Tahap kesediaan guru cemerlang Bahasa Melayu terhadap pelaksanaan komuniti pembelajaran profesional di sekolah menengah di negeri Melaka
Komuniti Pembelajaran Profesional (KPP) merupakan pendekatan baharu yang diperkenalkan dalam bidang pendidikan di Malaysia. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesediaan GCBM terhadap pelaksanaan KPP ini di sekolah menengah di negeri Melaka. Tahap kesediaan diukur berdasar...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/11837/ http://journalarticle.ukm.my/11837/ http://journalarticle.ukm.my/11837/1/168-325-1-SM.pdf |
Summary: | Komuniti Pembelajaran Profesional (KPP) merupakan
pendekatan baharu yang diperkenalkan dalam bidang pendidikan di
Malaysia. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti tahap
kesediaan GCBM terhadap pelaksanaan KPP ini di sekolah menengah
di negeri Melaka. Tahap kesediaan diukur berdasarkan tiga konstruk
utama, iaitu (i) menilai dan menyelia pengajaran guru, (ii) menyelaras
kurikulum dan (iii) memantau pencapaian akademik pelajar. Kajian
tinjauan ini menggunakan instrumen soal selidik dijalankan terhadap
semua 44 orang GCBM sekolah menengah di negeri Melaka. Dapatan
kajian menunjukkan bahawa GCBM sangat bersedia untuk
menyokong pelaksanaan dan pembudayaan KPP di sekolah
menengah. Justeru, langkah KPM memperkenalkan KPP dalam
membantu meningkatkan kualiti dan pencapaian akademik dan
kokurikulum sekolah adalah tepat pada masanya. |
---|