Sorotan literatur perniagaan jualan langsung secara pemasaran berbilang tingkat vs sistem Piramid

Kaedah pemasaran jualan langsung secara berbilang tingkat atau dikenali sebagai Multilevel Marketing (MLM) semakin mendapat sambutan masyarakat Malaysia. Sungguhpun begitu, bentuk perniagaan ini dirudung dengan pelbagai isu yang berkait rapat dengan soal sikap dan etika pihak yang menjalankannya. ML...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Suhailah Mohd Nordin, Salmy Edawati Yaacob
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11936/
http://journalarticle.ukm.my/11936/
http://journalarticle.ukm.my/11936/1/22613-67932-1-PB.pdf
id ukm-11936
recordtype eprints
spelling ukm-119362018-07-22T02:28:27Z http://journalarticle.ukm.my/11936/ Sorotan literatur perniagaan jualan langsung secara pemasaran berbilang tingkat vs sistem Piramid Suhailah Mohd Nordin, Salmy Edawati Yaacob, Kaedah pemasaran jualan langsung secara berbilang tingkat atau dikenali sebagai Multilevel Marketing (MLM) semakin mendapat sambutan masyarakat Malaysia. Sungguhpun begitu, bentuk perniagaan ini dirudung dengan pelbagai isu yang berkait rapat dengan soal sikap dan etika pihak yang menjalankannya. MLM juga berdepan dengan skeptisme dan kekeliruan, iaitu pengguna keliru seterusnya gagal membezakan sistem perniagaan MLM yang sah dengan sistem Piramid atau money game sehinggakan sebahagian mereka menyamakan keduanya. Justeru, artikel ini bertujuan untuk menyoroti kajian lepas berkaitan dengan struktur serta konsep MLM dan sistem Piramid. Analisis literatur dibuat untuk mencari persamaan dan perbezaan antara sistem perniagaan MLM dengan sistem Piramid. Kajian ini berbentuk kualitatif dengan mengambil pendekatan kajian kepustakaan. Hasil kajian mendapati terdapat pelbagai pandangan daripada ahli ekonomi yang sebahagian pengkaji menyamakan konsep perniagaan MLM Konvensional ini dengan sistem Piramid kerana keduanya hanya mementingkan aktiviti merekrut downline untuk mendapatkan keuntungan yang tinggi. Manakala, sebahagian pengkaji membezakan dengan jelas antara kedua sistem pemasaran ini dari sudut struktur serta konsep perniagaan, iaitu MLM merupakan perniagaan yang berteraskan penjualan produk atau perkhidmatan syarikat, manakala sistem Piramid lebih memfokuskan pencarian downline semata. Implikasinya, satu kajian lain perlu dilakukan secara terperinci berkenaan struktur dan bentuk MLM Patuh Syariah memandangkan sistem perniagaan ini semakin diterima oleh orang Islam. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11936/1/22613-67932-1-PB.pdf Suhailah Mohd Nordin, and Salmy Edawati Yaacob, (2017) Sorotan literatur perniagaan jualan langsung secara pemasaran berbilang tingkat vs sistem Piramid. Islamiyyat : Jurnal Antarabangsa Pengajian Islam; International Journal of Islamic Studies, 39 (2). pp. 143-152. ISSN 0216-5636 http://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/1056
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kaedah pemasaran jualan langsung secara berbilang tingkat atau dikenali sebagai Multilevel Marketing (MLM) semakin mendapat sambutan masyarakat Malaysia. Sungguhpun begitu, bentuk perniagaan ini dirudung dengan pelbagai isu yang berkait rapat dengan soal sikap dan etika pihak yang menjalankannya. MLM juga berdepan dengan skeptisme dan kekeliruan, iaitu pengguna keliru seterusnya gagal membezakan sistem perniagaan MLM yang sah dengan sistem Piramid atau money game sehinggakan sebahagian mereka menyamakan keduanya. Justeru, artikel ini bertujuan untuk menyoroti kajian lepas berkaitan dengan struktur serta konsep MLM dan sistem Piramid. Analisis literatur dibuat untuk mencari persamaan dan perbezaan antara sistem perniagaan MLM dengan sistem Piramid. Kajian ini berbentuk kualitatif dengan mengambil pendekatan kajian kepustakaan. Hasil kajian mendapati terdapat pelbagai pandangan daripada ahli ekonomi yang sebahagian pengkaji menyamakan konsep perniagaan MLM Konvensional ini dengan sistem Piramid kerana keduanya hanya mementingkan aktiviti merekrut downline untuk mendapatkan keuntungan yang tinggi. Manakala, sebahagian pengkaji membezakan dengan jelas antara kedua sistem pemasaran ini dari sudut struktur serta konsep perniagaan, iaitu MLM merupakan perniagaan yang berteraskan penjualan produk atau perkhidmatan syarikat, manakala sistem Piramid lebih memfokuskan pencarian downline semata. Implikasinya, satu kajian lain perlu dilakukan secara terperinci berkenaan struktur dan bentuk MLM Patuh Syariah memandangkan sistem perniagaan ini semakin diterima oleh orang Islam.
format Article
author Suhailah Mohd Nordin,
Salmy Edawati Yaacob,
spellingShingle Suhailah Mohd Nordin,
Salmy Edawati Yaacob,
Sorotan literatur perniagaan jualan langsung secara pemasaran berbilang tingkat vs sistem Piramid
author_facet Suhailah Mohd Nordin,
Salmy Edawati Yaacob,
author_sort Suhailah Mohd Nordin,
title Sorotan literatur perniagaan jualan langsung secara pemasaran berbilang tingkat vs sistem Piramid
title_short Sorotan literatur perniagaan jualan langsung secara pemasaran berbilang tingkat vs sistem Piramid
title_full Sorotan literatur perniagaan jualan langsung secara pemasaran berbilang tingkat vs sistem Piramid
title_fullStr Sorotan literatur perniagaan jualan langsung secara pemasaran berbilang tingkat vs sistem Piramid
title_full_unstemmed Sorotan literatur perniagaan jualan langsung secara pemasaran berbilang tingkat vs sistem Piramid
title_sort sorotan literatur perniagaan jualan langsung secara pemasaran berbilang tingkat vs sistem piramid
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/11936/
http://journalarticle.ukm.my/11936/
http://journalarticle.ukm.my/11936/1/22613-67932-1-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:01:29Z
last_indexed 2023-09-18T20:01:29Z
_version_ 1777406877913579520