Gaya dan strategi pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Perancis

Makalah ini membincangkan mengenai gaya dan strategi pembelajaran yang digunakan oleh pelajar Perancis dalam pembelajaran bahasa Melayu. Kajian dijalankan di Institut National des Langues et Civilisations Orientales (INA LCO), Paris. Subjek kajian terdiri daripada 19 pelajar Program Sarjana Muda...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Roshidah Hassan
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10662/
http://journalarticle.ukm.my/10662/
http://journalarticle.ukm.my/10662/1/14278-47851-2-PB.pdf
id ukm-10662
recordtype eprints
spelling ukm-106622017-09-11T02:24:47Z http://journalarticle.ukm.my/10662/ Gaya dan strategi pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Perancis Roshidah Hassan, Makalah ini membincangkan mengenai gaya dan strategi pembelajaran yang digunakan oleh pelajar Perancis dalam pembelajaran bahasa Melayu. Kajian dijalankan di Institut National des Langues et Civilisations Orientales (INA LCO), Paris. Subjek kajian terdiri daripada 19 pelajar Program Sarjana Muda Bahasa Indonesia/Malaysia, Jabatan Asia Tenggara dan Asia Pasifik (Centre du Asie du Sud-est et Pacifique), INALCO. Kajian ini bertujuan untuk memahami dan menghuraikan apakah gaya dan strategi pembelajaran yang digunakan oleh pelajar dalam pembelajaran bahasa. Data kajian diperolehi melalui soal selidik yang diadaptasi dari soal selidik Wang (2015) dan dianalisis menggunakan statistik mudah yang melihat kekerapan dan peratusan gaya dan strategi yang digunakan oleh pelajar. Analisis gaya pembelajaran yang diamalkan oleh pelajar dalam pembelajaran BM dibuat mengikut 4 kemahiran bahasa iaitu kemahiran membaca, menulis, mendengar dan bertutur mengikut kerangka Christison (2003). Strategi pembelajaran pula dianalisis berdasarkan kerangka teoretikal Oxford (1990) yang membahagikan strategi kepada 6 kategori utama iaitu strategi ingatan, kognitif, tampungan, metakognitif, afektif dan sosial. Soalan-soalan yang terdapat dalam soal selidik merangkumi semua kategori strategi pembelajaran tersebut. Dapatan menunjukkan bahawa kebanyakan pelajar Perancis gemar mengamalkan gaya pembelajaran bersifat visual, global, field-dependent dan reflektif serta cenderung menggunakan strategi ingatan, metakognitif, afektif dan sosial dalam pembelajaran bahasa mereka. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017-02 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10662/1/14278-47851-2-PB.pdf Roshidah Hassan, (2017) Gaya dan strategi pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Perancis. GEMA: Online Journal of Language Studies, 17 (1). pp. 125-146. ISSN 1675-8021 http://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/897
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Makalah ini membincangkan mengenai gaya dan strategi pembelajaran yang digunakan oleh pelajar Perancis dalam pembelajaran bahasa Melayu. Kajian dijalankan di Institut National des Langues et Civilisations Orientales (INA LCO), Paris. Subjek kajian terdiri daripada 19 pelajar Program Sarjana Muda Bahasa Indonesia/Malaysia, Jabatan Asia Tenggara dan Asia Pasifik (Centre du Asie du Sud-est et Pacifique), INALCO. Kajian ini bertujuan untuk memahami dan menghuraikan apakah gaya dan strategi pembelajaran yang digunakan oleh pelajar dalam pembelajaran bahasa. Data kajian diperolehi melalui soal selidik yang diadaptasi dari soal selidik Wang (2015) dan dianalisis menggunakan statistik mudah yang melihat kekerapan dan peratusan gaya dan strategi yang digunakan oleh pelajar. Analisis gaya pembelajaran yang diamalkan oleh pelajar dalam pembelajaran BM dibuat mengikut 4 kemahiran bahasa iaitu kemahiran membaca, menulis, mendengar dan bertutur mengikut kerangka Christison (2003). Strategi pembelajaran pula dianalisis berdasarkan kerangka teoretikal Oxford (1990) yang membahagikan strategi kepada 6 kategori utama iaitu strategi ingatan, kognitif, tampungan, metakognitif, afektif dan sosial. Soalan-soalan yang terdapat dalam soal selidik merangkumi semua kategori strategi pembelajaran tersebut. Dapatan menunjukkan bahawa kebanyakan pelajar Perancis gemar mengamalkan gaya pembelajaran bersifat visual, global, field-dependent dan reflektif serta cenderung menggunakan strategi ingatan, metakognitif, afektif dan sosial dalam pembelajaran bahasa mereka.
format Article
author Roshidah Hassan,
spellingShingle Roshidah Hassan,
Gaya dan strategi pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Perancis
author_facet Roshidah Hassan,
author_sort Roshidah Hassan,
title Gaya dan strategi pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Perancis
title_short Gaya dan strategi pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Perancis
title_full Gaya dan strategi pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Perancis
title_fullStr Gaya dan strategi pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Perancis
title_full_unstemmed Gaya dan strategi pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Perancis
title_sort gaya dan strategi pembelajaran bahasa melayu dalam kalangan pelajar perancis
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/10662/
http://journalarticle.ukm.my/10662/
http://journalarticle.ukm.my/10662/1/14278-47851-2-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:58:03Z
last_indexed 2023-09-18T19:58:03Z
_version_ 1777406662354665472