“YouTube” dan generasi muda Islam: satu pendekatan kelompok fokus dalam kalangan pelajar universiti

Kehadiran “YouTube” hari ini memberikan ruang generasi muda Islam mencari maklumat agama dalam “YouTube”. Pencarian maklumat ini memberi persepsi kepercayaan yang berlainan kepada generasi muda ini terutama kelahiran maklumat „Ustaz YouTube‟ yang menyampaikan maklumat agama yang tidak pasti kesahiha...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Norizah Aripin, Awan Ismail, Mohd Sobhi Ishak, Nik Adzrieman Abdul Rahman, Mohd Nizho Abdul Rahman, Mot Madon, Mohd Faisal Mustaffa
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10480/
http://journalarticle.ukm.my/10480/
http://journalarticle.ukm.my/10480/1/14782-40780-1-SM.pdf
id ukm-10480
recordtype eprints
spelling ukm-104802017-07-05T09:01:44Z http://journalarticle.ukm.my/10480/ “YouTube” dan generasi muda Islam: satu pendekatan kelompok fokus dalam kalangan pelajar universiti Norizah Aripin, Awan Ismail, Mohd Sobhi Ishak, Nik Adzrieman Abdul Rahman, Mohd Nizho Abdul Rahman, Mot Madon, Mohd Faisal Mustaffa, Kehadiran “YouTube” hari ini memberikan ruang generasi muda Islam mencari maklumat agama dalam “YouTube”. Pencarian maklumat ini memberi persepsi kepercayaan yang berlainan kepada generasi muda ini terutama kelahiran maklumat „Ustaz YouTube‟ yang menyampaikan maklumat agama yang tidak pasti kesahihan maklumat tersebut. Objektif kertas kerja ini adalah untuk mengenal pasti jenis maklumat agama yang dilayari dalam “YouTube” dan mengenal pasti persepsi kepercayaan “YouTube” sebagai sumber maklumat agama. Kajian ini menggunakan metodologi kualitatif. Pendekatan yang digunakan adalah temubual kumpulan fokus terhadap empat kumpulan yang terdiri daripada 31 pelajar Universiti Utara Malaysia beretnik Melayu dan beragama Islam serta mempunyai pelbagai latar belakang pendidikan agama. Soalan yang dikemukakan kepada pelajar berbentuk soalan terbuka dan analisis kajian ini menggunakan analisis tematik. Hasil kajian mendapati bahawa lapan informan sesi 1 melayari “YouTube” maklumat agama Islam berkaitan hukum-hukum dalam Islam, ceramah, tokoh-tokoh Islam, isu-isu semasa, solat dan tanda-tanda kiamat. Empat informan sesi 2 melayari “YouTube” berkaitan maklumat ceramah, zikir dan solat. Informan sesi 3 pula selalu melayari “YouTube” berkaitan sejarah Islam termasuk kisah-kisah nabi, isu-isu semasa, hukum-hukum dalam Islam, ceramah dan soal jawab agama di samping bahan-bahan mirip berbentuk hiburan seperti nasyid dan kartun berunsurkan Islamik. Tujuh informan sesi 4 melayari “YouTube” mencari maklumat hukum-hukum dalam islam, tajwid al-quran, motivasi, ceramah, isu-su semasa, ilmu perbandingan agama, zikir, di samping bahan-bahan mirip berbentuk hiburan seperti nasyid berunsurkan Islamik. Majoriti informan setiap sesi kumpulan fokus melayari maklumat agama berbentuk pendidikan dan hiburan. Dari segi kepercayaan “YouTube” sebagai sumber maklumat agama, rata-rata informan setiap sesi kumpulan fokus menyatakan bahawa rujukan guru agama yang mempunyai pendidikan agama, kredibiliti penceramah agama menyampaikan mesej agama dan penyelidikan atau kajian mendalam kandungan maklumat tersebut adalah asas penting untuk memastikan kesahihan maklumat agama di “YouTube”. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10480/1/14782-40780-1-SM.pdf Norizah Aripin, and Awan Ismail, and Mohd Sobhi Ishak, and Nik Adzrieman Abdul Rahman, and Mohd Nizho Abdul Rahman, and Mot Madon, and Mohd Faisal Mustaffa, (2016) “YouTube” dan generasi muda Islam: satu pendekatan kelompok fokus dalam kalangan pelajar universiti. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 32 (1). pp. 1-27. ISSN 0128-1496 http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/818
