Tekanan akulturasi pelajar Malaysia di luar negara

Laporan Perangkaan Pendidikan Nasional bagi sektor pengajian tinggi negara mencatatkan sejumlah 78, 936 orang bilangan pelajar Malaysia yang melanjutkan pengajian di luar negara pada tahun 2013 sama ada melalui pembiayaan persendirian mahupun melalui tajaan pendidikan. Masyarakat Malaysia dikatakan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sabariah Mohamed Salleh, Siti Khadijah Hussin
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10551/
http://journalarticle.ukm.my/10551/
http://journalarticle.ukm.my/10551/1/16993-49252-1-PB.pdf
id ukm-10551
recordtype eprints
spelling ukm-105512017-07-12T00:17:46Z http://journalarticle.ukm.my/10551/ Tekanan akulturasi pelajar Malaysia di luar negara Sabariah Mohamed Salleh, Siti Khadijah Hussin, Laporan Perangkaan Pendidikan Nasional bagi sektor pengajian tinggi negara mencatatkan sejumlah 78, 936 orang bilangan pelajar Malaysia yang melanjutkan pengajian di luar negara pada tahun 2013 sama ada melalui pembiayaan persendirian mahupun melalui tajaan pendidikan. Masyarakat Malaysia dikatakan mula berhijrah ke negara-negara lain bagi memenuhi keperluan dalam setiap aspek kehidupan mereka antaranya ialah bagi tujuan melanjutkan pengajian. Apabila berlakunya migrasi ke negara luar, pelajar-pelajar, atau dalam erti kata lain, sorjurner, akan melalui proses adaptasi. Kertas ini akan membincangkan tentang fasa kejutan budaya yang dialami oleh pelajar Malaysia yang belajar di luar negara. Secara khusus, ia akan menyentuh tentang isu-isu utama yang dihadapi, yang menjadi tekanan akulturasi semasa fasa kejutan budaya. Suatu tembual mendalam telah dibuat bersama informan pelajar Malaysia di luar negara yang dipilih dari enam (6) negara yang daripadanya ramai komuniti Malaysia (lebih daripada satu ribu orang pelajar) dan empat (4) lagi merupakan negara yang mempunyai kurang komuniti Malaysia (bawah lima ratus orang pelajar Malaysia). Berdasarkan analisis ke atas data temubual, terdapat tujuh (7) bentuk tekanan akulturasi yang dialami oleh responden pada peringkat kejutan budaya ini iaitu persepsi negatif terhadap masyarakat dalam budaya baru, diskriminasi, sistem pendidikan, halangan bahasa, kerinduan dan kesunyian. Media baharu pula, digunakan sebagai salah satu cara untuk menghadapi tekanan akulturasi semasa fasa kejutan budaya. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10551/1/16993-49252-1-PB.pdf Sabariah Mohamed Salleh, and Siti Khadijah Hussin, (2017) Tekanan akulturasi pelajar Malaysia di luar negara. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 33 (1). pp. 340-355. ISSN 0128-1496 http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/901
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Laporan Perangkaan Pendidikan Nasional bagi sektor pengajian tinggi negara mencatatkan sejumlah 78, 936 orang bilangan pelajar Malaysia yang melanjutkan pengajian di luar negara pada tahun 2013 sama ada melalui pembiayaan persendirian mahupun melalui tajaan pendidikan. Masyarakat Malaysia dikatakan mula berhijrah ke negara-negara lain bagi memenuhi keperluan dalam setiap aspek kehidupan mereka antaranya ialah bagi tujuan melanjutkan pengajian. Apabila berlakunya migrasi ke negara luar, pelajar-pelajar, atau dalam erti kata lain, sorjurner, akan melalui proses adaptasi. Kertas ini akan membincangkan tentang fasa kejutan budaya yang dialami oleh pelajar Malaysia yang belajar di luar negara. Secara khusus, ia akan menyentuh tentang isu-isu utama yang dihadapi, yang menjadi tekanan akulturasi semasa fasa kejutan budaya. Suatu tembual mendalam telah dibuat bersama informan pelajar Malaysia di luar negara yang dipilih dari enam (6) negara yang daripadanya ramai komuniti Malaysia (lebih daripada satu ribu orang pelajar) dan empat (4) lagi merupakan negara yang mempunyai kurang komuniti Malaysia (bawah lima ratus orang pelajar Malaysia). Berdasarkan analisis ke atas data temubual, terdapat tujuh (7) bentuk tekanan akulturasi yang dialami oleh responden pada peringkat kejutan budaya ini iaitu persepsi negatif terhadap masyarakat dalam budaya baru, diskriminasi, sistem pendidikan, halangan bahasa, kerinduan dan kesunyian. Media baharu pula, digunakan sebagai salah satu cara untuk menghadapi tekanan akulturasi semasa fasa kejutan budaya.
format Article
author Sabariah Mohamed Salleh,
Siti Khadijah Hussin,
spellingShingle Sabariah Mohamed Salleh,
Siti Khadijah Hussin,
Tekanan akulturasi pelajar Malaysia di luar negara
author_facet Sabariah Mohamed Salleh,
Siti Khadijah Hussin,
author_sort Sabariah Mohamed Salleh,
title Tekanan akulturasi pelajar Malaysia di luar negara
title_short Tekanan akulturasi pelajar Malaysia di luar negara
title_full Tekanan akulturasi pelajar Malaysia di luar negara
title_fullStr Tekanan akulturasi pelajar Malaysia di luar negara
title_full_unstemmed Tekanan akulturasi pelajar Malaysia di luar negara
title_sort tekanan akulturasi pelajar malaysia di luar negara
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/10551/
http://journalarticle.ukm.my/10551/
http://journalarticle.ukm.my/10551/1/16993-49252-1-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:57:48Z
last_indexed 2023-09-18T19:57:48Z
_version_ 1777406646614491136