Tahap penguasaan kemahiran bertutur Bahasa Melayu dalam kalangan murid bukan penutur natif

Penguasaan berbahasa kebangsaan perlu untuk meningkatkan ilmu, kemahiran dan kompetensi seseorang murid. Kajian lepas mendapati murid bukan Melayu di Malaysia tidak cekap berbahasa Melayu. Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap profesiensi kemahiran bertutur dalam kalangan murid bukan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nora’azian Nahar, Fadzilah Abd. Rahman
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11838/
http://journalarticle.ukm.my/11838/
http://journalarticle.ukm.my/11838/1/169-327-1-SM.pdf
Description
Summary:Penguasaan berbahasa kebangsaan perlu untuk meningkatkan ilmu, kemahiran dan kompetensi seseorang murid. Kajian lepas mendapati murid bukan Melayu di Malaysia tidak cekap berbahasa Melayu. Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap profesiensi kemahiran bertutur dalam kalangan murid bukan penutur natif. Seramai 414 orang sampel kajian daripada 5 buah sekolah SJKC dan SJKT di Daerah Kuantan telah dipilih. Analisis kajian menggunakan Ujian Bertutur UPBM_SR dan borang soal selidik. Data diproses menggunakan IBMSPSS Versi 23 dengan reka bentuk tinjauan hirisan rentas. Keputusan menunjukkan majoriti murid mendapat Tahap 4 dan sebanyak 55.7% masih tidak fasih dalam kemahiran bertutur. Secara keseluruhan analisis menunjukkan tahap kemahiran bertutur murid di SJK Daerah Kuantan adalah tahap sederhana. Usaha untuk melahirkan murid yang profesien bertutur dalam bahasa Melayu perlu dipergiat. Murid bukan Melayu wajib mempraktikkan penggunaan bahasa Melayu dalam kehidupan secara berterusan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang berketrampilan dalam berbahasa.