Kualiti hidup dan tahap pendidikan isi rumah di pinggir bandar di Malaysia: satu penerokaan isi rumah di Mukim Rawang II, Selangor
Kualiti hidup dan pendidikan adalahdua aspek saling mempengaruhi antara satu sama lain. Kualiti hidup isi rumah secara objektif tergambar dari tahap pendidikan, jumlah pendapatan yang diperolehi, tabungan, penggunaan barangan dan perkhidmatan.Pendidikan juga faktor kepada peningkatan kualiti hidup...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
School of Social, Development and Environmental Studies, Faculty of Social Sciences and Humanities, Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10579/ http://journalarticle.ukm.my/10579/ http://journalarticle.ukm.my/10579/1/9x.geografia-jul16-wanmaznah-edam.pdf |
Summary: | Kualiti hidup dan pendidikan adalahdua aspek saling mempengaruhi antara satu sama lain. Kualiti hidup isi rumah
secara objektif tergambar dari tahap pendidikan, jumlah pendapatan yang diperolehi, tabungan, penggunaan
barangan dan perkhidmatan.Pendidikan juga faktor kepada peningkatan kualiti hidup isi rumah.Kualiti hidup
meningkat seiring dengan peningkatan tahap pendidikan sesebuah isi rumah.Isi rumah berpendidikan tinggi mampu
memperolehi pekerjaan baik dengan gaji yang lumayan serta dapat menggunakan barangan dan perkhidmatan yang
diingini.Realitinya hari ini,ramai isi rumah yang berpendidikan tinggi tetapi tidak mampu mencapai kualiti hidup
seperti yang diingini terutamanya di bandar besar.Adakah perkara seperti ini turut berlaku ke atas isi rumah pinggir
bandar.Maka kertas ini bertujuan menganalisis kualiti hidup isi rumah pinggir bandar berdasarkan perbezaan tahap
pendidikan ketua isi rumah (KIR).Reka bentuk kajian yang digunakan ialah kaedah tinjauan dengan mengedarkan
borang soal selidik kepada KIRdi Mukim Rawang II.Analisis data dilakukan dengan mengguna perisian Winsteps
versi 3.72.3 dan Statistical Package for Science Social (SPSS).Nilai kebolehpercayaan item ialah 0.91
menggambarkan kecukupan item untuk mengukur konstruk kualiti hidup.Nilai pengasingan item ialah 3.10,
berupaya memisahkan item kepada tigakumpulan mengikut tahap kesukaran.Ujian ANOVA menunjukkan terdapat
perbezaan kualiti hidup isi rumah yang signifikan mengikuttahap pendidikan KIR iaitu F(df = 6,79, P < .01) = 4.503. |
---|