Penyertaan sosial dan indeks kesejahteraan sosial subjektif kanak-kanak miskin di Malaysia

Setiap kanak-kanak berhak memenuhi keperluan asasi masing-masing. Salah satu daripada keperluan asasi mereka adalah menyertai aktiviti sosial yang berlangsung dalam kehidupan masyarakat. Penyertaan sosial merupakan salah satu daripada domain kesejahteraan subjektif. Keperluan kepada penyertaan sosia...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Siti Hajar Abu Bakar Ah, Noralina Omar, Zaiton Azman
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11258/
http://journalarticle.ukm.my/11258/
http://journalarticle.ukm.my/11258/1/13621-55949-1-PB.pdf
id ukm-11258
recordtype eprints
spelling ukm-112582018-01-14T14:20:44Z http://journalarticle.ukm.my/11258/ Penyertaan sosial dan indeks kesejahteraan sosial subjektif kanak-kanak miskin di Malaysia Siti Hajar Abu Bakar Ah, Noralina Omar, Zaiton Azman, Setiap kanak-kanak berhak memenuhi keperluan asasi masing-masing. Salah satu daripada keperluan asasi mereka adalah menyertai aktiviti sosial yang berlangsung dalam kehidupan masyarakat. Penyertaan sosial merupakan salah satu daripada domain kesejahteraan subjektif. Keperluan kepada penyertaan sosial yang dipenuhi menyumbang kepada kesejahteraan hidup kanak-kanak sekaligus mendorong kanak-kanak untuk memberi sumbangan aktif dalam komuniti. Artikel 31, Konvensyen Hak Kanak-kanak (CRC) menyatakan dengan jelas mengenai hak kanak-kanak terhadap penyertaan sosial. Artikel ini memperihalkan status penyertaan sosial kanak-kanak miskin di Malaysia. Data empirikal diambil daripada Survei Indikator Kanak-kanak 2013-2015 yang melibatkan 200 kanak-kanak Malaysia berusia 9 hingga 17 tahun. Sampel tersebut mewakili 100 keluarga miskin dari bandar dan 100 keluarga miskin dari luar bandar. Dalam kajian ini, penyertaan sosial dinilai berdasarkan sejauh mana responden berpeluang untuk membangun dan mengembangkan potensi diri mereka seoptimum mungkin. Penyertaan sosial diukur dengan menggunakan 34 item yang terbahagi kepada lima komponen iaitu penyertaan secara sendirian, bersama rakan, di sekolah, bersama keluarga dan di dalam komuniti. Dari aspek penyertaan sosial, hasil kajian menunjukkan tahap kesejahteraan subjektif kanak-kanak miskin di Malaysia masih berada pada tahap sederhana. Dapatan ini merupakan satu input penting dalam sebarang usaha untuk mengubahsuai Dasar Kanak-kanak Negara. Ia juga penting untuk merancang program intervensi sosial yang berkesan, yang dapat meningkatkan lagi kesejahteraan subjektif kanak-kanak. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11258/1/13621-55949-1-PB.pdf Siti Hajar Abu Bakar Ah, and Noralina Omar, and Zaiton Azman, (2017) Penyertaan sosial dan indeks kesejahteraan sosial subjektif kanak-kanak miskin di Malaysia. AKADEMIKA, 87 (2). pp. 105-118. ISSN 0126-5008 http://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/861
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Setiap kanak-kanak berhak memenuhi keperluan asasi masing-masing. Salah satu daripada keperluan asasi mereka adalah menyertai aktiviti sosial yang berlangsung dalam kehidupan masyarakat. Penyertaan sosial merupakan salah satu daripada domain kesejahteraan subjektif. Keperluan kepada penyertaan sosial yang dipenuhi menyumbang kepada kesejahteraan hidup kanak-kanak sekaligus mendorong kanak-kanak untuk memberi sumbangan aktif dalam komuniti. Artikel 31, Konvensyen Hak Kanak-kanak (CRC) menyatakan dengan jelas mengenai hak kanak-kanak terhadap penyertaan sosial. Artikel ini memperihalkan status penyertaan sosial kanak-kanak miskin di Malaysia. Data empirikal diambil daripada Survei Indikator Kanak-kanak 2013-2015 yang melibatkan 200 kanak-kanak Malaysia berusia 9 hingga 17 tahun. Sampel tersebut mewakili 100 keluarga miskin dari bandar dan 100 keluarga miskin dari luar bandar. Dalam kajian ini, penyertaan sosial dinilai berdasarkan sejauh mana responden berpeluang untuk membangun dan mengembangkan potensi diri mereka seoptimum mungkin. Penyertaan sosial diukur dengan menggunakan 34 item yang terbahagi kepada lima komponen iaitu penyertaan secara sendirian, bersama rakan, di sekolah, bersama keluarga dan di dalam komuniti. Dari aspek penyertaan sosial, hasil kajian menunjukkan tahap kesejahteraan subjektif kanak-kanak miskin di Malaysia masih berada pada tahap sederhana. Dapatan ini merupakan satu input penting dalam sebarang usaha untuk mengubahsuai Dasar Kanak-kanak Negara. Ia juga penting untuk merancang program intervensi sosial yang berkesan, yang dapat meningkatkan lagi kesejahteraan subjektif kanak-kanak.
format Article
author Siti Hajar Abu Bakar Ah,
Noralina Omar,
Zaiton Azman,
spellingShingle Siti Hajar Abu Bakar Ah,
Noralina Omar,
Zaiton Azman,
Penyertaan sosial dan indeks kesejahteraan sosial subjektif kanak-kanak miskin di Malaysia
author_facet Siti Hajar Abu Bakar Ah,
Noralina Omar,
Zaiton Azman,
author_sort Siti Hajar Abu Bakar Ah,
title Penyertaan sosial dan indeks kesejahteraan sosial subjektif kanak-kanak miskin di Malaysia
title_short Penyertaan sosial dan indeks kesejahteraan sosial subjektif kanak-kanak miskin di Malaysia
title_full Penyertaan sosial dan indeks kesejahteraan sosial subjektif kanak-kanak miskin di Malaysia
title_fullStr Penyertaan sosial dan indeks kesejahteraan sosial subjektif kanak-kanak miskin di Malaysia
title_full_unstemmed Penyertaan sosial dan indeks kesejahteraan sosial subjektif kanak-kanak miskin di Malaysia
title_sort penyertaan sosial dan indeks kesejahteraan sosial subjektif kanak-kanak miskin di malaysia
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/11258/
http://journalarticle.ukm.my/11258/
http://journalarticle.ukm.my/11258/1/13621-55949-1-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:59:48Z
last_indexed 2023-09-18T19:59:48Z
_version_ 1777406772194050048