Pembangunan modul belajar-cara-belajar Bahasa Melayu Komunikasi
Bahasa Melayu menjadi bahasa utama di negara Malaysia. Mata pelajaran Bahasa Melayu Komunikasi menjadi prasyarat kepada pelajar warganegara asing untuk lulus dan dianugerahkan diploma atau ijazah dalam masa yang singkat. Dalam hal ini, pelajar asing akan menghadapi pelbagai masalah dalam menguasa...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
2017
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/11355/ http://journalarticle.ukm.my/11355/ http://journalarticle.ukm.my/11355/1/150-292-1-SM.pdf |
id |
ukm-11355 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-113552018-02-09T09:31:50Z http://journalarticle.ukm.my/11355/ Pembangunan modul belajar-cara-belajar Bahasa Melayu Komunikasi Sharala Subramaniam, Zamri Mahamod, Bahasa Melayu menjadi bahasa utama di negara Malaysia. Mata pelajaran Bahasa Melayu Komunikasi menjadi prasyarat kepada pelajar warganegara asing untuk lulus dan dianugerahkan diploma atau ijazah dalam masa yang singkat. Dalam hal ini, pelajar asing akan menghadapi pelbagai masalah dalam menguasai kemahiran bertutur, mendengar, membaca dan menulis dalam tempoh yang ditetapkan. Antara isu yang sering dibincangkan ialah kebanyakan pelajar asing yang mengikuti kursus Bahasa Melayu Komunikasi lemah dalam menguasai kemahiran berbahasa Melayu yang dipelajari dalam tempoh masa yang singkat. Kelemahan ini secara langsung menjejaskan kelancaran pengajian dan pencapaian akademik mereka secara keseluruhannya. Tujuan kajian ini ialah mereka bentuk Modul Belajar-Cara- Belajar Bahasa Melayu Komunikasi (MBCB BMK). Kajian ini memperjelaskan tentang langkah-langkah yang dilaksanakan untuk membangun MBCB BMK yang bertujuan untuk membantu memudahkan pelajar warganegara asing mempelajari Bahasa Melayu Komunikasi dan untuk melihat kebolehgunaan MBCB BMK dari segi antara muka, gambar, teks, isi kandungan, pendekatan pedagogi dan hubungan dengan teori pembelajaran. Dapatan kajian yang menunjukkan penggunaan MBCB BMK untuk mata pelajaran Bahasa Melayu Komunikasi menjadi satu alternatif kaedah pengajaran yang perlu dipertimbangkan oleh pihak Institusi Pengajian Tinggi (IPT). Penggunaan MBCB BMK ini memberikan peluang kepada guru untuk menghasilkan pelbagai teknik pengajaran yang mereka miliki. Kajian ini telah berjaya membangun MBCB BMK kepada pelajar warganegara asing di Institusi Pengajian Tinggi. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11355/1/150-292-1-SM.pdf Sharala Subramaniam, and Zamri Mahamod, (2017) Pembangunan modul belajar-cara-belajar Bahasa Melayu Komunikasi. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 7 (2). pp. 51-64. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/45 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Bahasa Melayu menjadi bahasa utama di negara Malaysia. Mata pelajaran
Bahasa Melayu Komunikasi menjadi prasyarat kepada pelajar warganegara asing
untuk lulus dan dianugerahkan diploma atau ijazah dalam masa yang singkat. Dalam
hal ini, pelajar asing akan menghadapi pelbagai masalah dalam menguasai
kemahiran bertutur, mendengar, membaca dan menulis dalam tempoh yang
ditetapkan. Antara isu yang sering dibincangkan ialah kebanyakan pelajar asing yang
mengikuti kursus Bahasa Melayu Komunikasi lemah dalam menguasai kemahiran
berbahasa Melayu yang dipelajari dalam tempoh masa yang singkat. Kelemahan ini
secara langsung menjejaskan kelancaran pengajian dan pencapaian akademik mereka
secara keseluruhannya. Tujuan kajian ini ialah mereka bentuk Modul Belajar-Cara-
Belajar Bahasa Melayu Komunikasi (MBCB BMK). Kajian ini memperjelaskan
tentang langkah-langkah yang dilaksanakan untuk membangun MBCB BMK yang
bertujuan untuk membantu memudahkan pelajar warganegara asing mempelajari
Bahasa Melayu Komunikasi dan untuk melihat kebolehgunaan MBCB BMK dari
segi antara muka, gambar, teks, isi kandungan, pendekatan pedagogi dan hubungan
dengan teori pembelajaran. Dapatan kajian yang menunjukkan penggunaan MBCB
BMK untuk mata pelajaran Bahasa Melayu Komunikasi menjadi satu alternatif
kaedah pengajaran yang perlu dipertimbangkan oleh pihak Institusi Pengajian Tinggi
(IPT). Penggunaan MBCB BMK ini memberikan peluang kepada guru untuk
menghasilkan pelbagai teknik pengajaran yang mereka miliki. Kajian ini telah
berjaya membangun MBCB BMK kepada pelajar warganegara asing di Institusi
Pengajian Tinggi. |
format |
Article |
author |
Sharala Subramaniam, Zamri Mahamod, |
spellingShingle |
Sharala Subramaniam, Zamri Mahamod, Pembangunan modul belajar-cara-belajar Bahasa Melayu Komunikasi |
author_facet |
Sharala Subramaniam, Zamri Mahamod, |
author_sort |
Sharala Subramaniam, |
title |
Pembangunan modul belajar-cara-belajar Bahasa Melayu Komunikasi |
title_short |
Pembangunan modul belajar-cara-belajar Bahasa Melayu Komunikasi |
title_full |
Pembangunan modul belajar-cara-belajar Bahasa Melayu Komunikasi |
title_fullStr |
Pembangunan modul belajar-cara-belajar Bahasa Melayu Komunikasi |
title_full_unstemmed |
Pembangunan modul belajar-cara-belajar Bahasa Melayu Komunikasi |
title_sort |
pembangunan modul belajar-cara-belajar bahasa melayu komunikasi |
publisher |
Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2017 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/11355/ http://journalarticle.ukm.my/11355/ http://journalarticle.ukm.my/11355/1/150-292-1-SM.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:00:04Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:00:04Z |
_version_ |
1777406789196709888 |