Kaedah perbahasan sebagai wahana pembelajaran dan pemudah cara berasaskan KBAT dalam proses penulisan karangan argumentatif

Penerapan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dalam proses pembelajaran dan pemudah cara (PdPc) di dalam bilik darjah menjadi sebahagian daripada agenda pendidikan negara. Peralihan tumpuan ini amat penting dalam memastikan kelestarian sistem pendidikan negara menyediakan murid untuk memaksimum...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Marzni Mohamed Mokhtar, Rohizani Yaakub, Fadzilah Amzah
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11351/
http://journalarticle.ukm.my/11351/
http://journalarticle.ukm.my/11351/1/146-284-1-SM.pdf
id ukm-11351
recordtype eprints
spelling ukm-113512018-02-09T09:27:43Z http://journalarticle.ukm.my/11351/ Kaedah perbahasan sebagai wahana pembelajaran dan pemudah cara berasaskan KBAT dalam proses penulisan karangan argumentatif Marzni Mohamed Mokhtar, Rohizani Yaakub, Fadzilah Amzah, Penerapan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dalam proses pembelajaran dan pemudah cara (PdPc) di dalam bilik darjah menjadi sebahagian daripada agenda pendidikan negara. Peralihan tumpuan ini amat penting dalam memastikan kelestarian sistem pendidikan negara menyediakan murid untuk memaksimumkan keupayaan kognitif mereka. Persaingan yang amat kompetitif dalam sistem pendidikan global menuntut pada pengamal sistem pendidikan perlu mengubah kaedah dan pendekatan yang digunakan dalam bilik darjah untuk merealisasikan agenda pendidikan negara ini. Justeru, kajian in dilangsungkan bagi meneliti bagaimana guru melaksanakan Pdp berasaskan KBAT dalam proses penulisan karangan argumentatif. Bagi mendapatkan gambaran yang holistik terhadap kaedah PdPc yang digunakan oleh guru, kajian ini dilaksanakan dengan menggunakanreka bentuk penyelidikan kajian kes kualitatif. Dua orang peserta kajian dilibatkan secara sukarela dan kajian ini dilaksanakan di sebuah sekolah berasrama penuh di sebuah daerah di Selangor. Bagi mengumpulkan data yang bermakna daripada kedua-dua peserta kajian, temu bual secara mendalam, pemerhatian di dalam bilik darjah dan penganalisisan dokumen sehingga data-data mencapai tahap ketepuan. Seterusnya, dapatan kajian dianalisis untuk membentuk kriteria dan tema bagi meneliti kaedah PdPc berasaskan KBAT yang diamalkan oleh kedua-dua peserta kajiandalam proses penulisan karangan argumentatif. Dapatan kajian memperlihatkan kaedah perbahasan digunakan sebagai salah satu cara melangsungkan PdPc berasaskan KBAT dalam proses penulisan karangan argumentatif. Secara keseluruhannya, kaedah perbahasan didapati berupaya menarik minat murid dan mencabar keupayaan murid menggunakan kognitif berfikir pada aras tinggi dalam usaha menyediakan hujah dan melengkapkan tugasan menulis karangan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11351/1/146-284-1-SM.pdf Marzni Mohamed Mokhtar, and Rohizani Yaakub, and Fadzilah Amzah, (2017) Kaedah perbahasan sebagai wahana pembelajaran dan pemudah cara berasaskan KBAT dalam proses penulisan karangan argumentatif. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 7 (2). pp. 1-12. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/45
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Penerapan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dalam proses pembelajaran dan pemudah cara (PdPc) di dalam bilik darjah menjadi sebahagian daripada agenda pendidikan negara. Peralihan tumpuan ini amat penting dalam memastikan kelestarian sistem pendidikan negara menyediakan murid untuk memaksimumkan keupayaan kognitif mereka. Persaingan yang amat kompetitif dalam sistem pendidikan global menuntut pada pengamal sistem pendidikan perlu mengubah kaedah dan pendekatan yang digunakan dalam bilik darjah untuk merealisasikan agenda pendidikan negara ini. Justeru, kajian in dilangsungkan bagi meneliti bagaimana guru melaksanakan Pdp berasaskan KBAT dalam proses penulisan karangan argumentatif. Bagi mendapatkan gambaran yang holistik terhadap kaedah PdPc yang digunakan oleh guru, kajian ini dilaksanakan dengan menggunakanreka bentuk penyelidikan kajian kes kualitatif. Dua orang peserta kajian dilibatkan secara sukarela dan kajian ini dilaksanakan di sebuah sekolah berasrama penuh di sebuah daerah di Selangor. Bagi mengumpulkan data yang bermakna daripada kedua-dua peserta kajian, temu bual secara mendalam, pemerhatian di dalam bilik darjah dan penganalisisan dokumen sehingga data-data mencapai tahap ketepuan. Seterusnya, dapatan kajian dianalisis untuk membentuk kriteria dan tema bagi meneliti kaedah PdPc berasaskan KBAT yang diamalkan oleh kedua-dua peserta kajiandalam proses penulisan karangan argumentatif. Dapatan kajian memperlihatkan kaedah perbahasan digunakan sebagai salah satu cara melangsungkan PdPc berasaskan KBAT dalam proses penulisan karangan argumentatif. Secara keseluruhannya, kaedah perbahasan didapati berupaya menarik minat murid dan mencabar keupayaan murid menggunakan kognitif berfikir pada aras tinggi dalam usaha menyediakan hujah dan melengkapkan tugasan menulis karangan.
format Article
author Marzni Mohamed Mokhtar,
Rohizani Yaakub,
Fadzilah Amzah,
spellingShingle Marzni Mohamed Mokhtar,
Rohizani Yaakub,
Fadzilah Amzah,
Kaedah perbahasan sebagai wahana pembelajaran dan pemudah cara berasaskan KBAT dalam proses penulisan karangan argumentatif
author_facet Marzni Mohamed Mokhtar,
Rohizani Yaakub,
Fadzilah Amzah,
author_sort Marzni Mohamed Mokhtar,
title Kaedah perbahasan sebagai wahana pembelajaran dan pemudah cara berasaskan KBAT dalam proses penulisan karangan argumentatif
title_short Kaedah perbahasan sebagai wahana pembelajaran dan pemudah cara berasaskan KBAT dalam proses penulisan karangan argumentatif
title_full Kaedah perbahasan sebagai wahana pembelajaran dan pemudah cara berasaskan KBAT dalam proses penulisan karangan argumentatif
title_fullStr Kaedah perbahasan sebagai wahana pembelajaran dan pemudah cara berasaskan KBAT dalam proses penulisan karangan argumentatif
title_full_unstemmed Kaedah perbahasan sebagai wahana pembelajaran dan pemudah cara berasaskan KBAT dalam proses penulisan karangan argumentatif
title_sort kaedah perbahasan sebagai wahana pembelajaran dan pemudah cara berasaskan kbat dalam proses penulisan karangan argumentatif
publisher Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/11351/
http://journalarticle.ukm.my/11351/
http://journalarticle.ukm.my/11351/1/146-284-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:00:04Z
last_indexed 2023-09-18T20:00:04Z
_version_ 1777406788584341504