahagian mereka menyamakan keduanya. Justeru, artikel ini bertujuan untuk menyoroti kajian lepas berkaitan dengan struktur serta konsep MLM dan sistem Piramid. Analisis literatur dibuat untuk mencari persamaan dan perbezaan antara sistem perniagaan MLM dengan sistem Piramid. Kajian ini berbentuk kualitatif dengan mengambil pendekatan kajian kepustakaan. Hasil kajian mendapati terdapat pelbagai pandangan daripada ahli ekonomi yang sebahagian pengkaji menyamakan konsep perniagaan MLM Konvensional ini dengan sistem Piramid kerana keduanya hanya mementingkan aktiviti merekrut downline untuk mendapatkan keuntungan yang tinggi. Manakala, sebahagian pengkaji membezakan dengan jelas antara kedua sistem pemasaran ini dari sudut struktur serta konsep perniagaan, iaitu MLM merupakan perniagaan yang berteraskan penjualan produk atau perkhidmatan syarikat, manakala sistem Piramid lebih memfokuskan pencarian downline semata. Implikasinya, satu kajian lain perlu dilakukan secara terperinci berkenaan struktur dan bentuk MLM Patuh Syariah memandangkan sistem perniagaan ini semakin diterima oleh orang Islam. |
format |
Article |
author |
Suhailah Mohd Nordin, Salmy Edawati Yaacob, |
spellingShingle |
Suhailah Mohd Nordin, Salmy Edawati Yaacob, Sorotan literatur perniagaan jualan langsung secara pemasaran berbilang tingkat vs sistem Piramid |
author_facet |
Suhailah Mohd Nordin, Salmy Edawati Yaacob, |
author_sort |
Suhailah Mohd Nordin, |
title |
Sorotan literatur perniagaan jualan langsung secara pemasaran berbilang tingkat vs sistem Piramid |
title_short |
Sorotan literatur perniagaan jualan langsung secara pemasaran berbilang tingkat vs sistem Piramid |
title_full |
Sorotan literatur perniagaan jualan langsung secara pemasaran berbilang tingkat vs sistem Piramid |
title_fullStr |
Sorotan literatur perniagaan jualan langsung secara pemasaran berbilang tingkat vs sistem Piramid |
title_full_unstemmed |
Sorotan literatur perniagaan jualan langsung secara pemasaran berbilang tingkat vs sistem Piramid |
title_sort |
sorotan literatur perniagaan jualan langsung secara pemasaran berbilang tingkat vs sistem piramid |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2017 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/11936/ http://journalarticle.ukm.my/11936/ http://journalarticle.ukm.my/11936/1/22613-67932-1-PB.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:01:29Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:01:29Z |
_version_ |
1777406877913579520 |