Pengaruh kepimpinan distributif terhadap pengurusan konflik dalam kalangan pemimpin sekolah
Amalan kepimpinan distributif dalam kalangan pemimpin sekolah adalah elemen penting dalam menjayakan pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 ke arah meningkatkan amalan kepimpinan berkesan. Kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti perkaitan antara kepimpinan distributif dengan p...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10653/ http://journalarticle.ukm.my/10653/ http://journalarticle.ukm.my/10653/1/16021-44851-1-SM.pdf |
id |
ukm-10653 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-106532017-09-11T02:14:07Z http://journalarticle.ukm.my/10653/ Pengaruh kepimpinan distributif terhadap pengurusan konflik dalam kalangan pemimpin sekolah Zuraidah Juliana Mohamad Yusoff, Yahya Don, Siti Noor Ismail, Amalan kepimpinan distributif dalam kalangan pemimpin sekolah adalah elemen penting dalam menjayakan pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 ke arah meningkatkan amalan kepimpinan berkesan. Kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti perkaitan antara kepimpinan distributif dengan pengurusan konflik dalam kalangan pemimpin-pemimpin sekolah. Kajian ini mengguna pakai pendekatan kuantitatif dalam kajian keratan rentas untuk mengumpul data berkenaan kepimpinan distributif dan pengurusan konflik. Populasi kajian melibatkan pemimpin-pemimpin di sekolah menengah kebangsaan zon utara, Semenanjung Malaysia dan persampelan rawak berstrata digunakan untuk memilih responden kajian. Instrumen yang digunakan ialah soal selidik Leadership Practices Inventory (LPI) yang dibina oleh Kouzes dan Posner pada tahun 1995 dan soal selidik Rahim Organizational Conflict Inventory – II (ROCI-II), yang dibina oleh Rahim pada tahun 1983. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan dan positif antara kepimpinan distributif dan pengurusan konflik yang mana kepimpinan distributif juga didapati memberi pengaruh kepada pengurusan konflik di sekolah. Justeru, elemen di dalam amalan kepimpinan distributif perlu diterapkan kepada pemimpin-pemimpin sekolah dalam mempastikan keberkesanan kepimpinan sekolah dapat dicapai seperti mana yang telah dirangka dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10653/1/16021-44851-1-SM.pdf Zuraidah Juliana Mohamad Yusoff, and Yahya Don, and Siti Noor Ismail, (2016) Pengaruh kepimpinan distributif terhadap pengurusan konflik dalam kalangan pemimpin sekolah. Jurnal Pendidikan Malaysia, 41 (2). pp. 165-171. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/878 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Amalan kepimpinan distributif dalam kalangan pemimpin sekolah adalah elemen penting dalam menjayakan pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 ke arah meningkatkan amalan kepimpinan berkesan. Kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti perkaitan antara kepimpinan distributif dengan pengurusan konflik dalam kalangan pemimpin-pemimpin sekolah. Kajian ini mengguna pakai pendekatan kuantitatif dalam kajian keratan rentas untuk mengumpul data berkenaan kepimpinan distributif dan pengurusan konflik. Populasi kajian melibatkan pemimpin-pemimpin di sekolah menengah kebangsaan zon utara, Semenanjung Malaysia dan persampelan rawak berstrata digunakan untuk memilih responden kajian. Instrumen yang digunakan ialah soal selidik Leadership Practices Inventory (LPI) yang dibina oleh Kouzes dan Posner pada tahun 1995 dan soal selidik Rahim Organizational Conflict Inventory – II (ROCI-II), yang dibina oleh Rahim pada tahun 1983. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan dan positif antara kepimpinan distributif dan pengurusan konflik yang mana kepimpinan distributif juga didapati memberi pengaruh kepada pengurusan konflik di sekolah. Justeru, elemen di dalam amalan kepimpinan distributif perlu diterapkan kepada pemimpin-pemimpin sekolah dalam mempastikan keberkesanan kepimpinan sekolah dapat dicapai seperti mana yang telah dirangka dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. |
format |
Article |
author |
Zuraidah Juliana Mohamad Yusoff, Yahya Don, Siti Noor Ismail, |
spellingShingle |
Zuraidah Juliana Mohamad Yusoff, Yahya Don, Siti Noor Ismail, Pengaruh kepimpinan distributif terhadap pengurusan konflik dalam kalangan pemimpin sekolah |
author_facet |
Zuraidah Juliana Mohamad Yusoff, Yahya Don, Siti Noor Ismail, |
author_sort |
Zuraidah Juliana Mohamad Yusoff, |
title |
Pengaruh kepimpinan distributif terhadap pengurusan konflik dalam kalangan pemimpin sekolah |
title_short |
Pengaruh kepimpinan distributif terhadap pengurusan konflik dalam kalangan pemimpin sekolah |
title_full |
Pengaruh kepimpinan distributif terhadap pengurusan konflik dalam kalangan pemimpin sekolah |
title_fullStr |
Pengaruh kepimpinan distributif terhadap pengurusan konflik dalam kalangan pemimpin sekolah |
title_full_unstemmed |
Pengaruh kepimpinan distributif terhadap pengurusan konflik dalam kalangan pemimpin sekolah |
title_sort |
pengaruh kepimpinan distributif terhadap pengurusan konflik dalam kalangan pemimpin sekolah |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2016 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/10653/ http://journalarticle.ukm.my/10653/ http://journalarticle.ukm.my/10653/1/16021-44851-1-SM.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:58:02Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:58:02Z |
_version_ |
1777406661046042624 |