Signifikan pengajian hadis Braille: sorotan literatur

Nasib Orang Kurang Upaya (OKU) penglihatan mula diberikan perhatian oleh pihak kerajaan atas kesedaran yang ditimbulkan oleh golongan ini yang merasakan keperluan mendesak terhadap tuntutan memahami kalam Tuhan yang akhirnya membawa kepada pengajaran al-Quran Braille di Malaysia. Namun, pendedahan O...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Norhafizah Ahmad, Latifah Abdul Majid
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10614/
http://journalarticle.ukm.my/10614/
http://journalarticle.ukm.my/10614/1/15670-43697-1-SM.pdf
id ukm-10614
recordtype eprints
spelling ukm-106142017-08-29T00:15:24Z http://journalarticle.ukm.my/10614/ Signifikan pengajian hadis Braille: sorotan literatur Norhafizah Ahmad, Latifah Abdul Majid, Nasib Orang Kurang Upaya (OKU) penglihatan mula diberikan perhatian oleh pihak kerajaan atas kesedaran yang ditimbulkan oleh golongan ini yang merasakan keperluan mendesak terhadap tuntutan memahami kalam Tuhan yang akhirnya membawa kepada pengajaran al-Quran Braille di Malaysia. Namun, pendedahan OKU penglihatan terhadap pengajian hadis masih belum berlaku sedangkan hadis juga memainkan peranan yang penting sebagai sumber kedua syariat Islam. Dalam konteks OKU penglihatan, kewujudan hadis Braille memberi ruang kepada golongan istimewa ini membudayakan sunnah Rasulullah SAW dalam kehidupan seharian. Justeru, objektif utama makalah ini adalah untuk menjelaskan senario perkembangan pengajian hadis Braille di Malaysia. Ianya merupakan kajian kualitatif dengan menggunakan metode analisis dokumen yang terdiri daripada buku-buku, artikel-artikel, jurnal, internet dan bahan-bahan yang berkaitan. Hasil kajian mendapati pengajian hadis Braille bagi OKU penglihatan di Malaysia masih belum berkembang secara meluas di mana-mana institusi pendidikan. Selain itu, pengajian hadis Braille juga amat signifikan dalam kehidupan OKU penglihatan dan amat diperlukan sebagaimana keperluan terhadap al-Quran Braille. Ianya dapat membantu OKU penglihatan dalam usaha mengenal, mencintai dan meneladani Rasulullah SAW melalui hadis-hadisnya. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10614/1/15670-43697-1-SM.pdf Norhafizah Ahmad, and Latifah Abdul Majid, (2016) Signifikan pengajian hadis Braille: sorotan literatur. Jurnal Hadhari, 8 (2). pp. 259-271. ISSN 1985-6830 http://ejournals.ukm.my/jhadhari/issue/view/869
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Nasib Orang Kurang Upaya (OKU) penglihatan mula diberikan perhatian oleh pihak kerajaan atas kesedaran yang ditimbulkan oleh golongan ini yang merasakan keperluan mendesak terhadap tuntutan memahami kalam Tuhan yang akhirnya membawa kepada pengajaran al-Quran Braille di Malaysia. Namun, pendedahan OKU penglihatan terhadap pengajian hadis masih belum berlaku sedangkan hadis juga memainkan peranan yang penting sebagai sumber kedua syariat Islam. Dalam konteks OKU penglihatan, kewujudan hadis Braille memberi ruang kepada golongan istimewa ini membudayakan sunnah Rasulullah SAW dalam kehidupan seharian. Justeru, objektif utama makalah ini adalah untuk menjelaskan senario perkembangan pengajian hadis Braille di Malaysia. Ianya merupakan kajian kualitatif dengan menggunakan metode analisis dokumen yang terdiri daripada buku-buku, artikel-artikel, jurnal, internet dan bahan-bahan yang berkaitan. Hasil kajian mendapati pengajian hadis Braille bagi OKU penglihatan di Malaysia masih belum berkembang secara meluas di mana-mana institusi pendidikan. Selain itu, pengajian hadis Braille juga amat signifikan dalam kehidupan OKU penglihatan dan amat diperlukan sebagaimana keperluan terhadap al-Quran Braille. Ianya dapat membantu OKU penglihatan dalam usaha mengenal, mencintai dan meneladani Rasulullah SAW melalui hadis-hadisnya.
format Article
author Norhafizah Ahmad,
Latifah Abdul Majid,
spellingShingle Norhafizah Ahmad,
Latifah Abdul Majid,
Signifikan pengajian hadis Braille: sorotan literatur
author_facet Norhafizah Ahmad,
Latifah Abdul Majid,
author_sort Norhafizah Ahmad,
title Signifikan pengajian hadis Braille: sorotan literatur
title_short Signifikan pengajian hadis Braille: sorotan literatur
title_full Signifikan pengajian hadis Braille: sorotan literatur
title_fullStr Signifikan pengajian hadis Braille: sorotan literatur
title_full_unstemmed Signifikan pengajian hadis Braille: sorotan literatur
title_sort signifikan pengajian hadis braille: sorotan literatur
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/10614/
http://journalarticle.ukm.my/10614/
http://journalarticle.ukm.my/10614/1/15670-43697-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:57:57Z
last_indexed 2023-09-18T19:57:57Z
_version_ 1777406655355420672