Pembangunan dan penilaian Portal iPBL di Politeknik Brunei
Kajian ini bertujuan untuk membangun dan menilai Portal iPBL (Islamic Problem Based-Learning) bagi bertujuan untuk digunakan di dalam kursus Pendidikan Islam di Politeknik Brunei Darussalam. Kajian ini mengadaptasi Model ADDIE yang membahagikan proses pembangunan portal kepada lima fasa iaitu Analis...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10482/ http://journalarticle.ukm.my/10482/ http://journalarticle.ukm.my/10482/1/14892-41139-1-SM.pdf |
id |
ukm-10482 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-104822017-07-05T09:06:55Z http://journalarticle.ukm.my/10482/ Pembangunan dan penilaian Portal iPBL di Politeknik Brunei Aliff Nawi, Gamal Abdul Nasir Zakaria, Kajian ini bertujuan untuk membangun dan menilai Portal iPBL (Islamic Problem Based-Learning) bagi bertujuan untuk digunakan di dalam kursus Pendidikan Islam di Politeknik Brunei Darussalam. Kajian ini mengadaptasi Model ADDIE yang membahagikan proses pembangunan portal kepada lima fasa iaitu Analisis, Reka Bentuk, Pembangunan, Pelaksanaan dan Penilaian. Kajian ini berbentuk kuantitatif dengan menggunakan borang soal selidik bagi menilai kebolehgunaan portal dalam aspek reka bentuk antara muka, organisasi kandungan, multimedia dan kemudahgunaan portal. Seramai 41 orang pelajar terlibat dalam menilai kebolehgunaan portal. Data yang diperolehi telah dianalisis secara deskriptif (frekuensi, peratus dan min) menggunakan perisian SPSS. Hasil dari pandangan dan komen yang diberikan dapat membantu penyelidik untuk membangunkan portal dalam pengajaran dan pembelajaran. Manakala dapatan penilaian kebolehgunaan menunjukkan bahawa keempat-empat aspek ini berjaya diterapkan di dalam portal yang dibangunkan berdasarkan kepada purata bagi setiap aspek mencapai tahap sangat tinggi (min > 4.23). Hanya aspek reka bentuk sahaja mendapat skor yang kurang berbanding dengan aspek-aspek yang lain. Namun, aspek ini tidaklah berbeza jurang skornya kerana ianya berjaya mendapat skor tinggi (min=4.14). Bagaimanapun, kesemua aspek ini telah berjaya diterapkan di dalam portal dan dapat dikatakan telah melepasi tahap standart piawaian sesuatu bahan. Di akhir kajian, pengkaji telah membahaskan beberapa aspek yang perlu diberi perhatian kepada penyelidik terutamanya pada proses pembangunan bahan dalam memastikan kandungan yang dibina dapat mencapai objektif yang telah ditetapkan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10482/1/14892-41139-1-SM.pdf Aliff Nawi, and Gamal Abdul Nasir Zakaria, (2016) Pembangunan dan penilaian Portal iPBL di Politeknik Brunei. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 32 (1). pp. 261-285. ISSN 0128-1496 http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/818 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kajian ini bertujuan untuk membangun dan menilai Portal iPBL (Islamic Problem Based-Learning) bagi bertujuan untuk digunakan di dalam kursus Pendidikan Islam di Politeknik Brunei Darussalam. Kajian ini mengadaptasi Model ADDIE yang membahagikan proses pembangunan portal kepada lima fasa iaitu Analisis, Reka Bentuk, Pembangunan, Pelaksanaan dan Penilaian. Kajian ini berbentuk kuantitatif dengan menggunakan borang soal selidik bagi menilai kebolehgunaan portal dalam aspek reka bentuk antara muka, organisasi kandungan, multimedia dan kemudahgunaan portal. Seramai 41 orang pelajar terlibat dalam menilai kebolehgunaan portal. Data yang diperolehi telah dianalisis secara deskriptif (frekuensi, peratus dan min) menggunakan perisian SPSS. Hasil dari pandangan dan komen yang diberikan dapat membantu penyelidik untuk membangunkan portal dalam pengajaran dan pembelajaran. Manakala dapatan penilaian kebolehgunaan menunjukkan bahawa keempat-empat aspek ini berjaya diterapkan di dalam portal yang dibangunkan berdasarkan kepada purata bagi setiap aspek mencapai tahap sangat tinggi (min > 4.23). Hanya aspek reka bentuk sahaja mendapat skor yang kurang berbanding dengan aspek-aspek yang lain. Namun, aspek ini tidaklah berbeza jurang skornya kerana ianya berjaya mendapat skor tinggi (min=4.14). Bagaimanapun, kesemua aspek ini telah berjaya diterapkan di dalam portal dan dapat dikatakan telah melepasi tahap standart piawaian sesuatu bahan. Di akhir kajian, pengkaji telah membahaskan beberapa aspek yang perlu diberi perhatian kepada penyelidik terutamanya pada proses pembangunan bahan dalam memastikan kandungan yang dibina dapat mencapai objektif yang telah ditetapkan. |
format |
Article |
author |
Aliff Nawi, Gamal Abdul Nasir Zakaria, |
spellingShingle |
Aliff Nawi, Gamal Abdul Nasir Zakaria, Pembangunan dan penilaian Portal iPBL di Politeknik Brunei |
author_facet |
Aliff Nawi, Gamal Abdul Nasir Zakaria, |
author_sort |
Aliff Nawi, |
title |
Pembangunan dan penilaian Portal iPBL di Politeknik Brunei |
title_short |
Pembangunan dan penilaian Portal iPBL di Politeknik Brunei |
title_full |
Pembangunan dan penilaian Portal iPBL di Politeknik Brunei |
title_fullStr |
Pembangunan dan penilaian Portal iPBL di Politeknik Brunei |
title_full_unstemmed |
Pembangunan dan penilaian Portal iPBL di Politeknik Brunei |
title_sort |
pembangunan dan penilaian portal ipbl di politeknik brunei |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2016 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/10482/ http://journalarticle.ukm.my/10482/ http://journalarticle.ukm.my/10482/1/14892-41139-1-SM.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:57:33Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:57:33Z |
_version_ |
1777406630730661888 |