Signifikan pengajian hadis Braille: sorotan literatur
Nasib Orang Kurang Upaya (OKU) penglihatan mula diberikan perhatian oleh pihak kerajaan atas kesedaran yang ditimbulkan oleh golongan ini yang merasakan keperluan mendesak terhadap tuntutan memahami kalam Tuhan yang akhirnya membawa kepada pengajaran al-Quran Braille di Malaysia. Namun, pendedahan O...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10614/ http://journalarticle.ukm.my/10614/ http://journalarticle.ukm.my/10614/1/15670-43697-1-SM.pdf |
id |
ukm-10614 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-106142017-08-29T00:15:24Z http://journalarticle.ukm.my/10614/ Signifikan pengajian hadis Braille: sorotan literatur Norhafizah Ahmad, Latifah Abdul Majid, Nasib Orang Kurang Upaya (OKU) penglihatan mula diberikan perhatian oleh pihak kerajaan atas kesedaran yang ditimbulkan oleh golongan ini yang merasakan keperluan mendesak terhadap tuntutan memahami kalam Tuhan yang akhirnya membawa kepada pengajaran al-Quran Braille di Malaysia. Namun, pendedahan OKU penglihatan terhadap pengajian hadis masih belum berlaku sedangkan hadis juga memainkan peranan yang penting sebagai sumber kedua syariat Islam. Dalam konteks OKU penglihatan, kewujudan hadis Braille memberi ruang kepada golongan istimewa ini membudayakan sunnah Rasulullah SAW dalam kehidupan seharian. Justeru, objektif utama makalah ini adalah untuk menjelaskan senario perkembangan pengajian hadis Braille di Malaysia. Ianya merupakan kajian kualitatif dengan menggunakan metode analisis dokumen yang terdiri daripada buku-buku, artikel-artikel, jurnal, internet dan bahan-bahan yang berkaitan. Hasil kajian mendapati pengajian hadis Braille bagi OKU penglihatan di Malaysia masih belum berkembang secara meluas di mana-mana institusi pendidikan. Selain itu, pengajian hadis Braille juga amat signifikan dalam kehidupan OKU penglihatan dan amat diperlukan sebagaimana keperluan terhadap al-Quran Braille. Ianya dapat membantu OKU penglihatan dalam usaha mengenal, mencintai dan meneladani Rasulullah SAW melalui hadis-hadisnya. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10614/1/15670-43697-1-SM.pdf Norhafizah Ahmad, and Latifah Abdul Majid, (2016) Signifikan pengajian hadis Braille: sorotan literatur. Jurnal Hadhari, 8 (2). pp. 259-271. ISSN 1985-6830 http://ejournals.ukm.my/jhadhari/issue/view/869 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Nasib Orang Kurang Upaya (OKU) penglihatan mula diberikan perhatian oleh pihak kerajaan atas kesedaran yang ditimbulkan oleh golongan ini yang merasakan keperluan mendesak terhadap tuntutan memahami kalam Tuhan yang akhirnya membawa kepada pengajaran al-Quran Braille di Malaysia. Namun, pendedahan OKU penglihatan terhadap pengajian hadis masih belum berlaku sedangkan hadis juga memainkan peranan yang penting sebagai sumber kedua syariat Islam. Dalam konteks OKU penglihatan, kewujudan hadis Braille memberi ruang kepada golongan istimewa ini membudayakan sunnah Rasulullah SAW dalam kehidupan seharian. Justeru, objektif utama makalah ini adalah untuk menjelaskan senario perkembangan pengajian hadis Braille di Malaysia. Ianya merupakan kajian kualitatif dengan menggunakan metode analisis dokumen yang terdiri daripada buku-buku, artikel-artikel, jurnal, internet dan bahan-bahan yang berkaitan. Hasil kajian mendapati pengajian hadis Braille bagi OKU penglihatan di Malaysia masih belum berkembang secara meluas di mana-mana institusi pendidikan. Selain itu, pengajian hadis Braille juga amat signifikan dalam kehidupan OKU penglihatan dan amat diperlukan sebagaimana keperluan terhadap al-Quran Braille. Ianya dapat membantu OKU penglihatan dalam usaha mengenal, mencintai dan meneladani Rasulullah SAW melalui hadis-hadisnya. |
format |
Article |
author |
Norhafizah Ahmad, Latifah Abdul Majid, |
spellingShingle |
Norhafizah Ahmad, Latifah Abdul Majid, Signifikan pengajian hadis Braille: sorotan literatur |
author_facet |
Norhafizah Ahmad, Latifah Abdul Majid, |
author_sort |
Norhafizah Ahmad, |
title |
Signifikan pengajian hadis Braille: sorotan literatur |
title_short |
Signifikan pengajian hadis Braille: sorotan literatur |
title_full |
Signifikan pengajian hadis Braille: sorotan literatur |
title_fullStr |
Signifikan pengajian hadis Braille: sorotan literatur |
title_full_unstemmed |
Signifikan pengajian hadis Braille: sorotan literatur |
title_sort |
signifikan pengajian hadis braille: sorotan literatur |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2016 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/10614/ http://journalarticle.ukm.my/10614/ http://journalarticle.ukm.my/10614/1/15670-43697-1-SM.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:57:57Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:57:57Z |
_version_ |
1777406655355420672 |