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kehadiran “YouTube” hari ini memberikan ruang generasi muda Islam mencari maklumat agama dalam “YouTube”. Pencarian maklumat ini memberi persepsi kepercayaan yang berlainan kepada generasi muda ini terutama kelahiran maklumat „Ustaz YouTube‟ yang menyampaikan maklumat agama yang tidak pasti kesahihan maklumat tersebut. Objektif kertas kerja ini adalah untuk mengenal pasti jenis maklumat agama yang dilayari dalam “YouTube” dan mengenal pasti persepsi kepercayaan “YouTube” sebagai sumber maklumat agama. Kajian ini menggunakan metodologi kualitatif. Pendekatan yang digunakan adalah temubual kumpulan fokus terhadap empat kumpulan yang terdiri daripada 31 pelajar Universiti Utara Malaysia beretnik Melayu dan beragama Islam serta mempunyai pelbagai latar belakang pendidikan agama. Soalan yang dikemukakan kepada pelajar berbentuk soalan terbuka dan analisis kajian ini menggunakan analisis tematik. Hasil kajian mendapati bahawa lapan informan sesi 1 melayari “YouTube” maklumat agama Islam berkaitan hukum-hukum dalam Islam, ceramah, tokoh-tokoh Islam, isu-isu semasa, solat dan tanda-tanda kiamat. Empat informan sesi 2 melayari “YouTube” berkaitan maklumat ceramah, zikir dan solat. Informan sesi 3 pula selalu melayari “YouTube” berkaitan sejarah Islam termasuk kisah-kisah nabi, isu-isu semasa, hukum-hukum dalam Islam, ceramah dan soal jawab agama di samping bahan-bahan mirip berbentuk hiburan seperti nasyid dan kartun berunsurkan Islamik. Tujuh informan sesi 4 melayari “YouTube” mencari maklumat hukum-hukum dalam islam, tajwid al-quran, motivasi, ceramah, isu-su semasa, ilmu perbandingan agama, zikir, di samping bahan-bahan mirip berbentuk hiburan seperti nasyid berunsurkan Islamik. Majoriti informan setiap sesi kumpulan fokus melayari maklumat agama berbentuk pendidikan dan hiburan. Dari segi kepercayaan “YouTube” sebagai sumber maklumat agama, rata-rata informan setiap sesi kumpulan fokus menyatakan bahawa rujukan guru agama yang mempunyai pendidikan agama, kredibiliti penceramah agama menyampaikan mesej agama dan penyelidikan atau kajian mendalam kandungan maklumat tersebut adalah asas penting untuk memastikan kesahihan maklumat agama di “YouTube”.
format Article
author Norizah Aripin,
Awan Ismail,
Mohd Sobhi Ishak,
Nik Adzrieman Abdul Rahman,
Mohd Nizho Abdul Rahman,
Mot Madon,
Mohd Faisal Mustaffa,
spellingShingle Norizah Aripin,
Awan Ismail,
Mohd Sobhi Ishak,
Nik Adzrieman Abdul Rahman,
Mohd Nizho Abdul Rahman,
Mot Madon,
Mohd Faisal Mustaffa,
“YouTube” dan generasi muda Islam: satu pendekatan kelompok fokus dalam kalangan pelajar universiti
author_facet Norizah Aripin,
Awan Ismail,
Mohd Sobhi Ishak,
Nik Adzrieman Abdul Rahman,
Mohd Nizho Abdul Rahman,
Mot Madon,
Mohd Faisal Mustaffa,
author_sort Norizah Aripin,
title “YouTube” dan generasi muda Islam: satu pendekatan kelompok fokus dalam kalangan pelajar universiti
title_short “YouTube” dan generasi muda Islam: satu pendekatan kelompok fokus dalam kalangan pelajar universiti
title_full “YouTube” dan generasi muda Islam: satu pendekatan kelompok fokus dalam kalangan pelajar universiti
title_fullStr “YouTube” dan generasi muda Islam: satu pendekatan kelompok fokus dalam kalangan pelajar universiti
title_full_unstemmed “YouTube” dan generasi muda Islam: satu pendekatan kelompok fokus dalam kalangan pelajar universiti
title_sort “youtube” dan generasi muda islam: satu pendekatan kelompok fokus dalam kalangan pelajar universiti
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/10480/
http://journalarticle.ukm.my/10480/
http://journalarticle.ukm.my/10480/1/14782-40780-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:57:33Z
last_indexed 2023-09-18T19:57:33Z
_version_ 1777406630442303488