Kemahiran generik dan pencapaian akademik dalam kalangan guru pelatih di Institut Pendidikan Guru Malaysia

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kemahiran generik dalam kalangan guru pelatih di salah sebuah Institut Pendidikan Guru (IPG) di Malaysia. Seramai 104 orang guru pelatih semester akhir Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) telah mengambil bahagian dalam kajian ini. Data diku...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kamarul Md. Shah, Farah Mukhtar, Hasnah Abdullah, Manoriza Abdul Malek, Zairiniah Mohd. Shukur
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11052/
http://journalarticle.ukm.my/11052/
http://journalarticle.ukm.my/11052/1/19599-55797-1-SM.pdf
id ukm-11052
recordtype eprints
spelling ukm-110522017-11-27T06:25:56Z http://journalarticle.ukm.my/11052/ Kemahiran generik dan pencapaian akademik dalam kalangan guru pelatih di Institut Pendidikan Guru Malaysia Kamarul Md. Shah, Farah Mukhtar, Hasnah Abdullah, Manoriza Abdul Malek, Zairiniah Mohd. Shukur, Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kemahiran generik dalam kalangan guru pelatih di salah sebuah Institut Pendidikan Guru (IPG) di Malaysia. Seramai 104 orang guru pelatih semester akhir Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) telah mengambil bahagian dalam kajian ini. Data dikumpulkan dengan menggunakan soal selidik yang telah diadaptasi dari soal selidik kemahiran generik yang telah dibina oleh SCANS (2001), Mohd Sattar (2009), Kamarudin (2010), Kemahiran Insaniah (KPTM 2006) dan Rangka Kerja Kualiti Malaysia – MQA (2005). Antara pemboleh ubah yang dikaji ialah: (1) kemahiran komunikasi, (2) kemahiran pemikiran kritis dan penyelesaian masalah, (3) kemahiran kerja berpasukan, (4) pembelajaran berterusan dan pengurusan maklumat, (5) kemahiran kepimpinan, (6) moral dan etika dan (7) kemahiran keusahawanan. Keputusan kajian menunjukkan bahawa tahap kemahiran generik guru-guru pelatih adalah berada pada tahap sangat baik. Keputusan kajian juga menunjukkan terdapat hubungan yang positif antara kemahiran generik dan pencapaian akademik guru pelatih. Selain itu, dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara kemahiran generik dan faktor jantina sebaliknya pula tiada perbezaan yang signifikan antara kemahiran generik dan faktor kaum. Kesimpulannya, kepentingan kerja berpasukan, kesediaan mengambil tanggungjawab dan pembelajaran secara kolaboratif merupakan antara aspek penting untuk pembelajaran yang berkesan dalam konteks ini yang perlu difikirkan oleh tenaga pengajar. Akhir sekali, kajian ini mencadangan beberapa inisiatif yang boleh dilakukan khususnya yang berkaitan dengan kemahiran generik untuk meningkatkan kebolehpasaran graduan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11052/1/19599-55797-1-SM.pdf Kamarul Md. Shah, and Farah Mukhtar, and Hasnah Abdullah, and Manoriza Abdul Malek, and Zairiniah Mohd. Shukur, (2017) Kemahiran generik dan pencapaian akademik dalam kalangan guru pelatih di Institut Pendidikan Guru Malaysia. Jurnal Pendidikan Malaysia, 42 (1). pp. 69-75. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/981
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kemahiran generik dalam kalangan guru pelatih di salah sebuah Institut Pendidikan Guru (IPG) di Malaysia. Seramai 104 orang guru pelatih semester akhir Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) telah mengambil bahagian dalam kajian ini. Data dikumpulkan dengan menggunakan soal selidik yang telah diadaptasi dari soal selidik kemahiran generik yang telah dibina oleh SCANS (2001), Mohd Sattar (2009), Kamarudin (2010), Kemahiran Insaniah (KPTM 2006) dan Rangka Kerja Kualiti Malaysia – MQA (2005). Antara pemboleh ubah yang dikaji ialah: (1) kemahiran komunikasi, (2) kemahiran pemikiran kritis dan penyelesaian masalah, (3) kemahiran kerja berpasukan, (4) pembelajaran berterusan dan pengurusan maklumat, (5) kemahiran kepimpinan, (6) moral dan etika dan (7) kemahiran keusahawanan. Keputusan kajian menunjukkan bahawa tahap kemahiran generik guru-guru pelatih adalah berada pada tahap sangat baik. Keputusan kajian juga menunjukkan terdapat hubungan yang positif antara kemahiran generik dan pencapaian akademik guru pelatih. Selain itu, dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara kemahiran generik dan faktor jantina sebaliknya pula tiada perbezaan yang signifikan antara kemahiran generik dan faktor kaum. Kesimpulannya, kepentingan kerja berpasukan, kesediaan mengambil tanggungjawab dan pembelajaran secara kolaboratif merupakan antara aspek penting untuk pembelajaran yang berkesan dalam konteks ini yang perlu difikirkan oleh tenaga pengajar. Akhir sekali, kajian ini mencadangan beberapa inisiatif yang boleh dilakukan khususnya yang berkaitan dengan kemahiran generik untuk meningkatkan kebolehpasaran graduan.
format Article
author Kamarul Md. Shah,
Farah Mukhtar,
Hasnah Abdullah,
Manoriza Abdul Malek,
Zairiniah Mohd. Shukur,
spellingShingle Kamarul Md. Shah,
Farah Mukhtar,
Hasnah Abdullah,
Manoriza Abdul Malek,
Zairiniah Mohd. Shukur,
Kemahiran generik dan pencapaian akademik dalam kalangan guru pelatih di Institut Pendidikan Guru Malaysia
author_facet Kamarul Md. Shah,
Farah Mukhtar,
Hasnah Abdullah,
Manoriza Abdul Malek,
Zairiniah Mohd. Shukur,
author_sort Kamarul Md. Shah,
title Kemahiran generik dan pencapaian akademik dalam kalangan guru pelatih di Institut Pendidikan Guru Malaysia
title_short Kemahiran generik dan pencapaian akademik dalam kalangan guru pelatih di Institut Pendidikan Guru Malaysia
title_full Kemahiran generik dan pencapaian akademik dalam kalangan guru pelatih di Institut Pendidikan Guru Malaysia
title_fullStr Kemahiran generik dan pencapaian akademik dalam kalangan guru pelatih di Institut Pendidikan Guru Malaysia
title_full_unstemmed Kemahiran generik dan pencapaian akademik dalam kalangan guru pelatih di Institut Pendidikan Guru Malaysia
title_sort kemahiran generik dan pencapaian akademik dalam kalangan guru pelatih di institut pendidikan guru malaysia
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/11052/
http://journalarticle.ukm.my/11052/
http://journalarticle.ukm.my/11052/1/19599-55797-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:59:11Z
last_indexed 2023-09-18T19:59:11Z
_version_ 1777406733675659264