Strategi dan corak pengantarabangsaan perniagaan agro di Malaysia
Artikel ini mengkaji pendekatan strategi pengantarabangsaan yang diambil oleh perusahaan kecil dan sederhana (PKS) agro. Objektif kajian ini ialah mengenalpasti strategi kemasukan dan pemilihan pasaran oleh syarikat PKS agro, dan mengetahui bagaimana ciri-ciri syarikat mempengaruhi kepantasan proses...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10831/ http://journalarticle.ukm.my/10831/ http://journalarticle.ukm.my/10831/1/16216-48612-1-PB.pdf |
id |
ukm-10831 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-108312017-10-11T08:11:46Z http://journalarticle.ukm.my/10831/ Strategi dan corak pengantarabangsaan perniagaan agro di Malaysia Zizah Che Senik, Rosmah Mat Isa, Ridzuan Md Sham, Ratana Jabir, Artikel ini mengkaji pendekatan strategi pengantarabangsaan yang diambil oleh perusahaan kecil dan sederhana (PKS) agro. Objektif kajian ini ialah mengenalpasti strategi kemasukan dan pemilihan pasaran oleh syarikat PKS agro, dan mengetahui bagaimana ciri-ciri syarikat mempengaruhi kepantasan proses pengantarabangsaan. Kajian kes digunakan keatas lima syarikat PKS agro di Malaysia. Kajian mendapati syarikat PKS agro menggunakan pelbagai strategi mod kemasukan seperti eksport langsung, usahasama, dan rakan kongsi asing untuk menembusi pasaran antarabangsa. Kajian membuktikan ciri-ciri syarikat seperti jenis produk, jenis perniagaan, dan pemilikan merupakan faktor utama yang mempengaruhi strategi mod kemasukan asing dan sasaran pasaran, yang kemudiannya menentukan corak pengantarabangsaan, samada tradisional ataupun born-global. Artikel ini mencadangkan satu tipologi corak pengantarabangsaan dan beberapa proposisi berkaitan dengan proses pengantarabangsaan. Kajian ini memberi panduan kepada pemilik/pengurus perniagaan industri agro untuk menembusi pasaran global. Manakala bagi penggubal dasar pula ianya boleh menjadi asas untuk membentuk garis panduan dalam membantu industri perniagaan agro bersaing di peringkat antarabangsa. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10831/1/16216-48612-1-PB.pdf Zizah Che Senik, and Rosmah Mat Isa, and Ridzuan Md Sham, and Ratana Jabir, (2016) Strategi dan corak pengantarabangsaan perniagaan agro di Malaysia. Jurnal Pengurusan, 48 . pp. 161-171. ISSN 0127-2713 http://ejournal.ukm.my/pengurusan/issue/view/883 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Artikel ini mengkaji pendekatan strategi pengantarabangsaan yang diambil oleh perusahaan kecil dan sederhana (PKS) agro. Objektif kajian ini ialah mengenalpasti strategi kemasukan dan pemilihan pasaran oleh syarikat PKS agro, dan mengetahui bagaimana ciri-ciri syarikat mempengaruhi kepantasan proses pengantarabangsaan. Kajian kes digunakan keatas lima syarikat PKS agro di Malaysia. Kajian mendapati syarikat PKS agro menggunakan pelbagai strategi mod kemasukan seperti eksport langsung, usahasama, dan rakan kongsi asing untuk menembusi pasaran antarabangsa. Kajian membuktikan ciri-ciri syarikat seperti jenis produk, jenis perniagaan, dan pemilikan merupakan faktor utama yang mempengaruhi strategi mod kemasukan asing dan sasaran pasaran, yang kemudiannya menentukan corak pengantarabangsaan, samada tradisional ataupun born-global. Artikel ini mencadangkan satu tipologi corak pengantarabangsaan dan beberapa proposisi berkaitan dengan proses pengantarabangsaan. Kajian ini memberi panduan kepada pemilik/pengurus perniagaan industri agro untuk menembusi pasaran global. Manakala bagi penggubal dasar pula ianya boleh menjadi asas untuk membentuk garis panduan dalam membantu industri perniagaan agro bersaing di peringkat antarabangsa. |
format |
Article |
author |
Zizah Che Senik, Rosmah Mat Isa, Ridzuan Md Sham, Ratana Jabir, |
spellingShingle |
Zizah Che Senik, Rosmah Mat Isa, Ridzuan Md Sham, Ratana Jabir, Strategi dan corak pengantarabangsaan perniagaan agro di Malaysia |
author_facet |
Zizah Che Senik, Rosmah Mat Isa, Ridzuan Md Sham, Ratana Jabir, |
author_sort |
Zizah Che Senik, |
title |
Strategi dan corak pengantarabangsaan perniagaan agro di Malaysia |
title_short |
Strategi dan corak pengantarabangsaan perniagaan agro di Malaysia |
title_full |
Strategi dan corak pengantarabangsaan perniagaan agro di Malaysia |
title_fullStr |
Strategi dan corak pengantarabangsaan perniagaan agro di Malaysia |
title_full_unstemmed |
Strategi dan corak pengantarabangsaan perniagaan agro di Malaysia |
title_sort |
strategi dan corak pengantarabangsaan perniagaan agro di malaysia |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2016 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/10831/ http://journalarticle.ukm.my/10831/ http://journalarticle.ukm.my/10831/1/16216-48612-1-PB.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:58:32Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:58:32Z |
_version_ |
1777406692770709504 |