Perniagaan Muhammad SAW era setelah kenabian: sebuah tamadun baharu

Perniagaan Nabi Muhammad SAW berlaku sebelum beliau dilantik menjadi Nabi, adapun setelah menerima wahyu (al-Quran) Baginda tidak lagi memiliki kesempatan untuk melakukan aktiviti perniagaan. Sebagai seorang nabi dan juga bekas peniaga berjaya, Muhammad SAW sentiasa menyokong serta mengajarkan ca...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Suwandi Suwandi, Muhammad Hakimi Mohd Shafiai, Wan Nasyrudin Wan Abdullah
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11348/
http://journalarticle.ukm.my/11348/
http://journalarticle.ukm.my/11348/1/21799-62722-1-SM.pdf
id ukm-11348
recordtype eprints
spelling ukm-113482018-02-08T14:21:22Z http://journalarticle.ukm.my/11348/ Perniagaan Muhammad SAW era setelah kenabian: sebuah tamadun baharu Suwandi Suwandi, Muhammad Hakimi Mohd Shafiai, Wan Nasyrudin Wan Abdullah, Perniagaan Nabi Muhammad SAW berlaku sebelum beliau dilantik menjadi Nabi, adapun setelah menerima wahyu (al-Quran) Baginda tidak lagi memiliki kesempatan untuk melakukan aktiviti perniagaan. Sebagai seorang nabi dan juga bekas peniaga berjaya, Muhammad SAW sentiasa menyokong serta mengajarkan cara berniaga yang baik sesuai syariah kepada para sahabat. Perniagaan yang dijalankan sesuai dengan arahan Baginda telah membawa para sahabat dan juga umat Islam ketika itu ke arah kejayaan perniagaan, malahan tidak hanya membawa keuntungan bagi peniaga sahaja tetapi juga terbukti membawa umat Islam kepada suatu perekonomian yang maju (economic civil society). Apakah sebenarnya yang diajarkan oleh Muhammad SAW sehingga menyebabkan umat Islam memperoleh kejayaan dalam perniagaan dan juga kemajuan ekonomi ketika itu? Di atas maksud tersebut kajian kualitatif ini dijalankan dan untuk memperoleh hasil kajian yang signifikan maka kajian ini menggunakan kaedah kepustakaan, pensejarahan dan kaedah tafsir. Hasil kajian merumuskan bahawa Baginda mengajarkan perniagaan sesuai dengan al-Quran dan al-Hadis. Antara asas-asas perniagaan berasaskan al-Quran dan al-Hadis ialah asas tauhid, asas kejujuran, asas keadilan sosial, asas kebebasan, asas tanggungjawab, asas keseimbangan, asas kebenaran dan asas tolong-menolong. Prinsip-prinsip asas perniagaan sedemikian sebenarnya sesuai untuk diamalkan oleh peniaga Islam kontemporeri bagi menonjolkan nilai-nilai Islam dalam perniagaan masa kini. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11348/1/21799-62722-1-SM.pdf Suwandi Suwandi, and Muhammad Hakimi Mohd Shafiai, and Wan Nasyrudin Wan Abdullah, (2017) Perniagaan Muhammad SAW era setelah kenabian: sebuah tamadun baharu. Jurnal Hadhari, 9 (2). pp. 337-351. ISSN 1985-6830 http://ejournals.ukm.my/jhadhari/issue/view/1034
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Perniagaan Nabi Muhammad SAW berlaku sebelum beliau dilantik menjadi Nabi, adapun setelah menerima wahyu (al-Quran) Baginda tidak lagi memiliki kesempatan untuk melakukan aktiviti perniagaan. Sebagai seorang nabi dan juga bekas peniaga berjaya, Muhammad SAW sentiasa menyokong serta mengajarkan cara berniaga yang baik sesuai syariah kepada para sahabat. Perniagaan yang dijalankan sesuai dengan arahan Baginda telah membawa para sahabat dan juga umat Islam ketika itu ke arah kejayaan perniagaan, malahan tidak hanya membawa keuntungan bagi peniaga sahaja tetapi juga terbukti membawa umat Islam kepada suatu perekonomian yang maju (economic civil society). Apakah sebenarnya yang diajarkan oleh Muhammad SAW sehingga menyebabkan umat Islam memperoleh kejayaan dalam perniagaan dan juga kemajuan ekonomi ketika itu? Di atas maksud tersebut kajian kualitatif ini dijalankan dan untuk memperoleh hasil kajian yang signifikan maka kajian ini menggunakan kaedah kepustakaan, pensejarahan dan kaedah tafsir. Hasil kajian merumuskan bahawa Baginda mengajarkan perniagaan sesuai dengan al-Quran dan al-Hadis. Antara asas-asas perniagaan berasaskan al-Quran dan al-Hadis ialah asas tauhid, asas kejujuran, asas keadilan sosial, asas kebebasan, asas tanggungjawab, asas keseimbangan, asas kebenaran dan asas tolong-menolong. Prinsip-prinsip asas perniagaan sedemikian sebenarnya sesuai untuk diamalkan oleh peniaga Islam kontemporeri bagi menonjolkan nilai-nilai Islam dalam perniagaan masa kini.
format Article
author Suwandi Suwandi,
Muhammad Hakimi Mohd Shafiai,
Wan Nasyrudin Wan Abdullah,
spellingShingle Suwandi Suwandi,
Muhammad Hakimi Mohd Shafiai,
Wan Nasyrudin Wan Abdullah,
Perniagaan Muhammad SAW era setelah kenabian: sebuah tamadun baharu
author_facet Suwandi Suwandi,
Muhammad Hakimi Mohd Shafiai,
Wan Nasyrudin Wan Abdullah,
author_sort Suwandi Suwandi,
title Perniagaan Muhammad SAW era setelah kenabian: sebuah tamadun baharu
title_short Perniagaan Muhammad SAW era setelah kenabian: sebuah tamadun baharu
title_full Perniagaan Muhammad SAW era setelah kenabian: sebuah tamadun baharu
title_fullStr Perniagaan Muhammad SAW era setelah kenabian: sebuah tamadun baharu
title_full_unstemmed Perniagaan Muhammad SAW era setelah kenabian: sebuah tamadun baharu
title_sort perniagaan muhammad saw era setelah kenabian: sebuah tamadun baharu
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/11348/
http://journalarticle.ukm.my/11348/
http://journalarticle.ukm.my/11348/1/21799-62722-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:00:03Z
last_indexed 2023-09-18T20:00:03Z
_version_ 1777406788096753664